Impedantie van boxen

Status
Niet open voor verdere reacties.

TBMatic

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 aug 2007
Hallo allemaal.

Ik heb ook zonet 4 boxen aangesloten op een Kenwood KRF-A4030 versterker.
Alles werkt perfect, maar technisch vraagje.

Ik heb 4 X 6 ohm boxen aangesloten op de versterker, op de achterkant staat voor enkel A of B (enkel twee boxen) is de impedantie 4-16 ohm. Voor A en B is de impedantie 8 -16 ohm. Ik begrijp dat dat er feitelijk op neer komt dat je in totaal niet te veel boxen met lage weerstand mag aansluiten, maar ik zou nu wel eens willen weten hoe ver ik mag gaan, maw, wat is het maximum aan boxen wat ik eraan kan hangen en wat de versterker kan trekken...

Thanx!

Welkom,

Ik heb je vraag een eigen plek gegeven aangezien het niet netjes is om in te breken in andermans topic

Welkom,

Ik heb je vraag een eigen plek gegeven aangezien het niet netjes is om in te breken in andermans topic

Sorry, was er niet van op de hoogte dat dit niet de gewoonte is. Ik dacht dat mijn vraag goed aansloot bij de reeds ontplooide topic... In ieder geval niet veel respons hier...

Als je zorgt dat je niet onder de 4 Ohm per kanaal komt, kun je zonder problemen meerdere boxen aansluiten...
Als de boxen 6 Ohm zijn, zet je er 2 in serie [de - van box 1 in de versterker, de + van box1 aan de - van box 2, de + van box 2 in de versterker] dan kom je op een belasting van [6+6] 12 Ohm voor dat kanaal. Zou je de boxen parallel zetten [dus de + van beide boxen in de + van de versterker en de - van beide boxen in de - van de versterker] de wordt het 6: 2= 3 Ohm belasting... dan loopt de eindtrap risico....
Je kunt ook 4 boxen op 1 kanaal hangen, 2 in serie en dan 2 series parallel... dan zit je weer op 6 Ohm......

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar die versterker heeft voldoende uitgangen voor 4 boxen. (8 gaatjes m.a.w.). Zijn deze dan standaard parallel geschakeld? Of zijn ze per twee serieel en zo per set van 2 seriële boxen parallel geschakeld?

Je hebt dan natuurlijk de optie, of je hangt er slechts twee boxen aan, dan moet de impedantie tussen 4 - 16 ohm zijn. Als je er 4 aan hangt moet de impedantie tussen 8-16 ohm zijn. Aan hoeveel zit ik nu als ik dus 4 boxen van 6 ohm aansluit, elk op zijn eigen uitgang?

Eigenlijk kan de versterker een belasting van 4 Ohm [of meer, maar liever niet [veel] minder] per eindtrap verdragen.... vandaar dat er staat dat de belasting als je alleen A gebruikt, 4 Ohm mag zijn.... Sluit je ook B aan dan zegt de fabrikant "minimum 8 Ohm" want inwendig worden deze kanalen dan parallel geschakeld, dus kom je op 8:2=4 Ohm per eindtrap uit..... dus eigenlijk loop je nu een [klein] risico omdet je er 4 x 6 Ohm aan hebt hangen, dat is dus een belasting van 3 Ohm per kanaal.... Als je de boel niet voluit draait zal er weinig gebeuren... behalve iets meer warmte ontwikkeling in de eindversterker.... Eigenlijk had je dus 2 boxen in serie moeten verbinden en deze dan op A aansluiten.......

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan