Ik wil 2 pc´s via een crosscable verbinden maar lukt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

MICROID

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2004
Hallo, ik wil 2 pc´s met elkaar verbinden via een crosscable, maar het lukt niet omdat ik een raar ipadres krijg op beide computers.
Ze beginnen allebei met 169, en ik heb weleens gehoord dat dat een ´fout´ip adres is.

Hoe kom ik hier van af? En zorg ik dat ik met de pc's kan internetten?

Even nog wat info:

Pc 1 (host):
Win XP
Realtek Ethernet netwerkaart

Pc 2 (ontvanger)
Win XP
3com netwerkaart

Ik heb gepingt en dat lukte, dus ze kunnen met elkaar contact maken.

Alvast bedankt!

Als je ze kunt pingen, dan zijn ze toch verbonden :)

Maar waarschijnlijk komt jouw vraag voort uit het feit dat je ergens gelezen hebt dat die IP adressen niet kloppen.

Die 169.x IP adressen kloppen wel. Dit soort adressen worden door het besturingssysteem gegeven als er geen vast IP adres staat ingesteld, en geen DHCP server gevonden kan worden.
een DHCP server is een soort systeem dat IP adressen beheerd en uitgeeft.
Een DHCP server heb je in jouw geval niet echt nodig. In principe ben je nu al klaar, omdat je ze onderling kan pingen. Toch is het verstandig ze allebei een uniek vast IP adres te geven in een zogenaamde private range.

Wat je kan doen is via de netwerk kaart eigenschappen (in windows) naar TCP/IP eigenschappen gaan, daar kan je een vast IP adres opgeven. Bij de eerste PC doe je:
192.168.1.1
subnetmask 255.255.255.0
(default gateway en DNS laat je leeg)
op de 2de PC
192.168.1.2
subnetmask 255.255.255.0

Je kan ze nu onderling op die Ip adressen pingen, en applicaties op gebruiken.

Bedankt :thumb: Het is gelukt, het lag inderdaad niet aan die zgn. foute ipadressen. Ik kan nu gewoon internetten, dus mijn dag is weer goed haha :D

Top :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan