• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ik (excel leek) heb een probleem met ALS functie pls help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

tillaart36

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2007
Hoi allemaal, ik ben hier nieuw en heb me geregistreerd in de hoop een antwoord te krijgen op een vraag die ik heb over een opdracht welke ik voor school moet maken.

De opdracht luidt als volgt:

ontwerp een Excel spread sheet die gebruikt kan worden om de beslissingstabel (in bijgevoegde excel sheet) te evalueren. De spread sheet moet de gebruiker in staat stellen om voor elke conditievariabelen (C1 t/m C3) een waarde in te vullen, en na het invullen van deze drie cellen moet de gewenste actie voor elke actievariabele (A1 t/m A3) verschijnen.

Er wordt ook nog een hint bij gegeven:
Een actie waarde kan gespecificeerd worden als een Excel formule door gebruik te maken van de ALS functie. Zorg er ook voor dat de functie een leeg veld genereerd wanneer niet alle conditievariabelen (C1 t/m C3) ingevuld zijn.

Nou heb ik heel weinig excel ervaring laat staan met de ALS functie die iets ingewikkelder wordt dan de simpelste basishandelingetjes. Ik ben er al een tijdje mee bezig maar kom via internet niet zo snel tot een duidelijke uitleg voor dit probleem...vandaar dat ik het hier probeer.

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen want ik kom er echt niet uit!!! In het bijgevoegde excel bestandje is de opdracht nog wat verder verduidelijkt en staat de te evalueren tabel ook bovenaan bijgevoegd!

Alvast harstikke bedankt!

Bijlagen

hmm ok sorry dat het zo overkomt...

ik zal er zo even een uitleg bij geven wat ik al geprobeerd heb maar wat niet lijkt te werken...ik kan nu echter nog niet reageren omdat ik aan het avondeten zit...

Ik heb eerst geprobeerd om met behulp van dropdown vakken te werken via vallidatie en list...daar kwam ik tot de conclusie (tenminste dat denk ik) dat je op deze manier de ALS functie helemaal niet kan gebruiken omdat deze de aangegeven waarden door middel van dropdown vakken niet herkennen...

Verder heb ik de ALS functie als volgt proberen te gebruiken:

=IF(C28>0;IF(C29<700;IF(C30=0;ja;nee)))

Dit geeft echter FALSE weer...

Ik heb ook gezocht naar een andere mogelijkheid om te formuleren dat de als functie aan meer cellen tegelijk gericht moet zijn net als in bovenstaande formule omdat het voor de actievariabele A1 naar 3 verschillende conditievariabelen moet kijken om te bepalen wat de status is.

Op forums heb ik ook al gezocht maar hier gaat het over het 'nesten' van meerdere als functies maar wel iedere keer maar over 1 cel...dus A1 < 100 A1<200 A1<300 etc...

Is er verder misschien een mogelijkheid om met een soort van AND te werken omdat ik dit ooit eerder heb gedaan in MySQL...hmm ik weet gewoon niet precies hoe ik die ALS / IF functie moet gebruiken met al deze verschillende te meten condities...

Nogmaals sorry dat mijn eerste berichtje wellicht overkwam alsof ik meteen de oplossing verlang maar ik heb toch al heel wat gezocht en uitgeprobeerd en het feit dat het om een aantal verschillende variabelen gaat zorgde er voor dat ik door de bomen het bos even niet meer zie :(

Ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje begrijpen en me willen/kunnen helpen met suggesties...

Voor actievariabele 2:

=ALS(C45;"nee";"Ja")

Rest zeg ik niet, maar je moet inzien dat het aantal mogelijkheden beperkt is (door het kleine aantal X-jes) en dat daardoor een paar ALS functies de oplossing geven.

Wigi

Euh...

=ALS(C45;"nee";"ja") gaat natuurlijk nergens over omdat je C45 nergens mee vergelijkt...

maar misschien is dit de manier om me te vertellen dat je het niet wilt uitleggen...kun je dat gewoon zeggen...

Verder over het beperkt aantal X-jes...misschien ben ik wel niet zo snel in die logica met betreffende de ALS functie, heb gewoon niet veel ervaring met Excel en ik dacht er is hier vast wel iemand die het snel ziet hoe het (ongeveer) moet en me wat uitleg kan geven...

P.S. Er moet ook een functionaliteit inzitten dat wanneer een van de conditievariabelen niet ingevuld is de actievariabelen ook leeg blijven...in PHP weet ik wel hoe ik dit kan doen haha maar in Excel...geen idee...iemand anders een suggestie??

Alvast bedankt!

Euh...

=ALS(C45;"nee";"ja") gaat natuurlijk nergens over omdat je C45 nergens mee vergelijkt...

In jou geval dus =IF(C45;"nee";"ja"), plak het in cel C48 en kijk gewoon eens wat er gebeurd.
Verander vervolgens de waarde in C45 eens.

We gaan je huiswerk niet voor je doen, maar een paar hints mogen :)

En bij deze: =IF(C28>0;IF(C29<700;IF(C30=0;ja;nee)))
Wat als C28 nu eens 0 is?

Laatst bewerkt:
Euh...

maar misschien is dit de manier om me te vertellen dat je het niet wilt uitleggen...kun je dat gewoon zeggen...

Als je wat meer aandacht besteed had aan de formule, zoals Withaar al aangaf, dan had je gezien dat dit de / een juiste formule is... Ik heb nu al 1/3 van je huiswerk opgelost. Jij de rest nog.

En als je het echt wil weten:

... ik dacht er is hier vast wel iemand die het snel ziet hoe het (ongeveer) moet ...

ja ik zie dat doorgaans nogal snel, net als anderen hier.

Nog een tip: er is een OF functie, een EN functie, een NIET functie, ...

Wigi

Nou in ieder geval alvast harstikke bedankt voor de hulp...

ik dacht dat je in je functie altijd een soort van vergelijking moest maken, dus tussen een cel zijn waarde en de te controleren waarde? In het geval van

=IF(C45;"nee";"ja") ... kunnen jullie uitleggen wat de functie dan doet (in woorden)?

Voor C45 moet overigens gelden dat de waarde tussen 0 en 700 moet bevatten...heb er dus nu het volgende gemaakt:

=IF(AND(C45>0;C45<700);"ja";"nee")

is dit een nette manier? En trouwens...ik denk dat ik het nu gevonden heb...het moet iets met mijn notitiewijze te maken hebben gehad denk ik...ik wist niet dat de true en false statements tussen "---" moesten staan? Op enkele andere sites was dit niet het geval...

Nu heb ik voor cel C47:
=IF(AND(C44>0;C45<700);"ja";"nee")

En voor C48:
=IF(AND(C44=0;C45>0;C45<700);"ja";"nee")

En C49:
=IF(AND(C44>0;C45>=700;C46=0);"ja";"nee")

Ik denk dat het wat betreft de waarden op deze manier klopt na wat waarden geprobeerd te hebben...Nu heb ik eigenlijk nog één vraagje...extra functionaliteit was gevraagd zodat, wanneer men een van de drie conditievariabelen niet invulde er ook geen actievariabelen weergegeven mochten worden (er wordt specifiek gevraagd naar lege cellen...).

Sorry dat ik misschien wat traag van begrip ben maar ik ben niet zo'n kei in Excel en heb vandaag een lange dag gehad haha...

=IF(C45;"nee";"ja") ... kunnen jullie uitleggen wat de functie dan doet (in woorden)?

Als C45 "waar" is (True) d.w.z. niet leeg of nul (False) dan nee, anders ja.

C48... gaat toch alleen om het aantal... zet aantal eens op 0

In C48 gaat het om één conditie, in C47 om twee en in C49 om drie... Je bent er nog niet hoor.

Laatst bewerkt:
Nou in ieder geval alvast harstikke bedankt voor de hulp...

ik dacht dat je in je functie altijd een soort van vergelijking moest maken, dus tussen een cel zijn waarde en de te controleren waarde? In het geval van

Voor C45 moet overigens gelden dat de waarde tussen 0 en 700 moet bevatten...heb er dus nu het volgende gemaakt:

=IF(AND(C45>0;C45<700);"ja";"nee")

is dit een nette manier? En trouwens...ik denk dat ik het nu gevonden heb...het moet iets met mijn notitiewijze te maken hebben gehad denk ik...ik wist niet dat de true en false statements tussen "---" moesten staan? Op enkele andere sites was dit niet het geval...

Nu heb ik voor cel C47:
=IF(AND(C44>0;C45<700);"ja";"nee")

En voor C48:
=IF(AND(C44=0;C45>0;C45<700);"ja";"nee")

En C49:
=IF(AND(C44>0;C45>=700;C46=0);"ja";"nee")

Ik denk dat het wat betreft de waarden op deze manier klopt na wat waarden geprobeerd te hebben...Nu heb ik eigenlijk nog één vraagje...extra functionaliteit was gevraagd zodat, wanneer men een van de drie conditievariabelen niet invulde er ook geen actievariabelen weergegeven mochten worden (er wordt specifiek gevraagd naar lege cellen...).

Sorry dat ik misschien wat traag van begrip ben maar ik ben niet zo'n kei in Excel en heb vandaag een lange dag gehad haha...

Lijkt me prima, maar heb het niet gecheckt of ze nu allemaal kloppen. Zo op het eerste zicht, wel.

Dit

=IF(C45;"nee";"ja")

is verkorte notatie voor

=IF(C45>0;"nee";"ja")

En wat jij waarschijnlijk eerst in gedachten had, was:

=IF(C45=0;"ja";"nee")

Wigi

Voor het laatste: test op een lege string: =IF(A1="";"A1 = leeg";"A1 = niet leeg")

Bij C47, waarom controle op m2 als het aantal 0 is?

Als C47 ja op moet leveren dan is de conditie dat er tenminste 1 supermarkt aanwezig (C44) is en dat het vloeroppervlak minder als 700m2 (C45) moet bedragen

Als C48 ja op moet leveren dan is de conditie dat C44 = 0 en C45>0 en <700

Als C49 ja op moet leveren dan is de conditie dat C44>0 en C45>=700 en C46=0 (staat voor nee)

Hmm misschien niet allemaal even netjes maar ik kijk er morgen nog wel even verder naar...ben nu afgewerkt...tot zover harstikke bedankt!!

Ik zat te editen in mijn reactie omdat i inderdaad niet juist was, maar onder tussen kwam je al met een reactie.
Lees even wat er nu staat.

Verder in C46 staat geen 0, maar no of yes... (en wat als er Yes of YES, No of NO gebruikt wordt?)
En je controleerd nergens of C45 bv niet groter is dan 800...

Ipv "ja" en "nee" kan je beter "X' en "-" gebruiken, net zo als in je matrix.

Er gaat nog e.a. fout hoor, maar één voorbeeld:
Als C48 ja op moet leveren dan is de conditie dat C44 = 0 en C45>0 en <700
Dus geen winkels én oppervlak is tussen de 0,00000000000000...1 en 699,9999999...9 dan... hmmm
A2 hoeft alleen aan C1 te voldoen.
A1 aan C1 en C2
A3 aan C1, C2 en C3.
Alles wat hier van afwijkt is een "-".

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan