IF THEN: keuzeveld JA omzetten in pictogram

Status
Niet open voor verdere reacties.

oggraphics

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2008
Berichten
6
1. In acces een tabel met daarin een KEUZEVELD met de vraag DYSLEXIE: JA/NEE.
3. Stel... iemand maakt de keuze JA
4. Vraag: Hoe kan ik in een rapport de gegeven keuze JA omzetten in een bv een pictogram, plaatje, foto of icoon.
 
Dat zal in eerste instantie niet gaan, want een keuzelijst levert nu eenmaal geen plaatjes als uitkomst maar waarden. Je kunt echter wel een VBA routine gebruiken die de keuzelijst uitleest en op basis daarvan een actie laten uitvoeren. In dit geval zou ik een plaatje in het rapport zetten en de grootte en zichtbaarheid ervan manipuleren m.b.v. de trigger die uit de keuzelijst komt. Dat triggeren doe je dan op de gebeurtenis <Bij opmaken> zodat het plaatje bij elk record wordt bekeken. Iets als:
Code:
Private Sub Details_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)
    With Me.Picture1
        If Me.cboDyslexie = "Ja" Then
            .Visible = True
            .Height = 100
            .widht = 100
        Else
            .Visible = False
            .Height = 1
            .widht = 1
        End If
    End With
End Sub
 
keuzelijst gekoppeld aan andere tabel met afbeeldingen

Bedankt voor de snelle reactie.

Misschien een beetje eigenwijs... ik probeer het toch;)

Is er ook iets mogelijk op de volgende manier:

Het is de bedoeling dat ik handige kaartjes maak voor iedere leerling met extra faciliteiten per examenvak
zodat visueel direct duidelijk is (voor bv surveillanten) welke faciliteiten de leerling mag gebruiken.


1. BASISTABEL
De leerlinggegevens komen in een basistabel met de velden:
Bv.
Naam
examennummer
dyslexie
dyscalculie
andere faciliteiten
(vakkenpakket)
NEet (extra tijd voor het vak Nederlands)
NEau (gebruik audio voor het vak Nederlands)
NEul (gebruik laptop voor uitwerkingen)
DUet
DUau
DUul
FAet
FAau
FAul
etcetera
En dit zo verder voor de andere vakken

HULPTABEL
Ik heb een tabel PICTOGRAMMEN gemaakt waarin 3 verschillende pictogrammen staan
Veldnaam ET: met een pictogram van een klok
Veldnaam AU: met een pictogram van een luidspreker
Veldnaam UL: met een pictogram van een laptop.

Is het mogelijk om in de BASISTABEL per vak een keuzelijst te maken die gebaseerd is op de HULPTABEL (met de pictogrammen).
Immers bij een keuzelijst bestaat de mogelijkheid dat je verwijst naar een tabel óf dat je zélf gegevens invoert.

VOORBEELD: een leerling mag voor het vak NEDERLANDS gebruik maken van AUDIO als hulpmiddel.
Het zou mooi zijn als er dan bij het veld NEau een keuzelijst komt te staan die verwijst naar het pictogram van de luidspreker uit de hulptabel PICTOGRAMMEN

Zelf heb ik het gevoel dat het mogelijk zou moeten zijn. Weet alleen dus niet hoe.
Ben wel heel benieuwd. Adviezen, aanbevelingen.

Of is het eerder gegeven antwoord alleen maar mogelijk?!?

Alvast bedankt voor de reactie(s)
 
Is het mogelijk om in de BASISTABEL per vak een keuzelijst te maken die gebaseerd is op de HULPTABEL (met de pictogrammen).
Immers bij een keuzelijst bestaat de mogelijkheid dat je verwijst naar een tabel óf dat je zélf gegevens invoert.
Je moest eens weten hoeveel pijn dat doet om te lezen :). Keuzelijsten horen niet thuis in tabellen, tenzij op basis van Lijst met waarden. Bijvoorbeeld voor een veld [Geslacht] met maar 2 of 3 opties. NOOIT tabellen gebruiken in keuzelijsten!

Zelf heb ik het gevoel dat het mogelijk zou moeten zijn. Weet alleen dus niet hoe.
GELUKKIG NIET! Echt, wees blij dat je gevoel er naast zit... Dit moet je ook niet eens willen, wat mij betreft.

Ik vraag me af of je niet veel beter met selectievakjes kunt werken trouwens; een keuzeveld voor Ja/Nee velden betekent sowieso dat de gebruiker altijd 2 keer moet klikken; één keer om de lijst te openen en één keer om een waarde te kiezen. Bij een selectievakje hoef je alleen maar te klikken als je de instelling van Nee wilt veranderen naar Ja. Als iemand van de (pak hem beet) 20 keuzes er 6 op Ja wilt zetten, dan is hij/zij bij jou dus 40 klikken verder (20 x de keuzelijst, 14 x Nee en 6 x Ja) en bij mij slechts 6: de 6 vakjes die op Ja komen te staan. Mag je zelf bedenken wat gebruiksvriendelijker is!

Maar het antwoord op je vraag is dus hetzelfde: op basis van een waarde in een tabel is het alleen met VBA mogelijk om een ander plaatje te laten zien. Wellicht (want je hebt ze vermoedelijk in een bijlageveld gezet; ook zoiets wat ik ten zeerste afraad) kun je nog met Voorwaardelijke Opmaak iets in je rapport doen. Omdat ik dus nooit bijlagevelden gebruik, heb ik daar geen ervaring mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan