ik wil graag computer taal leren

Status
Niet open voor verdere reacties.

apiedoedoe

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2007
hallo ik wil graag pc taal leren en weet niet waar ik moet beginen en waar ik het kan leren.
dus kunnen jullie me helpen?/

Communiceren met de processor en dergelijke bedoel je?:p

Maar serieus, wat bedoel je met computertaal? Op het forum gebruiken we gewoon Nederlands, of bedoel je begrippen, termen die gebruikt worden bijvoorbeeld?

hallo ik wil graag pc taal leren en weet niet waar ik moet beginen en waar ik het kan leren.
dus kunnen jullie me helpen?/

Is misschien een idee even te verduidelijken wat je bedoelt?

ow ja srry ik bedoel zo als visual baci c++ enzo en dat je later softwars maakt

Ik heb de vraag verplaatst, meer vanwege de 'algemeenheid'van de vraag zet ik hem bij Overige Programmeertalen.

Begin met vbs. Is simpel en gewoon in kladblok te maken. Je kan er best veel mee als je alle juiste codes weet (ik weet ze niet ;)).
Gewoon even googlen op vbs :thumb:

vbs staat voor Visual Basic Scripting. Daar kun je best wel veel mee, maar geen complete toepassingen maken.
Wat je moet doen is een keuze maken: wil je een volwaardige programmeertaal leren dan zul je je moeten gaan verdiepen in de .net technologie. Dan kom je uit VB .net of C#.
Daarover is genoeg te vinden op internet, inclusief een download van microsoft met visual studio .net (hierin zitten deze talen).

Alternatief is MS office gebruiken.
Achter programma's als Word, Excel, Powerpoint, Outlook, etc. zit ook een complete programmeer omgeving: VBA. Die komt tevoorschijn als je macro's gaat maken.
Hierin kun je ook programmeren.
VBA staat voor Visual Basic for Applications. Het is Visual Basic met toevoegingen die afhankelijk zijn van het programma waaruit je het opstart (Word, Excel, etc.).
Een stapje verder is dan MS Access. Daar gebruik je ook VBA, maar dan met MS Access toevoegingen.

Daarom zeg ik, begin met vbs. Dat is simpel en naar mijn mening een goede intro in programmameertaal.

Ik zou eerst kijken naar wat jouw wensen zijn. VBS zal waarschijnlijk niet zo heel interessant zijn, beter begin je dan met VB of C#. Is ook goed te doen en je zult redelijk snel resultaat zien. (je kan er in elk geval redelijk snel iets handigs in elkaar zijn)

Programmeertaal

Als je nog nooit hebt geprogrammeerd is mijn aanrader : PYTHON. Deze is volledig platform onafhankelijk.Dat wil zeggen dat uw programma's werken zowel onder Windows , Apple, Solaris, BSD, Linux.......enz. Bovendien is de leercurve niet zo stijl.Is uw operating systeem Linux dan zit het al ingebouwd in uw pc. Gebruik je windows dan kun je het gratis downloaden. Tevens kan je er een GUI aanhangen zoals Glade (mijn persoonlijke voorkeur) Tk en nog enkele anderen. Beginners cursussen zijn er plenty te vinden op het internet.
Een ander alternatief is: leer C of C++. Honderden boeken over geschreven en ook in't nederlands. Leer alleszins eerst de console versies van deze talen voor ge aan de "Visual xxx' begint. Deze C/C++ talen staan dichter bij de processor dan alle anderen. Behalve assembler natuurlijk. Als je bv. een driver moet programmeren dan is er geen enkele taal waar dit zo vlotjes in gaat als C++. C++ is in weze C met enkele uitbreidingen die te maken hebben met het zgn. Object Oriented programmeren.
Wil je toch ineens de grafische weg opgaan dan zou ik DELPHI kiezen (Windows) of KYLIX voor de Linuxfanaten. Deze zijn in de Pascal taal te programmeren. Het verschil zit em in de volgorde waarin de parameters van een functie worden opgeslagen op de stack. Laat u niet overdonderen door deze details. Als je niets afweet van de processor structuur en zijn registers hoef je er niet wakker van te liggen.Indien het je intereseert om een simpel voorbeeld te zien in elk van deze talen stuur me dan een mailtje.
Veel succes!!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan