ik trachtte met lid te maken van de administrator groep van Windows server 2008

Status
Niet open voor verdere reacties.

bertpathuis

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 dec 2009
Berichten
2
Hallo

Mijn baas heeft me ontslagen op staande voet omdat ik trachtte met lid te maken van de administrator groep van Windows server 2008

ik werk in een magazijn en moet via een icon verbinding maken met de server éénmaal ingelogd kan ik dat gebied mijn vrachtbrieven en pakken bonnen enz samen stellen

Nou wordt het volgende gezegd waardoor ik Ontslag heb gekregen

afgelopen vrijdag juli 2011 is geconstateerd dat zich binnen het automatiseringsstem van MIJN BEDRIJF illegaal toegang had verschaft tot onderdelen waarvoor u niet geautoriseerd en gerechtigd was.
Daarbij heeft het automatisering geconstateerd dat u allerlei bestanden en mappen heeft gekopieerd en dat u een poging heeft gedaan om u zelf lid te maken van de administrator groep om zodoende alle rechten te krijgen op alle bestanden.
Na de constatering is door het hoofd automatisering de poging direct afgebroken.

Ja ik heb mappen en bestanden gekopieerd naar mijn C schijf die door de netwerkbeheerder beschikbaar gesteld zijn
de informatie die ik heb gekopieerd van de server waren t.b.v. mijn bedrijf
automatisering heeft deze zichtbaar gezet in het netwerk zodat iedereen er bij kan

En het lid maken van een administrator groep van Windows server 2008 weet ik niet of dit zomaar kan als cliënt gebruiker

ik wil dit juridisch aanvechten wie kan me tips geven hoe ik dit aan pak

voor al dit punt:
En het lid maken van een administrator groep van Windows server 2008 weet ik niet of dit zomaar kan als cliënt gebruiker


Gr.bert
 
Laatst bewerkt:
Lijkt erop dat je nu wel heel gemakkelijk jouw probleem wilt doorschuiven naar iemand anders:
ja ik heb mappen en bestanden gekopieerd naar mijn C schijf
maar deze in mijn ogen beschikbaar gesteld door automatisering anders waren deze toch niet zichtbaar

Dat geeft het idee dat je een evt. wat soepeler beveiliging de schuld wilt geven dat jij bestanden hebt bekeken of gekopieerd die niet voor jou bedoeld zijn. Is dan ongeveer hetzelfde alsof je de sleutels van de baas' auto kunt pakken omdat zijn bureau open staat, je die auto gebruikt en dan (als iemand het merkt) zegt: Ja, maar de sleutels kon ik zo pakken...

Je weet zélf welke bestanden voor jou bedoeld zijn en welke niet. En of je ze wel of niet mocht kopiëren zal je ook wel bekend zijn geweest.
[Bedenk hierbij, bijv., dat het kunnen openen van bestanden in Windows server ook het recht inhoud die bestanden te kopieren. Dus als je het recht had om iets te openen (data voor de magazijnsoftware, de magazijnsoftware zelf) dan kun je (technisch) die bestanden vaak ook kopiëren. Of dat kopiëren je was toegestaan zal, gegeven wat men schreef, wel niet zijn het geval zijn geweest. Ik denk dus dat men jou ervan beschuldigt software en/of data van het bedrijf te (gaan) stelen.]

Over lid maken van de domeingroep Administrators groep kan ik niets zeggen, eenvoudigweg omdat ik dan zou moeten zien hoe jouw bedrijf dat (technisch) geconstateerd heeft. Het zou (bijv.) ook kunnen zijn dat je geprobeerd hebt iets uit te voeren waarvoor administrator-rechten noodzakelijk zijn. Wellicht heb je daarbij gebruik gemaakt van de optie "Uitvoeren als..." en daar geprobeerd het (domein-)Administrator wachtwoord te raden/gokken...

Hopelijk heb je hier wat aan.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@dnties,

er wordt niet gevraagd om te oordelen.
Dat kun je ook niet want je kent de situatie niet.

@Bert,

het is niet aan ons om over jouw situatie te oordelen.
Dat kunnen we ook niet.

Neem kontakt op met het Juridisch Loket.
Daar kun je gratis een afspraak maken zodat zij jou kunnen vertellen wat je rechten zijn en wat je kunt doen:

http://www.juridischloket.nl

Doe dit zo snel mogelijk.

Tardis
 
alvast bedank voor de reactie Tijs & Tardis

ik lees aandachtig veder wat er nog aan reacties komen zodat ik
me kan voorbereiden op een zaak

Gr Bert


Gr Bert
 
@Tardis: Gegeven de informatie die de topic-starter beschikbaar stelde bekijk ik de zaak vanaf de kant van de (ex-)werkgever. Een slimme werkgever gaat geen ontslag aanvragen als hij niet (enigszins) sterk in zijn (juridische) schoenen staat. Daarom probeer ik een beschouwing te geven zoals de werkgever (wellicht) gedacht heeft.
Mijn 'oordeel' in de eerste paragraaf blijf ik achter staan: Het feit dat er stenen zijn en (daarmee) een ruit kunt ingooien wil niet zeggen dat je dat ook mag/moet doen. Enige verzachtende zou (lijkt mij) kunnen zijn als het 'foutief' gebruiken van data-toegang gemeengoed zou zijn binnen het bedrijf, en de topic-starter gewoon met die bedrijfscultuur meedeed.

@Topic-starter: We hebben (zoals Tardis al zegt) weinig informatie van je gekregen. Vooral van belang voor je is het doornemen van het werknemersregelement, die gedeelten waar het gebruik van bedrijfs- en computermiddelen, geheimhouding en (straf-)maatregelen bij schending van het regelement worden behandeld. Daarbij kun je evt. een advocaat arbeidsrecht inschakelen danwel instanties als Juridisch loket etc., zoals Tardis al aangeeft.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@dnties,

ik begrijp wat je zegt.
Echter je kent de situatie niet en reageert dus puur vanuit eigen perceptie.
Daar heeft niemand iets aan.
Kortom, stay in your own business en geef tips, geen percepties.

Tardis
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan