ik...overclocken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dj_djel

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2003
Hallo,

Bij sommige spellen die ik speel (GTA San Andreas) gaat de pc enorm te keer(zowel de cpu als de videokaart). En soms dan gaat het beeldscherm uit en later ook de pc. en dan start de pc opnieuw op. en dan staat er in het dosscherm"

'Overclocking failed" en dan heb ik de keus om iets in de BIOS te veranderen.

Dan denk ik dat het aan de videokaart ligt als dit verschijnsel zich voordoet. Maar overclocken is er bij mij niet bij.

mijn systeem:

Processor: AMD Athlon 64 3200+
Moederboord: Asus A8V Deluxe
Videokaart: Club3d Geforce 6600 GT
Ram geheugen: DDR-SDRAM 1024 mb

alvast bedankt

niet overklokken de pc is krachtig genoeg.
Waar ik aan denk als ik zoiets zie is een videokaart of een cpu die te warm word.
Als je pc niet krachtig genoeg was dan alles gewoon traag gaan in het spel schokkende beelden het zou niet uitvallen.

Kijk het met programma everest naar je temps.
www.lavalys.com

Asus 8V deluxe... even zonder na te kijken: dat klinkt als een moederbord met automatische (ingeschakelde) overklokfunctie. Kijk eens in de bios of je dat kan uitzetten. Je pc probeert namelijk automatisch zo snel mogelijk te werken en als je dan alleen maar een standaard cpukoelertje er op hebt zitten dan wil dat wel eens mislukken (of het geheugen werkt niet mee)

[edit]
aanvullende info:
Met overklokken (automatisch of handmatig) moet je met een aantal faktoren rekening houden: Je cpu moet genoeg koeling krijgen, je geheugensnelheid gaat mee omhoog, dus dat moet het ook aan kunnen en je videokaart moet goed gekoeld worden dmv een extra grote koeler en ramsinkjes (koelblokjes die je met hittebestendige tape vastplakt aan de geheugenchips).
Verder is een goede airflow van essentieel belang om alle warmte de kast uit te krijgen.
[/edit]

Laatst bewerkt:
Wow Everest is echt handig, voorheen had ik CPU-Z.

De Temperaturen:
Moederbord: 31
CPU: 42
GPU: 49
GPU omgeving: 39
Cooler CPU: 6.0
Voltage CPU Core: 1.4

Goed?

Ik zou even in de BIOS gaan kijken ja. Ik was nooit van plan om over te clocken:D

Die temperaturen zien er goed uit, dus waarschijnlijk kan je RAM de automatische overkloksettings niet aan.

wat gebeurt er met de temps van je cpu bij cpu burn.
Want processor op nullast zegt niet veel die van mij is 50 graden op nullast maar als je hem belast zit ie gemakkelijk tegen de 66.

Als In de BIOS ben en ik ga kijken naar overklokken kan ik alleen maar kiezen uit:

-------------------------------
- Auto
- Manual
- Standard
- Overclock 3%
- Overclock 5%
- Overclock 7%
- Overclock 10%
- Adaptive Overclocking
------------------------------

Kan hem dus niet op Disable zetten.

Tuurlijk wel, gewoon op manual zetten en niets aan de settings wijzigen, exit&save en klaar ;)
Als het probleem zich dan nog voordoet, dan hebben we iig dit uitgesloten als oorzaak.

als ie nu gewoon cpu burn runt en ziet dat de temp niet boven de 70 graden komt is het toch okey he.
Want het moederbord gaat de cpu overklockken als er meer performance word gevraagt awel cpuburn doet dit. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan