Image preview

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiderman

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hoi Allemaal,

Ik ben bezig om voor het werk een soort van picture finder te maken, die in eerste instatie alleen maar een preview van het plaatje laat zien.
We hebben een heleboel artikelen. Die artikelen zijn opgeslagen onder een artikelnummer in een MS SQL database.

Aan een artikelnummer zit ook een verwijzing naar het plaatje gekoppeld.
Deze plaatjes zijn van het format JPG, en zijn ongeveer 200 á 300 Kb groot.

Nu is het probleem dat als ik op bepaalde artikelen zoek, ik als resultaat soms wel 200 of meer artikelen krijg, en dus ook net zoveel plaatsje moet downloaden.

Bij die hoeveelheid data duurt het soms wel 20 seconde voordat ik ze geladen heb, dit is eigenlijk veel te lang.

Nu heb ik al bedacht dat ik van alle plaatjes een kleinere kopie kan laten maken (via een script), en de kleine kopie dan laad. Dit is wel mogelijk, maar probleem is dat we ongeveer 15.000 á 20.000 plaatjes hebben. Dat gaat dus wel even duren :(

Weet iemand een snelle manier deze preview plaatjes sneller te laden. Ik ben al bezig geweest met GetThumbnailImage, maar deze duurt net zolang of soms zelfs langer.

Ik denk dat je er het slimst aan doet om van alle plaatjes een extra thumbnail versie te maken, dus bijvoorbeeld maximaal 80 pixels groot, met een batch image resize programmaatje.
Dan maak je een extra tabel in je database met verwijzingen naar deze thumb versies.
En gebruik je bij de zoek functie alleen deze thumb versie en zodra je een artikel opent je pas het grote plaatje ziet.

@Paintje

Ik begin inderdaad te denken dat dit de enige manier is. Ik wil er eigenlijk niet aan, omdat zoals gezegt de hoeveelheid werk. Daarbij komt ook nog eens dat er dan ook weer een controlle moet plaats vinden dat als het orgineel is aangepast, de 'Thumbnail' ook wordt vernieuwd.

Mocht er toch nog een manier zijn dan hoor ik deze graag.
Anders ga ik maandag maar iets maken, dat de image kan resize, en checken :(

P.S. Verkenner kan ze wel snel laten zien. Weet iemand hoe dit kan.

Dit wordt door windows bijgehouden in het verborgen Thumbs.db bestand wat in elke map met plaatjes of videos staat. De eerste keer als deze map wordt geopend met de plaatjes erin worden de bestanden gelezen en de preview opgeslagen in dit thumb.db bestand.
Als je een map met grote plaatjes hebt, bijvoorbeeld grote Tif bestanden duurt het opbouwen van deze previews soms ook heel lang.
De volgende keer als je deze map opent heeft windows gelijk de previews klaar.

@leofact

Thanks, ik zal er eens naar kijken, maar ik moet toch iets hebben voor de controle, dus misschien is het net zo makelijk om de resizer dan ook binnen het zelfde programma te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan