Ik gebruik veel meer ruimte dan ik kan vinden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gorilla

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 feb 2011
Hallo!

Ik heb een Windows XP computer. We hebben hem al een hele tijd en begint oud te worden, maar ik kan er nog prima mee internetten en zo.

De computer zegt steeds dat hij heel erg vol zit, als ik bij "Deze Computer Kijk" zie ik dat mijn C-station een grootte heeft van 24,4 GB, en dat hij nog maar 694 MB aan ruimte over heeft. Maar het gekke is: Als ik in mappen ga kijken om mijn computer, kom ik lange niet op die 24,4GB, hoe komt dit? Hoe kan ik meer ruimte vrijmaken zodat de computer wat beter zijn werk doet?

Mijn D-station is 87,3 GB groot, waarvan ik nog 85,6 GB vrij heb. Wat ik hier mee kan doen weet ik niet goed :P

Graag hoor ik van jullie hoe ik de computer wat sneller zijn werk kan laten doen, en hoe het toch kan dat het C-station zo vol zit. Ik luister wel veel muziek via youtube, misschien dat dat er iets mee te maken heeft? Dat youtube bijv. bepaalde dingen achter laat op de computer?

Ik ben niet iemand die ontzettend veel verstand heeft van computers, dus goede uitleg zou heel fijn zijn :)

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp!

Laat je schijf eens defragmenteren. Maak daarna een herstelpunt, en doe het volgende:
Start de verkenner.
Ga naar de desbetreffende schijf/partitie, waar je de herstelpunten opslaat (windows schijf (C)), en klik daar met de rechtermuisknop op. Klik dan op eigenschappen, en vervolgens naast de cirkeldiagram klik je op Schijfopruiming.
Vervolgens doet windows een scan naar bestanden die kunnen worden verwijdert. Ga bij het volgende scherm naar het tweede tabblad (Meer opties) en klik op Opruimen in het vak van: Systeemherstel en schaduwkopieën (tweede knop van boven dus). Waarschijnlijk vraagt vista (windows 7 en xp gelukkig niet) om een bevestiging of je wil doorgaan. Klik gewoon op doorgaan. In het venster: Weet u zeker dat u alle herstelpunten met uitzondering van het meest recente herstelpunt wilt verwijderen? Daar klik je op Verwijderen. Zo verwijdert windows alle oude herstelpunten, behalve diegene die je hieraan vooraf had gemaakt. Als je regelmatig een herstelpunt maak neem dat steeds meer ruimte in. Je zult het wel merken . Klik nu in het nog openstaande venster op het andere tabblad, en vink de opties aan die jij wilt verwijderen. Klik op ok en windows zal die aangevinkte opties verwijderen. Niet de opties verwijderen eigenlijk maar de bestanden van die opties. Maak vervolgens nog even een herstelpunt (je 2de nu dus) want dan hoef je dat in ieder geval niet nog een keer te doen als je het herstelpunt dat je aangemaakt hebt voor dit stukje alles opnieuw te doen.

Ook kan je in indernet explorer je cookies even verwijderen. Dat gaat zo:
Start internet explorer. Druk tegelijkertijd op: ctrl+shift+delete, en vink de opties aan die jij wilt. Klik vervolgens op verwijderen of ok (wat er ook staat, in ieder geval geen annuleren)
In chrome gaat het precies hetzelfde, maar zet daar even het balkje van tijd zodanig dat het alle cookies die jij aanvinkt van ALLE periodes verwijdert en dus niet alleen van de laatste uur/dag/week/maand ofzo.

Laat ook eens gewoon je scanner lopen (volledige scan) want er kunnen natuurlijk ook rare virussen zitten die veel ruimte innemen als de tijd van computergebruik toenneemt. Als die iets vind gewoon verwijderen. Kyk ook eens naar de plaats waar je je back-ups opslaat. Dit kan zijn op een andere schijf, of andere partitie, maar kan ook op dezelfde schijf als die waar je Windows Vista opstaat. Verwijder alle back-ups, en maak één recente nieuwe aan.

Mijn ideeën zijn even op, en hier heb je in ieder geval vast wat aan

P.s.: Laat ook Ccleaner eens draaien, en ga daar ook naar de tab: register. Maak een back-up van je register (vraagt Ccleaner zelf) en klik op: Verwijder alle geselecteerde fouten. Alle fouten worden dus gedelete, en als dat goed is gegaan kan je de register-back-up zelf ook verwijderen. Maak dan ook gelijk weer je prullenbak leeg.

Die ruimte wordt waarschijnlijk ingenomen door verborgen bestanden. Verder om je pc "sneller" te maken, heb ik gemerkt dan CCleaner erg goed is. Verwacht geen wonderen, het is tenslotte een windows XP computer, dus waarschijnlijk al een jaartje ouder.

zijn alle verborgen mappen ook weeregven???Enne ccleaner helpt ook vaak

Oh ik lees net dat je XP gebruikt. Volgens mij gaan alle stappen zoals door mij (#2) gewoon ook in XP. Niet? Zeg het dan maar ff;):P

Hoi,
welkom op Helpmij.nl
Mijn D-station is 87,3 GB groot, waarvan ik nog 85,6 GB vrij heb. Wat ik hier mee kan doen weet ik niet goed
verplaatst al je persoonlijke systeemmappen van je account (Mijn Documenten,Mijn Muziek,Mijn Video's) naar D:
Hoe je dat doet vind je hier in deze uitgebreide handleiding.
Succes.

Laatst bewerkt:
Luuk, de dingen van jou heb ik gedaan (op de scan na, die komt nog, maar ik heb wel eens eerder gescand, toen hij ook al sloom was, en toen was er niets aan de hand), thanks! Ccleaner heb ik ook gedaan (bedankt Clank en ginojo). Ginojo, of alle verborgen mappen ook zijn weergegeven weet ik niet, wat bedoel je hier precies mee?
Ik heb nu iets van 500-600mb meer ruimte geloof ik (zit nu op een andere comp).
Mik, als je alles verplaats, dan heb je toch gewoon het zelfde effect? Gaat hij dan sneller? Het is dan toch alleen maar verplaatst, meer niet?

Alvast bedankt voor alle tips, andere tips zijn nog steeds welkom :)

In eerste instantie heb ik je alleen antwoord gegeven op je beginvraag
De computer zegt steeds dat hij heel erg vol zit, als ik bij "Deze Computer Kijk" zie ik dat mijn C-station een grootte heeft van 24,4 GB, en dat hij nog maar 694 MB aan ruimte over heeft
en niet hoe je hem sneller zijn werk laat doen. Maar het een sluit het ander niet uit, als je n.l. te weinig ruimte hebt op C: wordt je pc ook steeds langzamer en instabieler omdat Windows voldoende ruimte moet hebben om: bestanden te verplaatsen,tijdelijke bestanden op te slaan, wisselbestand uitbreiden, systeemherstelpunten en back-ups op te slaan enz. Omdat bij jou die ruimte ontbreekt loopt je systeem steeds meer vast (dus langzamer) je kunt niet meer defragmenteren omdat de benodigde ruimte, +/- 15%, ontbreekt (dus langzamer). Als je die mappen die ik heb genoemd verplaatst naar een andere schijf/partitie, dan krijg je al een hoop meer ruimte en alles wat je opslaat naar die mappen (Mijn Documenten enz.) komt dan op D: te staan zonder dat je C: weer volloopt.
Dus kun je C: weer defragmenteren (dus sneller). Vink je ook nog eens alle meeopstartende software (geheugenvreters) uit dan moet je eens kijken hoe snel je pc weer wordt.

Om een eerste stap te zetten naar het optimaliseren van je XP computer kun je ook regelmatig de Cleanup and repair tool gebruiken.
Een algemene check op uw computer uitvoeren. Deze check zal enkele minuten ( 5-10) in beslag nemen. Dit doe je met het programma Cleanup And Repair. Dit is te downloaden vanaf de volgende locatie:

Cleanup.exe

LET OP: Cleanup.exe is enkel getest op Windows XP. Er zijn problemen bekend wanneer dit programma uitgevoerd wordt op Windows Vista / Windows 7.

Direct na het downloaden kun je het programma uitvoeren. Tijdens het uitvoeren van deze scan is het belangrijk dat je alle andere openstaande programma's afsluit. Je krijgt hiervan ook een melding te zien.

Na het bevestigen van deze melding, kun je rechtsonder op de START knop klikken om de scan te starten.

Het kan heel goed zijn dat je tijdens de scan de melding krijgt te zien dat de scan meer tijd in beslag neemt dan verwacht, deze melding komt in 90% van de gevallen voor en kun je dan ook gewoon negeren.

Wanneer dit programma klaar is met de scan dient de computer opnieuw opgestart te worden.

Je zou ook eerst kunnen kijken wat de ruimte nu daadwerkelijk inneemt.
Met een programma als SpaceSniffer kun je bijvoorbeeld snel zien welke bestanden/mappen op de C-schijf het grootste zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan