Ik dacht, ik doe eens een poging ASP...

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Mighty Atom

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 mei 2008
Ik heb echt totaal geen kaas gegeten van ASP.NET, dus dan maar een tutorial erbij pakken. Tutorial gevolgt en gepubliseert op mn website via ftp. Als ik em via Visual Studio debug, werkt het prima, maar als ik em online wil bekijken, krijg ik alleen maar de source code te zien van Default.aspx:

http://www.themightyatom.nl/screenshots/asp_source.jpg

Waarom krijg ik niet gewoon de site zelf te zien?

Welke webserver-software gebruik je? Apache of IIS?
Indien IIS: Je zult in de configuratie van die website moeten aangeven dat scripts gedraaid mogen worden. Tabblad Permissions (o.i.d.).
Natuurlijk moet ook ASP.NET zijn geactiveerd.

Tijs.

Welke webserver-software gebruik je? Apache of IIS?

Eh, geen idee, de tutorial zei daar niks over. Volgens mij ISS. Hoe kom ik daar achter?

Indien IIS: Je zult in de configuratie van die website moeten aangeven dat scripts gedraaid mogen worden. Tabblad Permissions (o.i.d.).

Bedoel je mijn website host website of mijn asp page?

Natuurlijk moet ook ASP.NET zijn geactiveerd.

Is ASP.NET standaard niet geactiveert dan? Zou handig zijn geweest als men mij dat effe had laten weten, maar nee hoor. Echt weer Microsoft. Ik heb wat gegoogled en vond iets over aspnet_regiis.exe. Maar aangezien ik meerdere frameworks heb geinstalleerd en ook een 64 bits OS heb weet ik niet wat ik hier nou mee moet doen.

Als ik ervan uit kan gaan dat het inderdaad IIS is: In de beheertool van Internet Information Services op de server
Start -> Run -> %SystemRoot%\system32\inetsrv\iis.msc
of, indien NL-versie van Windows server:
Start -> Uitvoeren -> %SystemRoot%\system32\inetsrv\iis.msc

Een uitstekende introductie voor inrichting van websites in IIS (gebaseerd op Windows 2003 en IIS 6): hier
Verdere introductie etc. m.b.t. IIS: hier
Misschien geeft deze video je verder nog wat (achtergrond-)informatie.
Dan is er hier en hier nog een hoop informatie te halen m.b.t. asp.net.
Mocht je nog wat willen weten over ASP op Apache webserserver software i.p.v. IIS: hier en hier

Hopelijk helpt het je verder. Ik ga ervan uit dat je het me niet kwalijk neemt het allemaal af te doen met links; ik heb namelijk totaal geen inzicht hoe jouw webhosting is ingericht (welke versie IIS danwel Apache, welk besturingssysteem etc.)

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Wat een hoop gedoe om alleen maar simpele pagina met een Hello World label weer te geven...

Hij zegt bij mij dat hij iis.msc niet kan vinden. Ik heb effe gekeken en bij mij is de C:\Windows\System32\inetsrv directory leeg, er staan geen bestanden in.

Dus nou loop ik daar weer op vast.

Mocht het van belang zijn, mijn website draait bij hosting2go. Ik heb gekeken in mn control panel over wat er zoal beschikbaar is aan services en diensten en hier is een lijst:

SSL ondersteuning Uit
Standaard SSL/Non-SSL inhoud Uit
FrontPage Uit
FrontPage over SSL Uit
Apache ASP ondersteuning Aan
SSI ondersteuning Aan
PHP ondersteuning Aan
CGI ondersteuning Aan
mod_perl ondersteuning Aan
mod_python ondersteuning Aan
ColdFusion ondersteuning Uit
Eigen Apache Foutpaginas Uit

Geen idee wat het allemaal betekend maar ik zie nergen iis staan.

Het staat al aangegeven:

Apache ASP ondersteuning Aan
[...]

Oftewel: Je lijkt ASP i.c.m. Apache webserver te gebruiken, dus niet ASP i.c.m. IIS.

Dat is een omgeving waar ik zelf weinig/geen ervaring mee heb. Misschien helpen de links daaromtrent die ik in mijn vorige posting gaf:
Mocht je nog wat willen weten over ASP op Apache webserserver software i.p.v. IIS: hier en hier

Méér heb ik niet voor je. Is dat niet voldoende, dan moet ik het stokje overgeven aan anderen hier op het forum.

Tijs.

Wat houd
dan in? Moet dat aangezet zijn?

Ik moet dat apache dus lokaal hier installeren? Daar zie ik dus tegenop, mij te complex.

Ik hou het wel bij Windows Form, dat werkt tenminste gelijk.

Toch bedankt voor je hulp. :)

Eigen foutpagina's is bedoeld dat als iemand (bijv.) een niet-bestaande pagina oproept je dan een eigen foutpagina kunt presenteren, zo van: "Oeps, je hebt een niet bestaande pagina geraadpleegd" etc. ipv. de bekende "Not found" pagina.

Het heeft geen enkele directe relatie met ASP i.c.m. Apache, dus als je niet geïnteresseerd bent in het afvangen van foutpagina's naar zelfbedachte meldingpagina's, laat die optie gewoon uit.

Ik neem aan dat het niet mogelijk is om IIS te gebruiken i.p.v. Apache. Jammer dat je niet tóch een poging wilt doen met de informatie die ik je gaf om het onder Apache werkend te krijgen, maar dat is jouw keuze.

En de hulp is graag gedaan: Ik zie regelmatig dat je mensen helpt met hun (programmeer-)sores, dus een beetje terugkrijgen van het forum vind ik niet meer dan 'eerlijk'. :)

Succes,

Tijs.

Weet je wat het is, toen ik vanmiddag die tutorial volgde, leek het allemaal zo makkelijk. Project starten, labeltje plaatsen, click eventje klaar zetten en that's it. Daarna publiceren en daarmee begon het gedoe, ik kreeg alleen maar de html te zien en niet de page zelf. Ik dacht, het zal vast wel een instelling zijn die verkeerd staat, laat ik effe een post maken op HelpMij, daar zitten vast wel mensen die weten hoe dit opgelost moet worden.

Zat ik er effe ver naast. Het is gewoon een hoop gedoe en dat weerhoud me er gewoon van om er nog mee door te gaan. Je moet eerst weer een prog installeren, vervolgens moet je in ingewikkelde configuratie bestanden gaan zitten pielen enn weet ik wat.

Het uiteindelijk doel was om een werkende page te krijgen, en die vervolgens uitbouwen naar een soort van browser. Een picturebox in het midden, met daaronder knoppen voor volgende en vorige, die dan plaatjes laten weergeven in die picturebox die van mijn open directory komen.
Dat was alles.

Maar misschien moet ik het toch niet zo snel opgeven, je hebt niet voor niks al die links opgezocht, dus misschien dat ik toch nog effe een poging moet wagen.

Maar serieus, wat een ongelofelijk !@#$% is dit zeg. :/

Laatst bewerkt:
Kijk, misschien hoef jij niets te installeren. (Wellicht wel wat configureren etc.)
Het is een kwestie van bij je hosting-bedrijf achterhalen hoe die ASP ondersteuning in Apache effectief gebruikt kan worden en wat er mee kan. Kan bijv. zo zijn dat in het configuratiebestand van Apache wat moet worden ingesteld, bijv. over de afhandeling van alle webpagina's die een extensie .asp en/of .aspx hebben.

Ik neem toch aan dat het hosting-bedrijf gerichte informatie beschikbaar moeten kunnen stellen, per slot heeft díe de ASP ondersteuning aangeboden/ingebouwd in de Apache webserver.

Tijs.

Dus ik kan het beste effe een mailtje sturen naar Hosting2Go om informatie te vragen over hoe ik een ASP pagina opzet met Apache?

Zoiets ja.

Vergeet niet te vermelden dat jij vooral .aspx pagina's wilt bouwen, dus dat je met ASP.NET wilt werken. Ik weet niet (maar dat jij weer beter dan ik) of er ook ActiveX bij komt kijken of niet, maar gooi zoveel mogelijk informatie en technische termen die relevant zijn voor jouw gedachte applicatie(s) in die mail.

Wellicht kan je zelfs Apache inruilen voor IIS. Daar zou je óók een vraag over stellen.

Laat ze maar schrikken van je mail, hopelijk levert dat de meest deskundige reactie op. :)

Succes,

Tijs.

Bedankt man, tof, maar ik moet het zelf ook nog kunnen begrijpen, anders sta ik binnen de korste keren weer aan je broek te trekken. :P

:thumb:

Het hosting-bedrijf moet vaker met jouw issue te maken hebben gehad, lijkt me, dus moeten ze in staat zijn om je te helpen (vind ik). :)
Natuurlijk sluit ik niet uit dat ze zullen melden dat wat jij wilt niet kan. Als daar geen duidelijke verklaring bij staat waarom dat zo is, dan nog even doorvragen waarom niet. Per slot van rekening meldde je dat het hosting-bedrijf blijkbaar een Windows (Server-)machine beschikbaar stelt, en dus (in principe) ipv. Apache ook IIS kunnen aanbieden waar ASP.NET ondersteuning wél bij in te stellen is. :)

Succes,

Tijs.

Wat je nu doet is als proberen een benzine-auto op diesel te laten rijden. Ik heb geen idee of ASP.NET op een Apache server wil draaien, gebruikelijk is het zeker niet.

Overigens: je website draait op Apache/2.0.53 (Fedora) (met dank aan Firefox + Live Http Headers)

Laatst bewerkt:
Ik hou ermee op. Ik citeer:

Code:
ASP en ASP.NET zijn voorbehouden aan Windows-servers. Wij maken gebruik van Linux-systemen en kunnen beide formaten daarom niet ondersteunen. Als alternatief is er een afgeslankte versie van ASP welke bij wijze van test wordt aangeboden, het betreft hier Apache ASP.

Dan maar Windows Forms met VB.NET.

Jammer, maar is een beetje wat ik verwacht had.

Bedankt voor de terugmelding.

Tijs.

Ach ik kan altijd nog hier lokaal een http servertje maken waarop ik een ASP.NET websiteje op host. Toch? Of moet ik daar ook weer extra zooi voor installeren?

Als je IIS installeert, dan zal ASP.NET wel gaan lukken. Zie ook de links die ik je eerder gegeven heb.

Tijs.

Tof. Ik ga het eens proberen.

Dank. :)

Edit: Ik denk dat het voor elkaar heb. Maar ik heb nog één wens en dat is dat ik via een fatsoenlijke hostname mijn ASP.NET page kan bereiken in plaats van mijn ip.

Zie screenshot:

http://www.themightyatom.nl/screenshots/sitebinding_geenhostname.jpg

Je ziet daar het IP adres 192.168.56.1 staan (wat ik overigens een vreemd ip adres vind aangezien mijn interne ip 10.0.0.154 is en mn externe ip is 62.251.113.126 dus ik weet niet waar 192.168.56.1 nou vandaan komt. Overigens werkt 10.0.0.154 ook) Als ik die invoer in mn browser, zie ik netjes mijn ASP.NET page.

Nou wil ik dus dat ip (192.168.56.1 of 10.0.0.154) aan een fatsoenlijke hostname binden, iets als atomwateengehannes.nl. Als ik die invoer, moet ik dus op diezelfde ASP.NEt page uitkomen.

Dus ik heb een hostname opgegeven:

http://www.themightyatom.nl/screenshots/sitebinding_methostname.jpg

IP adres and port nummer hetzelfde gelaten.
Maar als ik nou atomwateengehannes.nl invoer in mn browser, krijg ik deze fout:
Server niet gevonden
Firefox kan de server op www.atomwateengehannes.nl niet vinden.

En als ik inplaats van de hostname het ip adres invoer (192.168.56.1) krijg ik een andere fout:

Not Found
HTTP Error 404. The requested resource is not found.

Hoe krijg ik dit nou goed?

In het kort: Mijn ASP.NET page moet bereikbaar zijn met een door mij opgegeven hostname (atomwateengehannes.nl). Niet alleen ik maar ook anderen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan