imagen met windows server 2008

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bospaddestoel

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2012
iK ben op zoek naar een module/feature voor Windows server 2008 waarmee ik via het netwerk een image kan maken van een computer op afstand en dit image ook weer kan uitrollen. Weet iemand hier een gratis pakket voor die aan deze wensen voldoet?

Ik neem even aan dat je al eens met Google hebt rond gekeken. Dan heb je vast ook gezien dat er vele mogelijkheden zijn. Welke voor jou de beste keuze is hangt van een flink aantal zaken af. Zoals de vraag of je voor elke machine 1 image gaat maken, of dat je 1 image voor meerdere machines gaat gebruiken? Moet er PXE gebruikt worden of niet? Moet er ook nog ondersteuning voor data backup zijn of niet?

Ja, ik heb al via Google gezocht. Werd daar weinig wijzer van. Het gaat slechts om 2 type computers waarvan een image gemaakt moet worden en PXE is gewenst. Ghostcast klinkt als een goede optie, maar is volgens mij wel betaalde software.

Even heel globaal aangeduid. Voor dit type software geldt:

-Gratis software is beschikbaar, maar ondersteunt alleen heel erg standaard images. Ondersteuning bijv. voor een GPT partitie indeling is bijna nooit aanwezig.
-Wil je meer features, dan kom je terecht bij de betaalde software.

Ik zie het probleem van betalen ook niet zo. Afgezet tegen de tijd die je bespaart van handmatige installs is het peanuts.

Afhankelijk van de hoeveelheid machines zou je kunnen kijken naar:
-Gratis, FOG, incl PXE -> http://sourceforge.net/projects/freeghost/
-Gratis, Clonezilla, geen PXE
-Betaald, Acronis, kleine en grote aantallen afhankelijk van het te kiezen product. Image is lokaal op te slaan en via F11 te benaderen. Eventueel ook door de gebruiker zelf
-Betaald, ZENworks, volledige beheersuite incl. imaging

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan