Image van diskette maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Ik ben op zoek naar een tooltje om gemakkelijk een image te maken van een floppy.
Zie de bijlage; dit is een tootje om een image van een CD te maken. Iets soortgelijks
zoek ik voor een floppy.

Ik ben dus niet op zoek naar een groot programma met allerlei toeters en bellen.

Ik heb al even gezocht, maar voorlopig lijk ik alleen maar weer een spyware-rommeltje
binnen te hebben, vandaar het verzoek...

Bijlagen

• Tool.jpg
    Tool.jpg
    23,2 KB · Weergaven: 48
even vanuit de goede oude DOS tijd:
binnen warren er twee handige commando's: xcopy en discopy.
type eens in het dosvenster (start->uitvoeren->cmd) xcopy /? en/of diskcopy /? en zie of dezecommando's doen wat je wil.

Ik zal eens kijken. Wat ik namelijk gedaan heb; mijn vader is tandprotheticus en heeft
zo nu en dan nog steeds een DOS-programma, Toothpick nodig. Hiervoor stond er nog
een complete oude PC met daarop Windows 98 en 2000, zodat het programma in een
DOS-BOX kon draaien binnen 98. Gister vond ik tot mijn verbazing tussen de oude meuk
de originele installatiediskettes van IBM DOS 6.1. Ik heb deze viruteel geïnstalleerd in
zijn normale XP-PC. Ook de Toothpick-diskettes waren nog vindbaar (inclusief de hand-
leiding waarin nadrukkelijk vermeld word dat de PC 512KB RAM moet hebben, en een
harde schijf van 20MB). En jawel, it works! Voor de leuk wil ik graag de floppy's veilig-
stellen op de harde schijf. Kan altijd van pas komen, zoals je ziet.

type eens in het dosvenster (start->uitvoeren->cmd) xcopy /? en/of diskcopy /? en zie of dezecommando's doen wat je wil.
Eens kijken...

Ik zit erin... Maar nu kan ik toch geen image wegschrijven naar mijn sticky?

Hoi,

Ik snap 't denk ik niet .....
Je kunt toch in de verkenner rechtsklikken op A: en de opdracht 'Kopiëren' geven?
En zelfs de opdracht 'Diskette kopiëren' is in het snelmenu beschikbaar, hoewel je dat kennelijk niet wilt.

Laatst bewerkt:
DskImage doet dat voor je,kijk hier onder "For DOS:".

http://www.fdos.org/ripcord/rawrite/

Start Diskimage.exe > File > Read Image from Disk en vul de naam voor de image in,b.v. van een Win98 bootdiskette,win98.img of win98.ima. en klik Read.

De image-file wordt in de map geplaatst waar DiskImage.exe in staat.

Greetz

Laatst bewerkt:
De bedoeling was om een aantal diskettes in te pakken naar een IMG-bestand.
Inmiddels is het gelukt met het tooltje ImgWiz. Kijk, daar hou ik van! :thumb:

Hiermee heb ik IBM DOS 6.1 binnen een minuut volledig geïnstalleerd,
en in een tweede minuut het programma Toothpick, waar het om ging...

Voor de geïnteresseerden
Download de vijf installatiediskettes van IBM PC DOS 6.1 (ZIP, 6,12MB)
Download een schone installatie van IBM PC DOS 6.1 op een virutele schijf (VHD, 4.00MB)
Download ImgWiz (ZIP, 42,0KB)

Mooie tool dat ImgWiz,dank je :thumb:

Greetz

Inderdaad. Van dit soort tooltjes hou ik. Dan denk ik... F*ck programs like Nero... :p
Wel een kleine tip: stel dat je vier diskettes moet maken met een soorgelijke titel,
bijvoorbeeld '1 van 4' tot en met '4 van 4', kun je niet steeds de naam van het bestand
binnen de tool aanpassen: je moet elke keer op [...] klikken en het dáár aanpassen.
Daarnaast moet je er elke keer .img achterzetten. Zo voorkom je dat je het drie keer
keer over hoeft te doen... :love:

Thanks again,ik kon eerder dat "img" er niet achter krijgen en nu dus wel :D

Greetz

Veel plezier ermee. Je weet waar je Virtual PC eventueel kan vinden?
En hoe je DOS installeert? Als je wilt?

Dank voor de moeite McMeller,maar mijn bemoeienis beperkte zich alleen tot het zoeken voor een image tool voor jou,maar uiteindelijk bezorgde jij mij dus een veel handiger versie ;)

Greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan