Image terugzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

antonwas

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Beste lezers,

Ik heb via de zoekfunctie al veel gelezen over dit onderwerp, alleen telkens niet iets wat een beetje lijkt op het volgende:

Ik heb thuis een PC met Windows XP. Nu is het zo dat deze PC vreselijk langzaam is geworden. Toen ik de PC kocht bij een klein computerbedrijfje hebben ze gelijk een image van de harde schijf gemaakt. Ik heb die Image in de DVD drive gestopt en ik zie dan de volgende bestanden: Ghostexp, image schone pc 25-04-06.gho, image schone pc 25-04-06001.ghs en image schone pc 25-04-06002.ghs.

Ik weet niet met welk programma deze image is gemaakt, maar na deze bestanden lijkt Norton Ghost wel voor de hand liggend. Ik weet ook niet met welke versie van Ghost het is gemaakt.

Een ander bijkomend voorval is dat de hardeschijf bestaat uit twee partities C (voor Windows) en D (voor Mijn Documenten). Het is wel de bedoeling dat die structuur gehandhaafd blijft. Het probleem is ook dat ik niet weet of de image nu de hele hardeschijf beslaat, of alleen de C partitie.

Ook zit ik aan het volgende te denken: de definitie files van het anti-virus programma (Norman) worden ook teruggezet. Kom ik dan niet in de klinch met mijn licentie die evt. niet meer zou kloppen en gaat Norman de definitiebestanden dan gewoon weer bijwerken of moet er dan ook nog iets anders gebeuren?

Mijn vraag is nu, kan iemand mij stap voor stap uitleggen wat ik moet doen om die image terug te zetten, beginnend vanaf het bureaublad, dus wanneer ik mijn PC heb opgestart en dan de uitleg.

Verder kan ik nog melden dat ik zelf niet in het bezit ben van Ghost. Als dat wel moet, zouden jullie dat dan ook op kunnen nemen in de uitleg? En welke versie ik moet hebben?

Hopelijk heb ik genoeg informatie gegeven. Ik zie uit naar jullie uitleg!!

Alvast bedankt,

Anton

best effe naar dat pcbedrijfje gaan en vragen met welk programma ze die image hebben gemaakt en hoe je die moet terugzetten, want zij hebben er vast wel al wat ervaring mee

Je kunt 'm o.a. terugzetten met de Hiren's Boot CD, waarvan (zodra uitgepakt) je Hiren's.BootCD.10.5.iso kunt branden met Nero (Recorder -> Burn image) of ImgBurn (Write image file to disc) of met het inbegrepen BurnToCD.cmd.

Zodra je de pc hebt opgestart vanaf die gebrande CD kun je kiezen voor "Mini Windows XP" en zodra díe is opgestart kun je het HBCD menu starten vanaf het Bureaublad.
In het HBCD menu kun je via Menu -> Backup -> Ghost32 het programma Norton Ghost opstarten (geef Yes op de vraag of je een licentie voor die software hebt), waarmee je het "image schone pc 25-04-06.gho" bestand kunt terugzetten naar je harddisk d.m.v. Local -> Disk -> From Image
Eventueel kan het zijn dat er alleen een partitie is veiliggesteld. In dat geval Local -> Partition -> From Image
Daarna aangeven welke schijf of partitie je wilt overschrijven ermee. Let goed op welke partitie of schijf je hierbij aangeeft, want alles wordt overschreven daarna.

M.b.t. je Norman licenties etc.: Die zijn dan weer verlopen, dus je zult dan de huidige versie van Norman moeten deïnstalleren, de nieuwe versie installeren vanaf de website van Norman. hier staat hoe je (met de juiste licentie-code bij de hand) de huidige Norman-software weer kunt downloaden. Zorg er dus voor dat je die licentie-codes ook bij de hand hebt BUITEN de computer (uitgeprint bijv.).
Verder zul je alle software die je ná het moment van die image op de pc hebt gezet opnieuw moeten installeren.
Heel belangrijk: Ook alle gebruikersdata verdwijnt van de harddisk. Maak dus vooraf een backup van je gebruikersbestanden, e-mailbestanden, internet Favorieten etc. op externe harde schijf, memory-stick e.d.

Verder zou inderdaad de computerwinkel waar je de computer gekocht hebt je evt. ook verder kunnen helpen.

Succes,

Tijs.

Allebei,

Super bedankt voor jullie uitleg. Ik denk dat ik er wel iets mee kan!!

Grts,

Anton

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan