iFrame

Status
Niet open voor verdere reacties.

larsojo

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2010
Berichten
213
Hallo allemaal,

Ik heb een eigen site die werkt met een iFrame systeem. Maar hoe kan ik de hoogte van het frame automatisch laten gaan? Ik bedoel dat ik niet telkens hoef te scrollen.

Wie kan mij helpen?

mvg Lars
 
Hoi Lars,

(A) Dat kan niet.
Tenminste niet met gewone html en css.
Een iframe is alleen een doorkijk-venster naar een andere pagina, en wat er in die andere pagina aan hoogte zit, weet het venster niet.
  • Vergelijk het met een raam met flexibele breedte: de gordijnen.
  • De gordijnen weten niet automatisch hoever ze open moeten om de auto aan de overkant helemaal te kunnen zien. Stel met 50cm open is de auto van de buurman prima te zien. Maar morgen staat er een vrachtwagen, en die valt dan niet te zien met dezelfde gordijnopening.
(B) Het kan met een javascript-telefoon.
Alleen als de vrachtwagen-chauffeur tevoren even doorbelt hoe lang z'n wagen is, weet de automatische gordijn-opener hoever de gordijnen open getrokken moeten worden.
Er moet dus een inseiner vanuit de pagina in het iframe komen, die de hoogte van die binnenpagina doorgeeft aan de omvattende pagina: die kan er dan ruimte voor maken.
Dat kan met javascript in de ge-iframe'de pagina, dat kan opdracht geven aan de parent-pagina (de ouder waar het iframe als kind in zit) om een bepaalde hoogte te reserveren voor het iframe.
(C) Waarom iframes?
Heel andere oplossing: géén iframes gebruiken! ;)
Waarschijnlijk worden ze gebruikt om makkelijk gelijkblijvende dingen op de pagina te laten staan (een menu of zijkolom e.d.), zodat die niet op elke pagina opnieuw in de html-code gezet hoeven te worden; en bij een verandering dan ook op elke pagina weer aangepast moeten worden.
Maar daar is een prachtige oplossing, voor zonder iframes: php! :)
Daarmee kan je identieke pagina-elementen er door de server op elke pagina in laten lijmen. Er is één regeltje php voor nodig: een "php-include", en een los bestandje met het code-fragment dat er in moet.
Meer weten? Bv.:
Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan