image naar nieuwe harde ssd schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

delpa

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2007
Hallo,

IK heb een HP laptop met windows 7 als besturingssysteem.
De laptop heeft een normale HD van 500 Gb
Deze wil ik vervangen voor een ssd schijf voor een snellere opstart.
Mijn vraag is nu: Kan ik het bestaande image dat gemaakt is van de "oude schijf"
gebruiken en terugzetten naar de nieuwe ssd schijf??

Bedankt alvast voor jullie moeite!

Groet, Peter Paul.

Dat hangt er vanaf of die "image" ook alle onderdelen bevat die essentieel zijn voor de start en werking van Windows7
Als dat het geval is kan inderdaad de image terug gezet worden op de SSD en zal het gewoon werken.

Als het een image is, dan kun je die idd. terugzetten op de nieuwe schijf, mits de grootte van de image natuurlijk niet de grootte van de SSD overschrijdt. Houd er wel rekening mee dat na een dag of wat Microsoft begint te bleren dat Windows niet is geactiveerd. De nieuwe schijf wordt gezien als een (deels) nieuwe computer en dus gaan de wenkbrauwen omhoog bij Microsoft. Da's op zich geen probleem, want via de automatische activering (telefonisch / robotstem) krijg je weer een nieuwe activeringscode.

Laatst bewerkt:
Ik heb dat meerdere keren met succes gedaan: windows 7 op die manier overzetten van een HD naar een SSD. Overigens heb ik nooit een probleem gehad met de activering daarbij.

Wat wel een punt is dat Windows op een aantal punten aangepast moet worden aan de eigenschappen van een SSD.
Hier is te lezen waar aan gedacht moet worden: https://www.schoonepc.nl/instal/instellingen-ssd-schijf.html

Wat gast0225 opmerkt over de grootte van de SSD t.o.v. de HD is inderdaad een relevant punt.
Niet alle backup software kan daar goed mee overweg als de SSD kleiner is dan de HD.
Een tool die dat wel kan is Easeus Todo backup.
Hier is de download link van de gratis versie: http://www.todo-backup.com/products/home/download.htm
Werkwijze: maak een "system" backup van de HD naar een externe schijf en vervolgens een restore hiervan naar de SSD.
De grootte wordt automatisch aangepast en alle noodzakelijke windows zaken worden gekopieerd.
werkt feillos.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan