• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ik zoek een ingewikkelde formule!:)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joost2174

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2013
Hallo,

Ik heb een vraag voor een tool die ik moet maken voor mijn stageplek. Ik heb het volgende:
A B C
1 5 1--> =IF(ISERROR(MATCH(A1;$B$1:$B$8;0));"";A1)
2 5 2 enz.............
6 5 3
4 3
1 3 1
2 0 2
2 1 2
3 2 3-->=IF(ISERROR(MATCH(A8;$B$1:$B$8;0));"";A8)

Ik zoek de formule die eerst kijkt of er in A een uniek nummer staat. Vervolgens moet deze kijken wanneer dat nummer in b voorkomt, eenmalig dan.
Ik hoor dan de volgende gegevens te krijgen:
A B C
1 5
2 5
3 5
4 3 3
5 3 (Bij A5 geen melding dat deze waar is!!!!!!!!!!!!!!!) (Bij B5 ook geen melding dat de tweede keer 3 waar is)
2 0
2 1 1
3 2 2
0 0 3

Dus samengevat in kolom A uniek nummer (bijv. 4):
WAAR als deze in B terug komt. Als in B nog een keer nummer 4 in voorkomt geen WAAR. Vervolgens als 4 nog een keer terugkomt in A ook geen waar. Pas een waar als deze weer in kolom C terug komt.

Ik hoop dat ik dit duidelijk heb beschreven :P

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Joost,

je zoekt een ingewikkelde formule, maar omdat je uitleg (voor mij) ook erg ingewikkeld is, de vraag of je niet een bijlage kunt plaatsen waarin je e.e.a. nog een s toelicht a.d.h.v. een nuitgewerkt voorbeeld

Ik vind het nog steeds gruwelijk vaag wat je bedoelt

Maar ik gok dat je de als() formule in combinatie met aantal.als() moet gebruiken

misschien dat iets meer context hier kan helpen

Laatst bewerkt:
Ik snap het nog minder met het voorbeeld.

je geeft aan dat "1" waar is, terwijl deze niet uniek is in beide kolommen. Hetzelfde geldt voor alle andere waarden. dus of je voorbeeld klopt niet, of de tekst uit je eerste post is heel anders dan wat je zoekt.

Snap er ook niets van in het voorbeeld. er zit toch geen logika in.

Als ik het goed begrijp heb je dus ook regelmatig dezelfde nummers?

Dus het zou kunnen zijn dat 1 van die 2 nummers wel en 1 niet is ingeboekt?
Als er een vaste volgorde in zit soort van FIFO zou het nog te doen zijn misschien.
Maar als ik mijn eigen logistieke onderneming een beetje ken zal dit wel niet het geval zijn.

Het lijkt mij dan onmogelijk deze 2 te koppelen
wat je wel zou kunnen doen is een nieuwe unieke code eraan toevoegen.
Dit moet echter dan wel ondersteund worden door alle afdelingen

Ik gok dat je meer gegevens krijgt dan alleen onderdeelnummer?
Zo ja wat zijn dit misschien kunnen we daarmee een unieke code samenstellen waardoor het vergelijkbaar word

Ja dat is inderdaad waar ik tegenaan loop. De enige unieke codes die daarnaast (misschien) gebruikt kunnen worden is de datum (bijna altijd zelfde datum met inboeken) of de kwantiteit, maar dit is dan waarschijnlij niet helemaal waterdicht. Het doorvoeren van een unieke code is helaas niet mogelijk.

bijna altijd is inderdaad niet voldoende
zijn er ook geen tekstvelden die gebruikt kunnen worden?

Anders zal er toch handmatig een veld toegevoegd moeten worden
want de ene regel is niet de andere regel
Tenzij de regels echt volledig gelijk zijn
dan kun je gewoon zeggen ik boek er 1 van dat product af ipv precies die regel af te boeken
Hierdoor krijg je een overzicht van openstaande producten ipv openstaande regels
Wat in zekere zin hetzelfde is

Als je even een rijtje met minstens 20/30 nummers hierop zet kan ik effe kijken of ik wat in mekaar kan frotten

Het is de bedoeling dat de magazijnmanager kan kijken of alle binnen gekomen goederen ook echt op locatie gezet zijn. er kan dus een veld aan toegevoegd worden alleen is het probleem dat ik bijna 60.000 regels heb.
Ik kan even een voorbeeld maken omdat het bedrijfsgevoelige gegevens zijn.

dat snap ik
je zou een extra infoveld kunnen laten generen door het ERP systeem (of wat voor systeem dan ook)
Dit gaat echter een stap verder dan even excelmodelletje maken

Maar als ik dit zo zie maakt het denk ik niet uit of het nu om appels x gaat of om appels y, als de magazijnchef appels mist weet hij genoeg

je hoeft ook geen bedrijfsgevoelige informatie te sturen
alleen ordernummers en datum zou voldoende moeten zijn

verder zou ik de rijen niet zo samenvoegen zoals je hebt gedaan
Ik zou ze wel blijven behandelen als 2 aparte tabellen. Want dat zijn het ook

Ik zal wel even kijken of ik klein voorbeeldje in mekaar kan frotten

Dit is een iets te grote klus om zo even uit te werken
Dus het de echte puzel zul je zelf moeten doen

Dit voorbeeld maakt het allemaal wel al heel anders en duidelijker dan alle andere voorbeelden;)

Ik heb voorbeeldje gemaakt waaruit je hoop ik kunt opmaken hoe ik dit aan zou pakken
blauwe vak is de berekening die je dalijk achter de tabel zet

oranje vak is het dashboard wat je in volgende tabblad zet
Ik snap nog steeds niet precies wat nu wanneer geteld moet worden dus dat moet je zelf even uitzoeken

Maar zoals ik het zie maakt het niet uit dat het niet exact dezelfde orders zijn dus kun je het gewoon salderen
dus moet je per productgroep te werk gaan
eerst bepalen wat voor boeking het is
wat ik dus in kolom T:T gedaan heb met
Code:
=ALS(EN(D2="FR";E2="DF");"Binnengekomen";ALS(EN(D2="TO";E2="CS");"Ingeboekt";""))
vervolgens geeft hij het nummer wat bij die regel hoort
Kolom V:V is een hulpkolom om te bepalen hoeveel unieke nummers er zijn (zie cel(U18))

Kolom W geeft dan het aantal
En in kolom X moet dan bepaald worden of dit erbij of eraf zal moeten

Maar aangezien ik geen idee heb wat die codes betekenen en vooral wat de gevolgen moeten zijn kan ik dit niet uitwerken
(ook kost me dat te veel tijd normaal los ik zulke dingen namelijk op voor uurtariefje;))

succes

Bekijk bijlage joost2174 Voorbeeld 3.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan