• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ik kom er niet uit !!! Formule werkt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenno

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2007
Hallo,

Ik heb een formule gemaakt die verschillende gegevens moet zoeken/controleren.
Het werkt alleen niet helemaal goed.
Zie voor meer info bijgevoegd bestand.

Alvast bedankt.

Glenno

Bijlagen

Zet deze formule in H2 en trek de formule door.

Code:
=ALS(EN($D2="";$F2="");$B2;ALS(EN(ISGETAL($D2);$F2="");ALS($H$1>=$D2;$B2;0);ALS(EN($D2="";ISGETAL($F2));ALS($H$1<$F2;$B2;0);ALS(EN(ISGETAL($D2);ISGETAL($F2));ALS(EN($H$1>=$D2;$H$1<$F2);$B2;0)))))

PS: Ik heb de formule nog niet getest...

Helaas,
Het werkt niet . Ik heb de formule geplakt en kreeg in cel H2 als resultaat "0".

Ik heb de formule iets aangepast; $H$1 moet H$1 zijn. Maar dat in H2 het getal 0 komt te staan klopt toch ook? Want die kolom is voor januari 2011, en dat is vóór de datum in kolom D...

Code:
=ALS(EN($D2="";$F2="");$B2;ALS(EN(ISGETAL($D2);$F2="");ALS(H$1>=$D2;$B2;0);ALS(EN($D2="";ISGETAL($F2));ALS(H$1<$F2;$B2;0);ALS(EN(ISGETAL($D2);ISGETAL($F2));ALS(EN(H$1>=$D2;H$1<$F2);$B2;0)))))

In H2 moet 0,78 komen te staan. ( ter controle: B2 = 0,78 ; D2 = 1-2-2011 ; E2 = 5 ; F2 = 1-8-2011 )
Resultaat moet zijn : H2 = 0,78 ; I2 t/m N2 = 5 ; de rest = 0

Glenno,

Je geeft in het bestand aan wat er moet gebeuren als D="" en als F="" en wat er moet gebeuren als beide leeg zijn. Ook geef je aan wat er moet gebeuren als D<>"" en F<>"" en als ze beide <>"".

Wat moet er gebeuren als B<>"" en F=""? Wat moet er gebeuren als B="" en F<>""?

B wordt automatisch gevuld vanuit een ander bestand en is dus een "vaste waarde".
De velden D t/m F worden handmatig ingevuld.
Het kan dus zo zijn dat ze alle 3 worden ingevuld ( D+E en F ).
Als F alleen wordt ingevuld, dan zie vanaf genoemde datum in het overzicht 0 . Is F leeg, dan zie ofwel de waarde B ofwel de waarde E als D is ingevuld.

Ik weet niet of ik het helemaal goed begrepen heb maar probeer deze eens voor in H2:
Code:
=ALS(EN($D2="";$F2="");$B2;ALS(EN($D2<>"";$F2="";H$1>=$D2);$E2;ALS(EN(H$1>=$D2;H$1<$F2);$E2;0)))
daarna doortrekken naar rechts, daarna naar beneden (of andersom)

Succes,

Bijna goed. Alleen H2 moet 0,78 zijn.
Ik zag ook bij het doortrekken naar beneden dat, wanneer je alleen F invult, H t/m N op 0 komt te staan. Hij pakt dus de ) niet vanaf datum F, maar over de gehele rij

Dan zou hij volgens mij zo moeten kloppen:
Code:
=ALS(EN($D2="";$F2="");$B2;ALS(EN($D2<>"";$F2="";$D2>H$1);$B2;ALS(EN($D2<>"";$F2="";H$1>=$D2);$E2;ALS(EN($D2="";$F2<>"";H$1<=$F2);$B2;ALS(EN(H$1>=$D2;H$1<$F2);$E2;0)))))
voor je je volgende topic start, zou je dan eerst eens mijn handtekening eens willen lezen? bekijk je vragen maar eens terug met de ogen van iemand die niet weet wat jij bedoeld . . . . (het had ook gemakkelijk geweest als de juiste getallen al in de matrix aanwezig waren)

Mocht je hier nog vragen over hebben hoor ik ze graag.

Succes,

Laatst bewerkt:
Sorry als ik te onduidelijk ben.
Voor mijn gevoel heb ik het zo duidelijk mogelijk beschreven. Maar ...... mijn ogen zien blijkbaar andere dingen.
Nogmaals excuus en dank voor je inspanning. Ik ga het vanavond proberen of het werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan