• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ik heb hulp nodig voor Excel (eventueel Macro's)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michael000

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2012
Ik weet veel van excel & macro's enzo..
Maar ik wil iets maken, op een eenvoudigere manier

Het moet dit worden:

- een toren (.. cellen)
- en daaronder een lijst waar je personen in kan geven

wat ik zou willen hebben?

Als je een persoon invult in de lijst dat er automatisch een cell(blokje) blauwgekleurd wordt in de toren, als je persoon weg doet in lijst moet er weer blokje af gaan.

een voorbeeldje:
Als ik 9 personen heb:
dan vul ik 9 personen in de lijst
en moet de toren 9 blauwe blokjes hoog zijn, maak je een cell leeg( geen persoon meer) dan moet er vanbovenuit een blokje af gaan.

Misschien is dit wel makkelijk te maken, maar heb niet over kunnen nadenken

Alvast bedankt!

Jaa, maar jij hebt "Conditionals Formatting" gebruikt? als het 1 is => kleur blauw?
Want ik zou die 1 niet moeten hebben. ipv van "=IF(COUNTA(lijst3)>17-ROW();1;"")" zou 1 = KleurBlauw ofzoiets moeten zijn, kan je dit maken?

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij conditional formatting ook de tekstkleur op blauw zetten (gelijk aan de opvulkleur van de cel).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bij conditional formatting ook de tekstkleur op blauw zetten (gelijk aan de opvulkleur van de cel).

Oke, dan wordt het onzichtbaar.
Heb nog een vraagje, kan je die value 1 veranderen naar een code voor "color cell blue" ofzoiets?

Een andere mogelijkheid om die cel te kleuren, via conditional formatting, zonder inhoud in de cellen te zetten is om bij conditional formatting een formule te gebruiken.
Hierbij die oplossing.

Bijlagen

Een andere mogelijkheid om die cel te kleuren, via conditional formatting, zonder inhoud in de cellen te zetten is om bij conditional formatting een formule te gebruiken.
Hierbij die oplossing.

Danku, veel beter! :)

& is er een mogelijkheid om die toren langer te maken naarmate je invoert?
& de lijsten unlimited te maken? tot 300 ofz

ad vraag 1:
Dan moet er gewerkt gaan worden met variabele benoemde bereiken. en dan moet er wellicht ook nog een hulpveld in stelling gebracht worden.

ad vraag 2:
Dan moet je twee dingen doen:
1 Bereiken van conditional formatting aanpassen: het getal 16 vervangen door het hogere rijnummer tot waartoe je de toren wilt hebben, maar dan ook het getal 17 daarop aanpassen (1 hoger dan het hoogste rijnummer).
2 Bij de namen van de benoemde bereiken het bereik aanpassen.

Laatst bewerkt:
ad vraag 1:
Dan moet er gewerkt gaan worden met variabele benoemde bereiken. en dan moet er wellicht ook nog een hulpveld in stelling gebracht worden.

ad vraag 2:
Dan moet je twee dingen doen:
1 Bereiken van conditional formatting aanpassen: het getal 16 vervangen door het hogere rijnummer tot waartoe je de toren wilt hebben, maar dan ook het getal 17 daarop aanpassen (1 hoger dan het hoogste rijnummer).
2 Bij de namen van de benoemde bereiken het bereik aanpassen.

Ik snap je niet echt :S
Heb je geen TeamViewer ? kan je even uitleggen op mijn excel3

Thanks

Ik heb geen teamviewer. Dus daarmee kan ik je niet helpen. Moeten het dus via dit forum doen.
Ik ben nog even verder wezen stoeien en kom tot de conclusie dat ik nog niet direct een oplossing gerealiseerd krijg om de toren variabel te maken in die zin dat de basis van de toren automatisch mee naar beneden schuift als je het aantal namen in de lijstjes uitbreidt. Althans in de oplossing waarin de kleuring via conditional formatting verloopt op basis van formules in de CF-voorwaarden.
Dit is naar ik verwacht wel door middel van VBA te realiseren.

Derhalve mijn eerste opmerking in mijn vorige post was wellicht net even iets te kort door d3e bocht.
De tweede opmerking: met de hand de definities etc aanpassen werkt wel.

Ik heb geen teamviewer. Dus daarmee kan ik je niet helpen. Moeten het dus via dit forum doen.
Ik ben nog even verder wezen stoeien en kom tot de conclusie dat ik nog niet direct een oplossing gerealiseerd krijg om de toren variabel te maken in die zin dat de basis van de toren automatisch mee naar beneden schuift als je het aantal namen in de lijstjes uitbreidt. Althans in de oplossing waarin de kleuring via conditional formatting verloopt op basis van formules in de CF-voorwaarden.
Dit is naar ik verwacht wel door middel van VBA te realiseren.

Derhalve mijn eerste opmerking in mijn vorige post was wellicht net even iets te kort door d3e bocht.
De tweede opmerking: met de hand de definities etc aanpassen werkt wel.

Ik probeer een 4de lijst toe te voegen, maar het werkt niet ;O
Dit zijn me codes voor 4de lijst:
Formula:
=COUNTA(lijst4)>16-ROW(G2)
Applies to
=$G$2:$G$16

Heb je dan wel een lijst4 benoemd voor de namen? L2:L16, uitgaande van mijn bestandje?

In Excel 2010, wat ik gebruik en daarmee ook in 2007, op de tab Formules het item Namen beheren. Ik weet even zo snel niet meer waar dat ook al weer zat in 2003. Zou ik even moeten nakijken.

ik heb 2010, heb bij formulas & namen beheren lijst4 toegevoegt en G2-G16 geselecteerd
maar moet ik nog iets doen, want als ik dan bij lijst4 iets invoeg komt er niks

Geef even het bestandje dat je nu hebt gemaakt dat niets doet.

Je hebt het bereik voor lijst4 onjuist ingevuld:
Code:
=Blad1!$G$2:$G$16
moet zijn
Code:
=Blad1!$L$2:$L$16

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan