Imac Apple met flash drive niet geluidloos!

Status
Niet open voor verdere reacties.

celticmyst

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2013
Ik heb zojuist een Imac Apple 21,5 inch binnen met flash drive.

Nu had ik eerlijk gezegd verwacht dat hij helemaal geruisloos was, maar dit is niet zo.

Kan dit door de flash drive komen? maakt de apple door de flash drive meer lawaai?

het is net of ik een ventilator heel licht hoor zoemen. Erg jammer!
Moet ik de apple store bellen?

graag reacties! Herkent iemand dit? Kan ik hier zelf iets aan doen?

Helemaal geruisloos is een iMac niet. Er zitten ventilatoren (fans) in. Ook zul je de activiteit van de harde schijf kunnen horen.
Een iMac maakt wel minder geluid dan de meeste desktop pc's.
Hier een website over normale geluiden van een iMac (al gaat dat wel over iMacs uit 2009 en 2010): http://support.apple.com/kb/TS3204

Beste Porrelaar,

Oke, bedankt voor het beantwoorden, Ik hoor inderdaad de harde schijf heel zachtjes (inmiddels ook langsgeweest bij de Apple Store, die het mij heeft uitgelegd dat het absoluut niet door de ingebouwde 'flash drive' komt maar inderdaad de harde schijf is). Nou ja, met een zacht muziekje er bij hoor je niks.

Heb jij ervaringen met zo'n ' flash drive' trouwens? Ik heb er 250 euro voor betaald en volgens de winkel start de PC dan sneller op enzo, maar een vriendin heeft geen ' flash drive' en die pc is ook best snel! ;)

Grof gezegd kun je stellen dat er in een computer 2 soorten harde schijven kunnen zitten:
1. de traditionele harde schijf met daarin bewegende onderdelen. Die hoor je als die aan het werk is
of 2. een SSD (Solid State Drive). Daarin zitten geen bewegende onderdelen. Je hoort hem niet. Voordeel van een SSD is dat programma's die op een SSD staan, veel sneller gestart kunnen worden. Nadeel is dat SSD's momenteel nog een stuk duurder zijn dan een gewone harde schijf met dezelfde opslagcapaciteit.

Jij heb in jouw iMac een combinatie (fusie) van die 2. In de behuizing van de gewone harde schijf zit namelijk ook een flash module van 128 GB. Deze combinatie noemt Apple een Fusion Drive. Het voordeel daarvan wordt hier uitgelegd:
"OS X verhuist zelf programma’s en documenten van het ene naar het andere deel waardoor je de snelheid van een SSD-schijf benadert zonder in te hoeven leveren op opslagcapaciteit."

Mijn 20 inch iMac dateert uit 2008. Toen kon je (volgens mij) nog niet kiezen voor een Fusion Drive. In mijn iMac zit dan ook een gewone harde schijf met bewegende onderdelen.

In een desktop pc die op Windows draait, wordt door mensen die er het extra geld voor over hebben, tegenwoordig steeds meer gekozen voor de montage van 2 harde schijven: een snelle SSD van 128 GB, waarop Windows en de programma's worden geïnstalleerd, en daarnaast een grote gewone/traditionele harde schijf (van 1 TB of meer) voor alle persoonlijke data, zoals foto's, films, brieven. Misschien dat in de toekomst zal worden overgegaan naar enkel SSD's, maar dan moeten ze eerst nog wat goedkoper worden.
Jij hebt die keuze echter niet: in een iMac past slechts 1 harde schijf en daarom heeft Apple gekozen voor de Fusion Drive.

Ik hoop dat ik je hiermee een en ander wat duidelijker heb gemaakt.

Laatst bewerkt:
Okee, ik begrijp het nu wat beter.
Maar wat ik ook nog wil weten:

maakt de apple door de fusion drive meer lawaai?

Het is een licht slepend geluid, zoals ik al zei, en niet echt fijn.
Kan het misschien toch zachter gemaakt worden? Fusion drive eruit?
Ik heb een vriendin, die heeft ook een apple en die je hoor je gewoon praktisch niet, ik begrijp dit niet. Zij heeft een apple die is ongeveer 2 jaar oud. In de winkel zeiden ze dat, mogelijk omdat deze dunner en platter is, dat hij iets meer geluid maakt.

Heeft het zin om de apple service desk nog te bellen?

Beste Porrelaar, ik heb maar een muziekje opgezet. Zoals u al heeft begrepen, baal ik best wel, dat ik nu toch weer een licht ratelend/pruttelend geluid ervaar terwijl ik een geruisloze pc wil. Ik heb maar een muziekje opgezet.

Misschien kunt u me nog een tip of advies geven wat ik het beste kan doen.

O ja, de reden dat ik deze apple heb gekocht is omdat ik een i3 processor had die om de 5 minuten heel hard ging zoemen... dus ik dacht ik neem een Apple, lekker geruisloos, omdat ik bij die vriendin dus ook niets hoor!!!!!

Ik vrees dat er weinig aan te doen is. "Fusion drive eruit?" vraag jij jezelf af. Tja, dan moet daarvoor in de plaats een gewone harde schijf gezet worden. Dat kun je niet zelf doen. Nou ja, het kan wel; er staan handleidingen voor op internet, maar het is geen klusje voor een beginner.
Laten doen door een Apple Service Center is prijzig. Bovendien is het nog maar de vraag of je iMac er stiller door zal worden.

Je leest op internet wel vaker verhalen dat de nieuwste iMac wat rumoeriger is dan vorige modellen. Soms kan dat verholpen worden, soms niet. Lees hier eens: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1274004

Het is zeker mogelijk dat jouw nieuwe iMac meer geluid maakt, omdat hij dunner/platter is dan het vorige model.
Maar daar ben jij niet mee geholpen. Jij baalt omdat je iMac naar jouw zin teveel herrie maakt. Ik vind het vervelend voor je, maar kan je verder geen tips geven.

ik ga de apple store weer bellen

Bedankt voor de reply.

Ik heb inmiddels de stekker eruit getrokken en opnieuw erin geplugd en inmiddels ben ik er vrijwel van overtuigd dat het inderdaad komt omdat hij platter en dunner is, dat hij meer lawaai maakt.
Het model van mijn vriendin uit 2009 hoor je niet.

Ik vind dit zeer teleurstellend, voor dit bedrag (1637 euro, inclusief het pakket Office voor Apple)
1536,90 euro voor De Apple zelf (fusion drive was 250 euro)
Plus 130,66 euro voor het Office pakket

Ik ga dan ook morgen met mijn klacht de Apple Store bellen en vragen of ze de pc terug kunnen nemen. Ik ga niet zoveel geld betalen voor iets dat zover beneden mijn verwachtingen funcioneert.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan goed begrijpen dat je teleurgesteld bent. Je hebt een hoop geld betaald en je ging ervan uit dat de iMac net zo geruisloos zou zijn als die van je vriendin. Dat was immers de voornaamste reden waarom je voor een iMac hebt gekozen.
Prima dat je dit op gaat nemen met de Apple Store. Ik ben benieuwd naar de afloop. Houd je ons op de hoogte?

Nog bedankt voor alle moeite om mijn berichten te beantwoorden en voor het doen van wat research.

Ik ga morgen gelijk bellen en houd jullie op de hoogte. :cool: Fijne 2e paasdag allemaal! :p (zonder apple stress, ik ga even lekker fietsen)

Laatst bewerkt door een moderator:
Apple care gebeld

Hier alvast een update. Vandaag heb ik het Icentre gebeld. Ze vertelden mij dat het waarschijnlijk (zoals wij hier op het forum ook al dachten) gewoon zo hoort.

Ook vertelden ze mij dat zij verder niet zoveel voor me kunnen doen. De winkel waar ik de pc heb gekocht is een frensize organisatie, en zij hebben dus hun eigen beleid.

Ik heb ook al contact gehad met de service desk, Een beetje hetzelfde verhaal. Als ik denk 'dit hoort echt niet' of ' dit klopt niet' kan ik altijd langskomen.
Mijn vermoedens zijn dat dit gewoon zo hoort bij de nieuwere modellen.

Ik heb ook de mogelijkheid tot retourneren al overlegd. De eerste meneer zei dat dat altijd kan (bij de winkel), maar dat er dan 25 procent vanaf gaat.

Op de bon van de winkel staat echter 'wij geven geen geld terug maar omruilen kan binnen 7 dagen mits ongeopend' (hoe kan dat nu? Als je het niet opent weet je toch niet of er iets mis is?)
De tweede mevrouw bij icentre die ik aan de telefoon had zei dat retourneren altijd mogelijk is maar dat er dan 15 procent van de aankoopprijs afgaat. Zeer onduidelijk dus.

Mijn plan is nu om morgen toch te bellen met de winkel, die vandaag dicht is, omdat ze producten aan het tellen zijn, en dit uit te leggen.
Het geluid is niet zo hard dat ik denk dat het niet hoort.
het geluid is wel hard genoeg dat ik mij eraan stoor en teleurgesteld ben. Maar, zo is mij ook verteld, een PC maakt altijd geluid.

Hier de beloofde update. Gisteren ben ik naar het service/reparatiepunt in Uitgeest gegaan om te laten checken of de geluid wat ik hoor normaal is. De meneer heeft geluisterd in een rumoerigere omgeving dan mijn zolder, maar, heeft zijn oor ertegenaan gelegd, en zie dat het binnen de geluidsnormen van apple valt en zo hoort.
Nu was er iig duidelijkheid voor mij.

Ik ben toen teruggegaan naar de winkel en heb gezegd dat de pc niet aan mijn verwachtingen voldoet. Ik kon mijn vier dagen oude pc terugbrengen (restock) maar er gaat wel 15 procent vanaf, dat moet ik dan zelf betalen. Dat gaat om 240 euro en is natuurlijk best veel geld. Maarja 1637 euro is nog meer geld voor iets waar je niet helemaal content mee bent. Ik heb dus ingestemd om dat te doen. Ik vroeg de winkel of het niet toch mogelijk is om het volledige bedrag terug te krijgen. De winkel zei dat ik dan de helpdesk van icentre moest mailen of bellen, zo gezegd zo gedaan. De helpdesk vertelde mij echter dat de winkel zijn eigen policy heeft, dus dat de winkel het bepaalt. De winkel houdt zich gewoon aan de regels dus die zegt gewoon je moet die 15 procent betalen. Vandaag word ik nog gebeld om hoeveel geld dat nu precies gaat.

Om een lang verhaal kort te maken, de iMac apple 21,5 inch met fusion drive is dus niet geluidloos en als je in een stille omgeving werkt zou ik toch niet direct voor deze pc kiezen :)

ps: volgens de winkel ligt het niet aan de fusion drive omdat hij volgens de winkel 'vanwege de fusion drive nog stiller zou moeten zijn'

"Fusion Drive is een data-opslagtechniek ontwikkeld door Apple Inc. Het was aangekondigd als onderdeel van een Apple-evenement op 23 oktober 2012. De technologie combineert een harde schijf met 128GB NAND of groter flashgeheugen (solid-state drive) en toont dit als één logisch volume met de ruimte van beide schijven gecombineerd. Het besturingssysteem beheert de inhoud automatisch waardoor de meest gebruikte bestanden, applicaties en data op de snellere flashgeheugen komt te staan, terwijl minder gebruikte data verplaatst wordt naar - of blijft staan op - de harde schijf. Voorbeeld: als men vaak tekstverwerkingssoftware gebruikt, dan zal de software naar de flash-opslag verplaatst worden voor snellere toegang."
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fusion_Drive. Iets uitvoeriger in het Engels: http://en.wikipedia.org/wiki/Fusion_Drive

Als ik het bovenstaande lees, dan vermoed ik dat vooral in het begin sprake zal zijn van het automatisch verplaatsen van bestanden en software van de gewone harde schijf naar de SSD en andersom. De fusion drive moet immers nog leren welke software en bestanden jij het meest gebruikt.
Lezen van en schrijven op het SSD gedeelte verloopt geruisloos, maar lezen van en schrijven naar de gewone harde schijf, dat hoor je. Het is dus niet zo dat een fusion drive direct al stiller is dan een gewone harde schijf. Na verloop van tijd zou hij dat (in principe) wel moeten zijn. Dan staan de meest gebruikte bestanden en software op de SSD en die hoor je niet. Ik kan je echter absoluut niet garanderen dat je iMac na verloop van tijd stiller zal worden.

Ik typ dit nu op een Cybermaxx (= Medion! pc) uit 2004, die draait op Windows XP.
Mijn meest gebruikte pc is een Dell desktop pc van eind 2007, draaiend op Windows Vista Home Premium 32 bit.
Op de bank staat echter een nog niet uitgepakte Asus pc (gisteren bezorgd) die zal draaien op Windows 7, 64 bit. Dat zal binnenkort de meest gebruikte pc worden.
Verder heb ik een 20 inch iMac uit 2008, die draait op Snow Leopard.
Af en toe hobby ik wat op (soms stok-) oude pc's waar ik een Linux distributie op heb gezet.
Heel leuk om te gebruiken vind ik mijn Nexus 7 tablet. Over stil gesproken: een tablet hoor je dus echt niet (moet je wel het geluid uitzetten :D)

Ik heb je post samen met je reacties uit een ander topic door gelezen, maar ik vraag me af hoe je er bij komt dat een iMac 100% stil hoort te zijn?

Er zitten draaiende onderdelen in, dus geluidloos zal hij dan nooit worden.
In de nieuwe iMac zit 1 ipv van 3 (vorige generatie) fans in. Deze is groter en draait op lagere toeren, hierdoor is hij stiller dan de iMac's uit de vorige generaties.
Je had er een Fusion Drive in zitten, dit zijn een normale harde schijf met een SSD. Een harde schijf heeft draaiende onderdelen. Hierdoor zal deze dus nooit stil zijn.
Fusion Drive
Bij de iMac kun je kiezen voor Fusion Drive, een baanbrekende opslagoptie die de hoge opslagcapaciteit van een harde schijf combineert met de snelle prestaties van flashopslag. Fusion Drive beheert je gegevens automatisch en op intelligente wijze: de programma's, documenten, foto's en andere bestanden die je veel gebruikt blijven op de snellere flash-schijf staan, terwijl minder vaak gebruikte onderdelen naar de harde schijf worden verplaatst. Opstarten gaat daardoor veel sneller, en omdat het systeem gaandeweg leert hoe jij werkt, zul je merken dat ook programma's sneller starten en bestanden sneller worden geopend.

Ik denk dat je te snel je oordeel klaar hebt staan over een computer, en vraag mij dus nog steeds af hoe je er bij komt dat een iMac 100% stil hoort te zijn?

reactie

Ik heb je post samen met je reacties uit een ander topic door gelezen, maar ik vraag me af hoe je er bij komt dat een iMac 100% stil hoort te zijn?

Er zitten draaiende onderdelen in, dus geluidloos zal hij dan nooit worden.
In de nieuwe iMac zit 1 ipv van 3 (vorige generatie) fans in. Deze is groter en draait op lagere toeren, hierdoor is hij stiller dan de iMac's uit de vorige generaties.
Je had er een Fusion Drive in zitten, dit zijn een normale harde schijf met een SSD. Een harde schijf heeft draaiende onderdelen. Hierdoor zal deze dus nooit stil zijn.

Ik denk dat je te snel je oordeel klaar hebt staan over een computer, en vraag mij dus nog steeds af hoe je er bij komt dat een iMac 100% stil hoort te zijn?

Dat komt omdat ik tegen een vriendin zei op facebook, toen ik mijn imac eenmaal in huis had ´ik hoor de harde schijf draaien is dit normaal'

Die vriendin heeft een ouder model, uit 2009 ofzo, en zei dat ik niet zo moest freaken en dat zij bij haar imac niks hoorde. Zij had me zelfs aangeraden om een imac te kopen, want ze zei 'die zijn lekker geruisloos!'

Een andere vriendin heeft er ook 1 (ook een ouder model) en die zei mij ook 'ik hoor niks'. IK denk dat er bij hun gewoon meer omgevingsgeluid is en dat ze hem daardoor niet horen?
Maar nu snap je, waarom ik dacht, dat de imac geruisloos is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan