iMac scherm vlekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

g3x123

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2009
Hallo allemaal,
ik heb een iMac 21.5 iMac van augustus 2010.
ik begin allerlei lichte vlekken te krijgen op mijn scherm langs de linker kant.
heel lichte vlekken (enkel zichtbaar op witte vlakken (vb als ik finder open).
dan zijn ze zichtbaar, als er geen wit scherm openstaat zijn ze niet zichtbaar omdat ze zo licht zijn, maar op witte vlakken valt het wel erg op.
ik heb al eens gebeld naar mijn verkoper, en ze zeiden mij dat ik mijn scherm eens goed moest kuisen,
ik heb nu het glas van voor mijn scherm gehaald en het scherm zelf gekuist maar ze zijn er nog steeds.
ik vernam nu dat dit kon zijn van te roken.
ik rook wel regelmatig voor mijn pc en in de ruimte waar mijn imac staat wordt de hele dag gerookt bijna.
weet iemand hoe ik deze vlekken van mijn scherm kan krijgen?
ik denk eigenlijk eerder dat ze IN mijn scherm zelf zitten maar weet dit niet zeker. het zit in ieder geval niet tussen het glas en mijn scherm. dat is zeker.

Kan iemand mij hierbij helpen?
groeten,
Kevin

Misschien heb je last van Image persistence. Dat is een soort van inbranden. Dit kun je proberen op te lossen door een screensaver als LCD-scrub te nemen. Wel lang laten draaien.

Hallo

Rookaanslag "sigaretterook" is altijd egaal verspreid "verdeeld" over het aangetaste "vervuilde" oppervlak.

De symptomen die jij omschrijft zouden eerder een defekt polarisatie scherm , of een niet egaal brandende backlight kunnen zijn.

Hoe dan ook = volgens mij een garantie kwestie

Peter

Misschien heb je last van Image persistence. Dat is een soort van inbranden. Dit kun je proberen op te lossen door een screensaver als LCD-scrub te nemen. Wel lang laten draaien.

en wat noemt u lang:p?

Hallo

Rookaanslag "sigaretterook" is altijd egaal verspreid "verdeeld" over het aangetaste "vervuilde" oppervlak.

De symptomen die jij omschrijft zouden eerder een defekt polarisatie scherm , of een niet egaal brandende backlight kunnen zijn.

Hoe dan ook = volgens mij een garantie kwestie

Peter

maar het wordt erger en erger he...
eerst was het links vanboven enkel,
en achteraf meer en meer aan het verspreiden en komt nu tot aan het midden ongeveer en enkel bovenkant..
dus eigenlijk als je het scherm in 4 deelt, dan is het het linker bovenste gedeelte...;)
(mijn asbak staat ook links meestal...)

Hoe lang staat in de beschrijving van de screensaver. Apple staat er om bekend dat "rookschade" niet onder de garantie valt. Maar rook begint aan de zijkanten, en loopt dan langzaam naar het midden toe.

Hoe lang staat in de beschrijving van de screensaver. Apple staat er om bekend dat "rookschade" niet onder de garantie valt. Maar rook begint aan de zijkanten, en loopt dan langzaam naar het midden toe.

waar kan ik deze vinden? want ik kan enkel trials vinden die maar 20 min ofzo aanstaan..
Mvg

Ja, en mocht je rookschade hebben dan heb je ook pech met de garantie en ook als je applecare hebt.

Rookschade is een biohazard in het regelement bij apple en dan mogen monteurs geen eens je iMac openen volgens de regels met gevolgen van besmetting.:d

Amerikaans wetten deze gelden ook onder apple garantie in europa.

Laatst bewerkt:
Ja, en mocht je rookschade hebben dan heb je ook pech met de garantie en ook als je applecare hebt.

Rookschade is een biohazard in het regelement bij apple en dan mogen monteurs geen eens je iMac openen volgens de regels met gevolgen van besmetting.:d

lolz ok xD

dan moet je even zoeken. Ik mag je daar niet mee helpen volgens de forumregels.

Kan iemand mij uitleggen hoe een programma dit voor elkaar kan krijgen??
Ik bedoel maar, het is ECHTE rookschade (ik heb het ook namelijk, links en nu rechts beginnend en dan naar het midden toe) en zo'n programma is toch werkend als software, of zitten er kleine glazenlappertjes in die software die hangend aan steigers de boel schoonschrobben??
Heb er vragen bij, kan me best wel die 18 dollar permitteren voor LCD-Scrub maar wil dolgraag weten hoe dit kan werken op rookschade.
Iemand een antwoord?

Laatst bewerkt:
wil er toch nog even wat op aanvullen, ik las dat iemand schreef dat rookschade egaal zou moeten zijn, in principe heeft ie daar wel gelijk in, maar kan het niet zo zijn dat die rook langzaam achter dat scherm kruipt? Beginnend in de hoeken want daar zit de las natuurlijk en zich dan langzaam uitspreidend?
Tis maar een gedachte hoor.
Overigens heb ik flink wat fora bezocht vandaag en nu blijkt dat deze zgn vlekken heel veel voorkomen op diverse versies van een Mac.
Sommige vlekken zelfs gitzwart!
Vreemde is dat dit zich pas voordoet vlak voor of net na de garantieperiode, ik las dat mensen toch wel fikse bedragen moesten neertellen om hun iMac of eerdere versie te laten repareren om vervolgens van een koude kermis thuis te komen omdat het probleem zich na verloop van tijd wederom aandient.
Ik vraag me af of het dan de moeite waard is. Lijkt verdacht veel op een ontwerpfout/produktiefout toch?
Lijkt me zinloos.
Weer anderen hebben het over het schoonmaken van de glasplaat op de iMac, schijnt dat je met zuignappen de glasplaat ervan af kunt trekken, zou met kleine pinnetjes vastzitten..hmmmmm heb er vraagtekens bij.
Het is mij zo helder als dikke modder, of zo je wilt, zo helder als mijn langzaam vervagende iMac-scherm;)

JE glasplaat van je iMac zit inderdaad met magneetjes vast, en kan eraf met een zuignap. Zie link

http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-iMac-Intel-27-Inch-Glass-Panel/1631/1

Voor alle Aluminium iMacs werkt het ongeveer hetzelfde. Het kan ook met een schone gootsteenontstopper.

Rookschade ontstaat langzaam, en wordt verder verspreid door de luchtstroom. Er is niet veel aan te doen voor zover ik weet, daar het niet achterop je glasplaat zit, maar meer in je LCD scherm.

Dat LCD-scrub, zorgt ervoor dat dat Image persistence (Je moet maar eens zoeken op google wat de oorzaak ervan is), weer opgelost word doordat de LCD's snel van kleur moeten wisselen. Rookschade is geen Image persistence, en wordt dus niet opgelost met LCD Scrub.

Hoi,

ik zit met hetzelfde probleem, ook grijze vlekken op het scherm van mijn Imac. Bijzonder lastig aangezien ik grafisch vormgever ben. Eerst dacht ik dat het opgelost ging zijn door de glasplaat eruit te halen en het interne scherm te kuisen maar helaas, de vlekken zitten precies àchter dit scherm.
Ik heb deze imac nog maar 7 maanden, zou dit onder garantie vallen?
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat er gerookt wordt in de ruimte waar de imac staat, maar dit hoeven ze in de apple-store niet te weten uiteraard.

Lekker dan....ik vind dat apple toch om zijn minst een waarschuwing dient te geven dat rookschade zich kan ontwikkelen toch? dan had ik NOOIT gerookt bij mijn appeltje:(
Zit nu in Nederland maar zodra ik thuis ben zal ik de bijgesloten gebruiksaanwijzing er eens op nalezen en indien er geen waarschuwing in staat ben ik toch van plan het er niet bij te laten zitten!
Toch te dol dwaas voor woorden dat dit überhaupt kan voorkomen?
En al helemaal wanneer er niet voor gewaarschuwd wordt!
Indien dit zo is, klim ik in de pen.
:mad::evil:

even kleine update van mijn imac 27 inch
ik heb naar de apple store gebeld en gemeld dat er grijze vlekken op het lcd verschijnen, ik mocht mijn mac meteen binnen brengen en momenteel wordt hij gerepareerd, gratis 'onder garantie', omdat dit een gekend probleem was
er wordt een volledig nieuwe lcd in geinstalleerd
dus het is niet per sé rookschade, eerder een productiefout

dan zal ik dat ook maar gaan doen bij een macverkooppuntje hier in Karlstad, bah...dat betekent dat ik hem kwijt ga zijn voor een lange periode.....bedankt voor je bericht trouwens, scheelt mij weer wat werk.

Ik kan dit probleem voor je oplossen als je geen garantie meer krijgt, een nieuw scherm kost soms meer dan 450 euro. Ik kan alle iMacs maken, de kleine voor 75 en de 27 inch voor 100 euro. *KNIP*

Laatst bewerkt door een moderator:
@roon82
Welkom op Helpmij :)
Ik raad je aan de voorwaarden eens te lezen waarmee je akkoord bent gegaan tijdens de registratie.
Daar staat o.a. het volgende in:
Reacties op topics ouder dan drie maanden worden niet op prijs gesteld.
Het plaatsen van links en/of afbeeldingen met commerciële inhoud, met als doel naamsbekendheid of omzet te genereren, is niet toegestaan. (Hieronder worden ook referrals verstaan)
Succes verder op ons forum.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan