IMAP versus POP3

• Onderwerp starter Onderwerp starter Remy
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Remy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 nov 2001
Even een vraag over IMAP,

Heb recentelijk van mijn IP voorgeschoteld gekregen om IMAP te gaan verkiezen boven POP3
instellingen, dit vanwege het opkomende gebruik van mail lezen op meerdere apparaten (PC,
Mobiel, Tablet, etc.)

Er wordt overal beweerd dat dit makkelijker en beter is als POP :shocked: Zo word mail
op de server benaderd en bewaard...:rolleyes: Ik meen dat POP3 dit toch ook al heeft
ingebouwd..!? Door in je mail programma aan te klikken, mail moet 'op server bewaard' worden
krijg je toch hetzelfde effect.:)

Op Internet wordt er niet echt verklaard waarom IMAP beter of veiliger is als POP3,
Kan iemand mij vertellen wat nu echt het voordeel is van dit protocol ?

Groetjes,

Remy

Laatst bewerkt:
Het verschil is dat POP3 de bestanden in feite van de server download naar je computer en de mogelijkheid biedt een kopie op de server achter te laten.

Heb je dus 2 apparaten (laptop + tablet) met dezelfde account ingesteld en op POP draaien dan krijg je de mail 2x ongelezen binnen, 1x op de laptop en 1x op de tablet. Lees je dat bericht op je laptop dan zal hij nog steeds als ongelezen op je tablet staan. Hetzelfde geldt voor het verwijderen, doe je dat op de één dan blijft hij op de ander nog gewoon staan.

IMAP is in feite meer een synchronisatie met de server, je krijgt de mail op beide apparaten binnen maar zodra jij het bericht op je laptop leest dan zal hij ook als gelezen worden gemarkeerd op je tablet. Verwijder je hem op je tablet dan zul je zien dat hij op je desktop ook niet meer in je inbox staat.

Welke van de twee veiliger is weet ik niet, het is voornamelijk een kwestie van efficiëntie :)

Tja, zie je Devil dat bedoel ik nu....daarom begrijp ik niet echt het voordeel van IMAP t.o.v. POP....
Als ik bijv. een mail lees die eigenlijk voor bijv. anderen bestemd is (lees echtgenote..:d) maar
op de gezamenlijke mailbox binnenkomt en verwijder deze omdat ik denk van, daar kan zij meer
mee of moet door haar beantwoord worden en ik verwijder hem.... dan kan zij dus op haar mobiel
of tablet geen mail meer terug lezen die eigenlijk voor haar was bestemd...

:rolleyes:

Dat is dus meer een kwestie van organiseren ;)

Je kunt met IMAP ook de mappen welke je aanmaakt synchroniseren, stel er komt een mail binnen die voor je echtgenote is dan verplaats je die naar haar mapje en zet je hem op ongelezen. Of je verplaatst hem niet maar zet hem weer op ongelezen.

Ik ben zelf maar wat blij dat ik mijn persoonlijke mail-account via IMAP heb ingesteld, anders kreeg ik de mail 4x binnen en moet ik er dus 4x wat mee doen in plaats van 1x ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan