Ik zoek een moederbord maar weet niet welke

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoBbanks

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2007
Hi,

Ik heb behoorlijk wat losse onderdelen en moet alleen nog een moederbord hebben om weer een werkende pc te hebben. Ik weet dat ik een socket A nodig heb, maar ik durf niet zo goed een moederbord te bestellen en weet ook niet welke online winkels goed zijn. Vandaar mijn vraag, welk moederbord zouden jullie kopen en waar, als je de volgende lijst aan onderdelen had?

Systeemkast en voeding
Systeemkast met ATX 250 watt voeding

Koeler en processors
CoolerMaster CPU Cooler. (groot) Zat op een AMD 750/256/ Socket-A + processor
CoolerMaster CPU Cooler. (klein) Zat op een AMD 750/256/ Socket-A + processor
AMD 750/256/ Socket-A + processor
AMD 750/256/ Socket-A + processor

Interngeheugen
Samsung DDR_256 MB PC2100 DIMM
Kingston DDR_128 MB PC3200 DIMM (400MHZ FSB)
PQI SDRAM 128MB PC-133
Hyundai SDRAM 64 MB PC100 DIMM
Samsung SDRAM PC100-222-622R

Harde schijven
maxtor 31536h2 (13 GB)
maxtor 32049h3 (20,4GB)
Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB

Videokaart
MATROX AGP VIDEO CARD 16MB G4+M4A16G
PCI netwerkkaart type Planet ENW-8300-T (chipset: Realtek 8029AS)

Floppy disk drive
Samsung SFD 321B - Floppy disk drive
Samsung SFD 321B - Floppy disk drive

CD-rom, CDRW en DVD Drives
Philips Cd-Rewriter, model PCRW804. 8x4x32x, IDE aansluiting
Philips PCDV5016G DVD-ROM - Leessnelheid: 50x (CD) / 16x (DVD)
Philips cd R/rw 4x4x32 (E118405)

Overige
MSI usb backpanel
Medion PICO 200 94V-0 TV-kaart

Bij voorbaat Bedankt!!!!

Grtz

Rob

lijst met goede betrouwbaare winkels

http://www.alternate.nl

http://www.komplett.nl

http://www.icomputers.nl/

dit zijn winkels waar ik zelf ervaring me heb.
is er iets defect gewoon terug sturen en je krijg een andere.
toch kom defecten daar haast niet voor.

alternate heb 2 keuzen socket a borden op vooraad :thumb:
had gelijk even gekeken voor je.
goed koopste is 45 euro zonder verzend kosten

Laatst bewerkt:
Thanx

He bedankt!

Ik zag dit bij alternate. Dit zou kunnen he? Alleen mijn SDRAM´s kan ik dan niet kwijt toch? Ook hoorde ik van iemand dat ik die 13 gieg hardeschijf er niet in moest hangen omdat die het alleen maar vertraagd. Wat denken jullie?

Groet,

Rob

als je een nForce2 bord wil kopen socket A .
dan moet je hebben een goede psu van tenminste 350 watt en ddr geheugen pc 3200 .
en een AGP videokaart die ook op agp 8x kan werken .
of kijk hier eens http://computerstunt.nl

Grr Shiitt betekend dat ik dat beter dit bord had kunnen kopen ipv van het bestelde en zojuist ontvangen bord.

Klopt het dat ik dan in principe alleen mijn DDR van 128 kan gebruiken?

Vertel me alsjeblieft dat ik wel het bord kan gebruiken! Anders moet ik als een malloot gaan kijken of ik het nog kan ruilen ofzo.

Bvd

Rob

Hoi !

Je geheugen PC2100 kan er wel op, alleen je gebruikt niet de maximale mogelijkheden.

Je kunt het gewoon gebruiken !

Greetz,

Harry.

Pfoooeeef

Oohhh wat relaxt. Ik dacht ff dat ik met nog meer computeronderdelen zat die ik niet met elkaar kon matchen. Pfoooeeeef, het zweet brak me echt ff uit.

Dus ik kan de DDR_256 MB PC2100 DIMM & de DDR_128 MB PC3200 DIMM (400MHZ FSB) tegelijk gebruiken. Welke moet ik dan in het eerste slot doen, of maakt dat niet uit?

Verder nog een vraag over de hardeschijven. Moet ik de Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB gebruiken als Master hardeschijf ivm het feit dat het de met meest nieuwe hardeschijf is? Moet ik de maxtor 31536h2 (13 GB) en de maxtor 32049h3 (20,4GB) er nog wel als slaves aan hangen om bijv mp3tjes in op te slaan of vertraagd dit het systeem alleen maar?

Dan nog de laatste vraag. Ultraplex had het over de videokaart die moest werken op agp8x. Kan mijn videokaart MATROX AGP VIDEO CARD 16MB G4+M4A16G dat in combi natie met mijn nieuwe moederbord?

Alvast heel veel bedankt.

Hoi !

Je kunt in principe beide gebruiken, maar de snelheid wordt door de laagste bepaald.

De Maxtor 120 Gig als master gebruiken, en de rest bewaren voor een ouder systeempje. Het kan er wel bij, maar dan alletwee op het tweede IDE-slot, anders vertraagd het inderdaad.

Het MOBO pikt die AGP 4x wel, maar hetzelfde: je benut niet de optimale mogelijkheden van het MOBO.

Succes,

Harry.

Hi iedereen,

Bedankt voor het reageren op mijn eerdere vragen.

Momenteel ben ik mijn systeem in elkaar aan het zetten en loop ik weer tegen een aantal probleempjes op.

In de handleiding van het moederbord dat ik heb gekocht staat expliciet dat ik niet een 3.3v AGP card moet installeren op de K7NF2-RAID. Nu weet ik echter niet welk voltage mijn Matrox videokaart (MATROX AGP VIDEO CARD 16MB G4+M4A16G) heeft en ik kan het ook nergens vinden op internet. Weet iemand of deze videokaart er in kan?

Ook heb ik een vraag over FSB frequency waar ik mijn MOBO op moet instellen. Hij staat nu op 200MHz, maar ik kan hem zetten op 200/266/333 of 400MHz. Welke moet ik kiezen met mijn AMD 750/256/ Socket-A + processor?

Bij voorbaat heel veel dank,

Groet
Rob

Na 2 seconden zoeken, dit gevonden.

Zal overigens wel een G400 zijn.

PS, de FSB op 100, dat wordt dan 200.

Laatst bewerkt:
weer een stap verder, weer een vraag

Bedankt voor de vorige reacties. Elke keer kom ik een stap verder maar dan loop ik weer tegen een nieuwe vraag op.

Onder het motto al spelenderwijs leert men, een nieuwe vraag. Inmiddels heb ik hopelijk alle hardware goed aangesloten op mijn computer. Kleine instellingen op het moederbord zoals PS2_USB_PWR1 en FID jumpers laat ik maar ff achterwege (ervan uitgaande dat dit kan :) ).

Alleen nu wil ik het moederbord aansluiten op mijn kast. Ik weet alleen niet hoe :(
Ik weet namelijk niet hoe de + en - moeten, wat de dummy doet en of het uit maakt als ik bijvoorbeeld PLED of HDLED kies. Ik heb drie fotootjes erbij gedaan om het te verduidelijken.

Vast een hele domme vraag, maar zoals ik al zei, je moet het een keer spelenderwijs doen om het vervolgens nooit meer fout te doen.

Bijvoorbaat dank.

Vriendelijke groet,
Rob

Bijlagen

• System-Panel-Connector.png
    System-Panel-Connector.png
    92,4 KB · Weergaven: 48
  • SSA40937.png
    SSA40937.png
    40 KB · Weergaven: 27
  • Pijltje.png
    Pijltje.png
    23,9 KB · Weergaven: 30
heb je die lijst nou helemaal zelf net ingetikt? allemachtig, ik moet mijn spul ook eens inventariseren... ik raad een Asrock aan, 'tis mijn persoonlijke favoriete merk van moeder borden:thumb:

haha jep Quatroking. Moet je alleen wel weer weten hoe je alles exact in elkaar zet :confused:

Ultraplex; goed om te weten, dat wordt een vuistregel, maar dan weet ik nog steeds niet waar ik ze precies moet zetten. De power led bijvoorbeeld is 3 breed, maar kan voor mijn gevoel op alle mogelijke plaatsen zoals op dat plaatje van het boekje staat (zie foto). Hoe weet ik welke drie ik dan waar zet?

Hetzelfde geldt voor die reset, moet die bijvoorbeeld ook over de dummy heen? En wat is s/b sw? moet ik daar wat mee?

h.d.d. led kon ik wel vinden op internet, maar dat lijkt me een beetje overbodig voor in de huiskamer :D

Bvd

Hoi !

Zo moeilijk is dat toch niet ?

Op de stekkertjes (je eigen foto) staat aangegeven waar ze voor zijn.

PLED =PowerLed
HDLed spreekt voor zichzelf.
PWRBTN = powerbutton
Reset + groend = reset button.

Blijken de ledjes niet te branden, draai je de stekkers om. Dit veroorzaakt geen schade.

Heb je een drie-polig stekkertje (er zitten maar 2 draadjes aan), snij je ze lege er tussen uit.

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan