Ik wordt er niet goed van ... alinea's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Watchman

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2008
Kan iemand mij alstublieft kort aangeven hoe ik ervoor zorg dat Word bij het openen van een opgeslagen document niet steeds de alinea opmaak weer laat verschuiven?

Ik kom er maar niet uit en ik blijf ermee aanmodderen.

Misschien kan iemand puntsgewijs even aangeven hoe ik een nieuw alineastijl aanmaak, ervoor zorg dat deze stijl bij het openen van Word in de opties van Word bij geavanceerd ook in de lijst standaard alineastijl staat, en bij het openen van het opgeslagen document de daarin gebruikte stijl en alinea ook echt gehandhaafd blijft.

Ik blijf er maar mee bezig en telkens als lijkt dat het werkt, blijkt het achteraf toch niet bewaard te zijn. Wat een geklooi zeg (Word 2007).

bovenin zie je die stijlen die je waarschijnlijk elke keer moet veranderen.

klik degene aan zonder regelafstand, uit mijn hoofd gezegd de 2e, en klik er met je rechtermuisknop op.

dan klik je een standaard lettertype aan, en vink onderin dat hij dit bij elk nieuw document moet opstarten.

daarna sla je het document op en klaar.

Het werkt niet. Als ik alle tekst selecteer, een alineaopmaak doe (zwevende regels toestaan, geen ruimte tussne alinea's met dezelfde opmaak), zie ik de tekst verschuiven zoals het moet, maar als ik dan klik op standaard en OK klik op de vraag of alle nieuwe documenten met deze opmaak gemaakt moeten worden, waarna bij afsluiten de vraag komt of ik de wijzigingen in normal.dot wil opslaan, is de terkst toch weer verschoven bij het opnieuew openen van het document.

Ik begin Word een zeer vervelend en onwerkzaam programma te vinden. Ik heb alles al geprobeerd, van nieuwe stijlen aanmaken tot weet ik wat.

Ik zie ook als ik Word opstart, en kijk in de opties, dat er meerdere keuzes zijn voor de standaard alinea stijl. Maar als ik bijvoorbeeld standaard kies, en ik start Word nog een keer op, staat er even zo vrolijk weer platte tekst in.

Hoe krijg ik nu alles zodanig dat alles blijft staan zoals ik het ingesteld heb? Zoewel in de opties voor standaard alinea stijl, als de alinea opmaak zelf. Hij werkt alles steeds weer bij.

Het vreemde is, als ik ten slotte de alinea opmaak bekijk van het opnieuw geopende document, is er aan de alinea opmaak niets veranderd. Waarom verschuift het dan toch steeds? En helemaal typisch is dat Adobe Acrobat de opmaak ineens weer goed doet, dus een andere weergave dan Word.

Laatst bewerkt:
je kan open office proberen, dat is gratis en werkt net zo goed als office.

als je het opslaat in het normal.dot(die vraag krijg ik overigens niet) moeten alle nieuwe documenten met dezelfde opmaak opstarten.

je kan open office proberen, dat is gratis en werkt net zo goed als office.

als je het opslaat in het normal.dot(die vraag krijg ik overigens niet) moeten alle nieuwe documenten met dezelfde opmaak opstarten.
Ik heb het document al geprobeerd met open office, corel wordperfect, maar dan moet de hele opmaak aangepast worden.

Er zijn in de discussie een paar dingen door elkaar aan het lopen, dus misschien is het handig om even een aantal basisinstellingen goed neer te zetten.

Om te beginnen, maar dat wist je al, worden allen nieuwe documenten gebaseerd op een sjabloon, bijvoorbeeld de sjabloon Normal.dot. Bij het opslaan van je document worden vervolgens alle instellingen die bij het maken gebruikt zijn, in het document opgeslagen. Als je daarna je Normal.dot verandert, heeft dat dus normaal gesproken geen invloed op je bestaande documenten. Dat is ook eigenlijk wel goed zo, want je oude documenten zijn immers al netjes opgemaakt toen ze gemaakt werden, en dat wil je wel zo houden.

Uiteraard kan het ook zo zijn, dat je een document hebt gemaakt op basis van een ànder sjabloon dan Normal.dot. In dat geval heeft het geen zin om je Normal.dot instellingen te veranderen, omdat je instellingen uit een ander sjabloon komen. Je zult de instellingen dan alleen in het huidige document kunnen veranderen.

Of je de vraag krijgt om je Normal.dot op te slaan, is afhankelijk van een instelling in <Extra>, <Opties>, tabblad <Opslaan>. Je hebt daar de optie om de Normal.dot op te slaan of niet. Ik heb de optie ook aan staan, want ik verander de Normal.dot ook nog wel eens.

Als je een bestaand document opent in Word, en je wilt de meest recente Normal.dot toepassen op dat document, zul je het volgende moeten doen:

Via het menu <Extra>, <Sjablonen en Invoegtoepassingen> (ik heb het hier over de pré 2007 versies) heb je een optie om een sjabloon te koppelen aan je document. Ik weet niet precies waar de optie in Word 2007 zit, maar dat weet misschien iemand anders wel.
Standaard staat hier de sjabloon <Normal> geselecteerd, als je tenminste geen specifiek sjabloon hebt gebruikt. Daaronder een checkbox of je het opmaakprofiel automatisch wilt bijwerken. Deze optie zal standaard uitstaan. Als je nu de meest recente Normal.dot wilt gebruiken, moet je deze optie aanzetten. Je bestaande document zal vanaf dat moment altijd kijken naar de actieve Normal.dot.
Heb je een ander sjabloon gebruikt, dan kun je dat uiteraard ook koppelen, en je kunt zelfs een sjabloon koppelen dat helemaal niet is gebruikt voor je document, door met de knop <Koppelen> een sjabloon op te zoeken.

Hopelijk kun je hier weer wat verder mee; zo niet, dan wil ik wel eens een voorbeelddocumentje zien, want dat praat toch een stuk gemakkelijker!

Michel

Laatst bewerkt:
Prima! Ik gebruik op m'n werk Office 2000, maar thuis heb ik behalve 2003 ook 2007 staan, dus vanavond kan ik eventueel wel eens kijken hoe dat in 2007 moet.

Michel

Prima! Ik gebruik op m'n werk Office 2000, maar thuis heb ik behalve 2003 ook 2007 staan, dus vanavond kan ik eventueel wel eens kijken hoe dat in 2007 moet.

Michel
Oke. Als ik Normal.dot open, hoe heet die stijl dan in het andere document? Default, of standaard?

Oke. Als ik Normal.dot open, hoe heet die stijl dan in het andere document? Default, of standaard?
Misschien is het handig om het even punt voor punt te doen. Ik wil een alineastijl, met "geen extra afstand tussen alinea's met dezelfde opmaak, en de optie "zwevende regels niet voorkomen." Zodanig dat als ik Word opnieuw open het document met exact dezelfde stijl geopend wordt. Dat is eigenlijk alles.

En welk profiel wil je daarvoor aanpassen? Standaard, of een eigen profiel? Default en Standaard zijn volgens mij dezelfde profielen; als je ze alletwee ziet, dan komt dat vermoedelijk doordat je een document hebt geopend dat misschien in een andere taalversie is gemaakt. Zoals ik al eerder zei, worden profielinstellingen mee opgeslagen in je document, dus kan een stijlnaam dubbel voorkomen. Je zou in dat geval de taalversie die je niet gebruikt kunnen verwijderen.

Als je stijlenpalet een zooitje is geworden, zou je eens kunnen proberen om je Normal.dot te verwijderen; Word maakt dan een nieuwe aan. Andere mogelijkheid: alle tekst uit je ene document kopieren naar een nieuw document, waar je instellingen wel goed zijn.

Michel

Ik heb normal.dot verwijderd en de tekst in een nieuw document geplakt, met de vorlende veressende resultaten:

1 - Ik zie nu ineens dat de tweede sectie een heel ander paginaformaat heeft gekregen, dat in het oorspronkelijke document helemaal niet zichtbaar was. Ik had het hele document een paginaformaat van 16 bij 24 cm gegeven, terwijl sectie 2 nu 16 bij 29,7 is.

2 - Verder zie ik ineens hele stukken tekst cursief wat niet de bedoeling is (3 pagina's). Ik herinner me dat ik ook last had van een aantal voetnoten waarbij cursieve tekst na het opslaan en openen ineens weer normaal was. Blijkbaar zat er iets fout in de opmaak wat niet zichtbaar was? Ik heb nog eens gekeken naar de Engelse onvertaalde tekst, en ik zie dat waar het cursief in mijn document begint, het ook helemaal niet cursief moet zijn. Gek is dat dit in mijn document dat de alinea-problemen heeft niet cursief is.

3 - Ook de kopteksten en paginanummering zijn weg, maar dat kan ik wel herstellen. Typisch is dat hoewel de paginanummering weg is, die ik in Romeinse cijfers had, deze nog wel zichtbaar is onderin Word in de statusbalk, en ook in Romeinse nummers. Er zit dus nog wel iets van die paginanummering in?

Ik zal eens zien wat er nu gebeurt bij het opnieuw opslaan en openen.

Laatst bewerkt:
Ik heb thuis gekeken waar de optie van de sjabonen zit, en hij zit in de groep <Ontwikkelaars>, bijna helemaal rechts. Dus dat kan je in ieder geval uitproberen.
De effecten die je beschrijft kan ik van afstand ook niet verklaren, maar komen bijna zeker van bestaande opmaak in je oorspronkelijke tekst.
Om alles op te schonen, kun je de tekst in een nieuw document plakken zonder opmaak, met de optie <Start>, en uit het menu <Plakken>, <Plakken Speciaal>. Dan zou je in ieder geval de standaard opmaak moeten hebben.

Als alternatief kun je de tekst selecteren met <Ctrl>+<A>, en de opmaak verwijderen met <Ctrl>+<Spatie>. Alineaopmaak kun je verwijderen met <Ctrl>+<Q>. Om alle tekst de standaardopmaak te geven, druk je op <Ctrl>+<Shift>+<N>, de sneltoets voor standaardopmaak.

Dan zou je toch in ieder geval schone tekst moeten overhouden.
Om echter iets zinnigs te zeggen over dit specifieke probleem, is het wel handig om een docje waar de problemen in zitten mee te sturen, want ik ben zo onderhand toch wel erg nieuwsgierig wat er gebeurt als ik um hierinlees...

Ik heb thuis gekeken waar de optie van de sjabonen zit, en hij zit in de groep <Ontwikkelaars>, bijna helemaal rechts. Dus dat kan je in ieder geval uitproberen.
De effecten die je beschrijft kan ik van afstand ook niet verklaren, maar komen bijna zeker van bestaande opmaak in je oorspronkelijke tekst.
Om alles op te schonen, kun je de tekst in een nieuw document plakken zonder opmaak, met de optie <Start>, en uit het menu <Plakken>, <Plakken Speciaal>. Dan zou je in ieder geval de standaard opmaak moeten hebben.

Als alternatief kun je de tekst selecteren met <Ctrl>+<A>, en de opmaak verwijderen met <Ctrl>+<Spatie>. Alineaopmaak kun je verwijderen met <Ctrl>+<Q>. Om alle tekst de standaardopmaak te geven, druk je op <Ctrl>+<Shift>+<N>, de sneltoets voor standaardopmaak.

Dan zou je toch in ieder geval schone tekst moeten overhouden.
Om echter iets zinnigs te zeggen over dit specifieke probleem, is het wel handig om een docje waar de problemen in zitten mee te sturen, want ik ben zo onderhand toch wel erg nieuwsgierig wat er gebeurt als ik um hierinlees...

Het lijkt dat de nieuwe tekst nu goed is als ik deze her-opmaak met de juiste pagina formaten en dergelijke. Maar als je wilt kan ik je de nieuwe tekst en de oude wel toesturen.

Ik heb een probleempje met m'n mailserver, dus dan maar zo:

Welke tekst verschuift precies? Want ik krijg het document goed geopend, en volgens mij met de instellingen die je er in wilt hebben. Het is wel zo, dat het opslaan van instellingen iets anders gaat dan ik in de 2000 versie gewend ben, maar het kan uiteraard nog wel.
Als je rechtsklikt op de stijl die je wilt veranderen, en vervolgens <Wijzigen> kiest, kun je allerlei aanpassingen maken in de stijl.
Via de knop Opmaak onder bijvoorbeeld Lettertype en Alinea-instellingen. Tot zover waarschijnlijk bekend nieuws.

Bij het opslaan van gewijzigde profielen, moet je nu kiezen of de wijziging voor het huidige document moet gelden, of voor alle nieuwe documenten. Standaard staat (uiteraard zou ik haast zeggen) bij Microsoft vaak een optie geselecteerd die je niet wilt, in dit geval dus <Alleen in dit document> Kies je de andere optie, en sluit je Word af, dan zul je zien dat alle nieuwe documenten op de nieuwe instellingen werken.
Dit proces moet vervolgens voor elke stijl die je wilt veranderen worden herhaald, dus dat is vaak wel wat werk… Maar dan heb je ook wat!

De optie Automatisch bijwerken zorgt ervoor dat alle eigenschappen die in een alinea worden veranderd, gelijk in het hele document worden aangepast. Vooral bij kopstijlen vind ik dat erg handig; bij kale tekst is het vaak erg vertragend, omdat er dan veel handelingen op veel tekst moeten worden uitgevoerd. Dus die optie gebruik ik voor de standaard tekst meestal niet.

Ik heb jouw document dus op deze manier als standaard gedefinieerd, en alles kwam keurig op zijn plek in een nieuw document; wel moest ik eerst Word een keer afsluiten, om de Normal.dot te laten bewaren. Word had uiteraard de oude normal.dot nog in gebruik.

Gelukkig kon ik zo dus ook mijn eigen instellingen weer eenvoudig herstellen, want eerlijk gezegd zou ik niet meer zonder Weduwen en Wezen bescherming willen tekstverwerken; ik hou er niet van als er één regel van een alinea op een aparte pagina staat, en de rest op de volgende of vorige. Dus ik ben daar wel blij mee!

Wat bij mij ook prima werkte, was het koppelen van jouw document aan mijn standaardstijlen; het document werd gelijk goed opgemaakt, nadat ik de koppeling had gelegd.
Mijn conclusie is dus eigenlijk, dat alles wat je wilt gewoon zou moeten kunnen; als het niet werkt zoals ik heb beschreven, zou eventueel een herinstallatie van de Office nog een overweging kunnen zijn. Allicht dat er wat zaken opspelen die met zo alsnog zijn op te lossen.
Belangrijkste tip is dus: let op de checkboxen, en sluit Word gelijk af als je een instelling hebt opgeslagen als standaard, en het resultaat ervan in een nieuw document wilt kunnen gebruiken.

Veel succes alvast, en ik hoor graag hoe het verder gaat!

Michel

Het lijkt nu goed te zijn. Het document opent nu ook na het afsluiten van Word precies zoals het moet, en in pdf staan er enkele tussenregels waar ik een "enter" heb gegeven. EIndelijk. Ik denk dat wat je zei over de tekst plakken in een nieuw leeg document de truc was. Daardoor kwam aan het licht dat er veel verkeerde opmaak was die eerst niet zichtbaar was.

Da's mooi! Ik snap de frustratie ook wel, omdat in Word alles nu eenmaal draait om (alinea)stijlen, en je eigenlijk nooit precies weet wat je aangeleverd krijgt. Is het nu ook gelukt om de standaardstijlen goed vast te leggen?

Michel

Da's mooi! Ik snap de frustratie ook wel, omdat in Word alles nu eenmaal draait om (alinea)stijlen, en je eigenlijk nooit precies weet wat je aangeleverd krijgt. Is het nu ook gelukt om de standaardstijlen goed vast te leggen?

Michel
Hij start nu gewoon steeds op met de standaard stijl van de nieuwe normal.dot en dat houd ik maar zo. Omdat dit voor mij belangrijke document nu goed bewaard blijft verander ik angstvallig maar even niets meer. Ik heb nu zo'n gevoel van "je weet maar nooit". Ik heb het document gewoon in een nieuw lege pagina gebaseerd op een nieuwe normal.dot standaard stijl geplakt, en zo blijft het ook. Voor mij was allereerst belangrijk dat bij het maken van een pdf de tussenregels die ik in Word gemaakt had, niet plotseling weer verdwenen waren in pdf, anders blijf ik steeds het Word document maar aanpassen. Nu kan ik gewoon doorgaan met het uitbreiden van het document.

Update: ik merk toch nog dat als ik het document nu heb opgeslagen en weer open, dat ik soms bijvoorbeeld nog een halve pagina op pagina 37 heb, terwijl na het opnieuw openen van het document ik nog maar 3 regels op die pagina heb. Wanneer ik vanuit de situatie met de extra tekst op pagina 37 klik op weergave stijlen, op standaard rechtsklik en dan op OK klik, gaat de tekst weer staan zoals ik hem opgeslagen heb. Open ik hem dan weer, staat hij toch weer zoals eerst. In pdf maakt hij hem dan op zoals hij had moeten zijn. Wat doe ik nu verkeerd? Als ik in beide weergaven de alinea eigenschappen bekijk, zijn die gewoon hetzelfde. Ik begrijp het nu helemaal niet meer.

Nieuwe update: En als ik nu na 5 minuten Word opnieuw open, en het document weer open, staat hij toch weer goed. Het is alsof het ding een eigen leven leidt. Soms verandert het zelfs tijdens het scrollen. Maar in pdf blijft hij toch de juiste opmaak gebruiken ...

Wat nu zo raar is, als ik het doc open en stijlen weergeven kies, geeft hij aan dat hij in "geen afstand" zit, maar als ik dan de tekst selecteer en op "geen afstand" klik (waar hij al in staat), verandert de opmaak toch weer.

Laatste update: ik ontdek nu dat het allemaal te maken heeft met automatisch bijwerken selecteren in de stijl. Die optie moet uit. Dan verschuift de alinea niet meer. MAAR: het vreemde is dat daarna de problemen die ik eerst had met enkele voetnoten waar cursieve tekst weer normaal werd, teruggekeerd is van weggeweest. Het is een grote chaos.

Laatst bewerkt:
Eén ding ben ik nu wel achter. Ik had het probleem dat als ik in de hoofdtekst een alinea selecteerde om die ene kleiner lettertype te geven, meteen de rest van de tekst ook verkleind werd. Dit voorkom je dus door "automatisch bijwerken" uit te schakelen.

Les 1: zet alle automatsiche funkties van Word uit (auto-aanvullen, spellings- en grammaticacontrole, stijlen baseren op invoer, etc.)
Les 2: kopieer alleen platte tekst uit andere bestanden.
Les 3: beschouw de opmaak als sluitstuk/afwerking van je document; maak eerst de inhoud, totdat je daarover tevreden bent.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan