• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ik word gek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luus44

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 feb 2017
Berichten
4
Ik ben met een opdracht bezig. Heb al van alles geprobeerd echter lukt het me niet de juiste oplossing te vinden. :eek: Wie kan mij helpen op het juiste spoor te komen?

Een boer heeft 1200 ha land ter beschikking voor het produceren van mais, aardappelen en suikerbieten. Per ha is het aantal manuren werk voor mais 6, voor aardappelen 6 en voor suikerbieten 2.
Zijn investering per ha is voor mais 36, voor aardappelen 24 en voor suikerbieten 18
Nettowinst voor mais is 40, aardappelen 30 en voor suikerbieten 20.
De boer kan maximaal 36000 besteden en heeft 4800 manuren.

Hoeveel ha mais, aardappelen en suikerbieten moet hij planten?

Ik ben hier voor het eerst en weet niet of jullie me mogen helpen. In de bijlages staat mijn opzet en berekening met de oplosser. Wat zie ik over het hoofd?Naamloos 1.jpgNaamloos 2.jpgNaamloos 3.jpg

Voorbestand om te verduidelijken wat ik gedaan heb.Bekijk bijlage Voorbeeldbestand.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum.
Je kunt hier ook voorbeeldbestanden plaatsen, dat is een stuk makkelijker voor de helpers (en voor jezelf).
Op grond van de plaatjes zou ik zeggen dat je nog wat voorwaarden moet toevoegen, zoals waarden die >= 0 moeten zijn.
Met een voorbeeldbestandje kunnen we specifieker helpen.
 
Je had nog geen doelstelling geformuleerd: ik vermoed - en ben in de bijlage uitgegaan van - maximale netto winst.
Mijn Oplosser komt op 600 ha Mais en 600 ha Suikerbieten.
Dat wordt een hoop zoete popcorn, maar geen aardappelen dit jaar. :p

Edit: dit model werkt met de huidige gegevens, maar voor een robuustere oplossing kun je in je model nog opgeven dat de hectares >= 0 moeten zijn en eventueel ook nog een geheel getal (om oplossingen met veel cijfers achter de komma te vermijden).
 

Bijlagen

  • Mais Aardappelen en Suikerbieten MB.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
maïs 600
aardappelen 0
suikerbieten 600
 
De doelstelling was .....Hoeveel ha mais, aardappelen en suikerbieten moet hij planten? Ik interpreteer het als zijnde dat er een berekening komt waaruit blijkt wat de beste verdeling is voor de hectares.

Ik heb naar je bestand gekeken en inderdaad geen aardappelen. Weet niet of dat het de bedoeling is om op mais en suikerbieten de winter door te komen ;-)

Marcel en Alphamax komen uit op 36000 totaal. 36000 was bedoeld als maximale investering. Kunnen jullie hier nog even naar kijken. Ik ben zeer dankbaar met jullie berekening tot nu toe.
 
Laatst bewerkt:
Je moet toch een ander soort doelstelling hebben: "Hoeveel ha mais, aardappelen en suikerbieten moet hij planten" om WAT TE BEREIKEN?

Bijvoorbeeld: als hij zo min mogelijk werk wil, dan moet-ie vooral niks doen.
Zoals gezegd ben ik uitgegaan van maximale winst en dan kom je uit op 600 ha mais en 600 ha suikerbieten.
Dat die winst gelijk is aan het bedrag van de maximale investering, is puur toeval.
 
Tja, het is een lastige Marcel. Zoals jij het leest lees ik het ook. Maar ja, in dat hoofd van mij zit steeds maar dat hij meer mag investeren. Ik ga de berekening voorleggen en laat weten aan je hoe het afloopt.

Voor nu dank je wel. Ik heb je hulp zeer gewaardeerd. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan