implementeren ideal zonder webshop op mijn website

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnotherDutch

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2019
Hallo Allen,

Ik ben zowel nieuw hier als nieuw met websites bouwen, vandaar deze vraag:

"hoe implementeer ik eenvoudige betalingen via ideal op mijn website, zonder webwinkel?"

anders uitgelegd; ik zou het volgende willen, eenvoudig gezegd:
- op mijn website moet een knop komen met "bestellen"
- die knop moet linken naar de idealbetaling
- nadat iemand wat heeft besteld, zijn gegevens heeft ingevuld en betaald, dienen zij een PDF van mij automatisch te ontvangen... en ik moet weten wat ze besteld hebben.

Eigenlijk klinkt het heel eenvoudig... maar dat is het waarschijnlijk niet.

Momenteel gebruik ik Dreamweaver CS5 en dat wil ik graag zo houden. Maar ik ken slechts de basisprincipes om een eenvoudige website te bouwen. Behandel mij maar als een leek of totale nerd, want meer dan dat ben ik niet op dit gebied.

Ik heb me inmiddels wel ingeschreven bij Mollie.nl mocht dat relevante informatie zijn. Maar termen als API, Webhooks, _links checkout etc. zijn toch net nog iets teveel voor me.

Ik hoop dan ook dat iemand me kan helpen me de juiste kant op te sturen.

Laatst bewerkt:
Wat je wilt komt neer op een complete racewagen bouwen zonder enige ervaring. Ik denk dat niemand hier een stap voor stap uitleg op kan geven omdat dit uit loopt op meer dan honderd stappen, plus dat iDeal een maatwerk-aanpak nodig heeft.

En vergeet ook niet dat je over de veiligheid moet nadenken. Je moet er niet aan denken dat iemand het bedrag eenvoudig kan manipuleren, en een duur voorwerp voor 1 cent koopt, en dat een uitgevoerde transactie niet nogmaals uitgevoerd kan worden.

Mijn advies: Laat het uitbesteden. Of ga vele maanden leren programmeren.

En als ik nog even goeie tip mag geven: als je echt wilt programmeren, schuif Dreamweaver dan aan de kant. Want er zijn betere editors (NetBeans, PHPstorm, Eclipse, Brackets etc..) die zich beter richten op programmeren, met onder meer auto-complete selecties om je gemaakte functies en variabelen op roepen en andere handige functies.

Laatst bewerkt:
Stap 1:

Dank je voor je reactie PHP4U,

...maar ik laat me niet zo maar uit het veld slaan ;)

Dan gaan we gewoon stap voor stap verder, te beginnen bij stap 1:

Stap 1

Op een pagina maak ik een knop met een link naar mijn "bestelpagina"
Op mijn bestelpagina zet ik wat informatie en afbeeldingen.
Daaronder zet ik een formulier met de volgende code:

Code:
<form method="post" action="mailto:[COLOR="#DAA520"]mijn@emailadres[/COLOR]">

<p>Je hebt voor order 1 gekozen</p>
  <p><em>
    <label for="A">optie A:</label>
    <input type="checkbox" name="A" id="A" />

<label for="B">optie B:</label>
    <input type="checkbox" name="B" id="B" /> 
     </em><br>   
    (selecteer je optie)
  </p>

<p>
    <em>Vul je voornaam in:</em> 
    <input type="text" size="20" maxlength="40" name="voornaam"><br>
    <em>Vul je achternaam in:</em> 
    <input type="text" size="20" maxlength="40" name="achternaam"><br>
    <em>Vul je emailadres in:</em> 
    <input type="text" size="20" maxlength="40" name="emailadres"><br>

<input type="submit" value="[COLOR="#0000FF"]Naar betalen[/COLOR]">
  </p>
</form>

Ik wil vervolgens dat als ze het formulier hebben ingevuld, en nadat ze op "Naar betalen" hebben gedrukt het volgende gebeurt:

- de gegevens uit het formulier moeten automatisch naar mijn@emailadres gestuurd worden.
- de knop "Naar betalen" moet me vervolgens brengen naar de idealpagina van "mollie.nl" waar de betaalmogelijkheden worden gegeven.

Vraag:
Wat moet ik veranderen en/of toevoegen aan mijn code van mijn formulier en welk php-bestand met welke code moet ik aanmaken om e.e.a. automatisch te versturen?

Ik hoop dat iemand me stap 1 kan uitleggen.

Laatst bewerkt:
Ik vrees hard dat je dit als leek niet gaat lukken....

En ik vrees ook dat dit anders zal uitmonden in een topic waarbij we iemand aan het handje moeten houden gedurende 27 pagina's, waarna uiteindelijk toegegeven wordt dat het toch een te zware opdracht is. Ik heb zulke dingen in mijn 10 jaar lange forumervaring enkele keren meegemaakt (waarvan iemand zonder websitebouw-ervaring een hele paarden-game wou bouwen) en ik heb nog vrolijk mee geholpen (wat teveel tijd kostte), en daar ga ik niet meer mijn handen aan branden. Uiteindelijk is die site van haar nooit van de grond gekomen.....

Anyway... willen graag helpen, maar echt dingen van a t/m z voorkauwen is een ander verhaal, en kost ons onnodig veel tijd.

Mijn advies om dit uit te laten besteden staat nog steeds.

Laatst bewerkt:
Dank voor je advies.
Ik weet echter zeker dat me dat als leek gaat lukken; ik ben geen domme leek haha. Wellicht een nerd ;)

Als je geen tijd en geen zin hebt, dan respecteer ik dat helemaal. Ik snap dat het veel tijd kan gaan kosten. Maar misschien hebben anderen wel de mogelijkheid.
Echter, en ik denk dat dit een aanwinst is voor dit forum, als dit vraagstuk helemaal opgelost is kunnen veel mensen profiteren van de oplossing. Daar is dit forum immers voor lijkt me.

Stap 1 is ook nog niet zo'n grote stap volgens mij...
Misschien kan ik zelf de oplossing zoeken en hier posten...om "na te kijken".. dat scheelt wellicht wat werk...

Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd waarom jij denkt dat iemand serieus hier hier uren aan vrije tijd in dit project wilt stoppen.
En hoe denk jij een database op te zetten met alle transacties, of moet ook nog stap voor stap worden uitgelegd hoe je phpMyAdmin of HeidiSQL moet gebruiken?

Even terug naar mijn eerste post: Allereerst had ik al gezegd dat het maatwerk is, en iemand moet dus vrijwillig voor jouw in de documentatie neuzelen hoe iDeal bij Mollie werkt. Ook dat is niet even iets wat in een oogwenk duidelijk is.

Een forum is zeker bedoeld om mensen te helpen, maar wat jij wilt is een kant-en-klaar script en dat iedereen je aan je handje moet vasthouden. Dat is juist waar een forum niet voor bedoeld is. Het is geen afhaalbalie voor scripts, en dat geldt zo een beetje overal, en ik durf te wedden dat de meesten er ook zo over denken (en ik praat niet namens hun).

Als je concrete problemen hebt waarop je vastloopt, kunnen we je wel helpen, maar ik kan je nu al zeggen dat het een project is wat gedoemd is om te mislukken als een iDeal systeem je eerste focus is. Zorg eerst dat je bekend raakt met PHP, en je wat basisdingen zoals een contactfomulier kan maken, en een systeem om bijvoorbeeld adressen toe te voegen. Anders ga je echt gegarandeerd grove fouten maken in je project waarna je tot de conclusie komt dat je uren werk voor niets hebt gedaan.

En stap 1 is overigens ook al geen simpele Stap, want je moet wel de juiste gegevens op de juiste manier aan Mollie doorsturen, en Mollie moet dit aan jouw site doorgeven en jij moet er zorg voor dragen dat je alle gegevens op orde hebt en dat er geen gaatjes in het systeem zitten waardoor iemand een bestelling opnieuw kan doen zonder te betalen. De hele procedure van en webshop en het betalen en administreren is echt niet een gering iets. Geloof me!

Dus gooi dit lekker in de ijskast, en ga op je gemakje (geen haastklus) PHP leren. Of besteed het uit als het belangrijk is.

Laatst bewerkt:
ik val je niet aan hoor. Je reactie is duidelijk maar je wilt me de mond snoeren. Je mag altijd voor jezelf spreken en hoeft niet te reageren als je niet wilt.
Ik heb zelf ook uren (lees jaren) in forums besteed om mensen te helpen.

Ik ben inmiddels al iets verder.

Ik heb begrepen dat ik in mijn formulier het volgende moet aanpassen:

action="mailto:mijn@emailadres"
....moet ik aanpassen in:
action="email.php"

..waarbij ik een bestand "email.php" moet maken en in dezelfde map naast mijn formulier moet zetten mits mijn provider php ondersteunt.

In het bestandje "email.php" kan ik dan een losse script coderen en op de achtergrond "laten afspelen" die bepaalde opdrachten kan uitvoeren.

vraag: klopt dat?

Laatst bewerkt:
ik val je niet aan hoor. Je reactie is duidelijk maar je wilt me de mond snoeren. Je mag altijd voor jezelf spreken en hoeft niet te reageren als je niet wilt.
Ik heb zelf ook uren (lees jaren) in forums besteed om mensen te helpen.
Dat is attent, maar er is een verschil tussen helpen, en iemand anders zomaar al het werk laten doen.

Ik wil je zeker niet de mond snoeren, maar de indruk geven dat het complete geheel complexer is dan je denkt!
Maar los van het verhaal van de iDeal implementatie over Mollie: In email.php kan je prima een afhandelingsscript zetten die een mail verstuurt.
Kijk eens naar http://php.net/mail

Maar dan mis je nog validatie, en de manier om je formulier uit te lezen, en beveiliging tegen spam.
Dat leer je allemaal als je bij het eerste hoofdstuk van PHP begint en stapsgewijs steeds verder begrijpt hoe de PHP-functies werken. Ook hier zal je toch zelf moeten onderzoeken en leren hoe het allemaal werkt.

Laatst bewerkt:
Ik ben het wel met PHP4U eens. Dit is een voorbeeld van dat het uitschrijven van alle stappen (en bijbehorende details) dermate veel tijd gaat kosten, dat het economisch gezien voordeliger is de hele website gratis voor je te bouwen.

Waar je nu staat is dat je met Dreamweaver een platte pagina in HTML/CSS hebt gemaakt. Om naar je eindresultaat toe te werken zul je eerst moeten beginnen met het leren van PHP, mySQL en javascript.

Heb jij bijv. de volgende documentatie al doorgenomen? -> https://help.mollie.com/hc/nl/artic...bsite-#h_02175171-9854-4519-8e4a-73774f628835

Kan je beter een website in Wordpress maken, daar kan je Woocommerce installeren waarbij je producten kan invoegen die downloadbaar zijn.
Met Mollie maak je dan contact en mensen betalen met iDeal. Wordpress via een hosting met een SSL certificaat maakt het veilig, althans dat is de bedoeling.

Zo te zien vindt ze een webwinkel overdreven voor haar situatie.

- op mijn website moet een knop komen met "bestellen"
- die knop moet linken naar de idealbetaling
- nadat iemand wat heeft besteld, zijn gegevens heeft ingevuld en betaald, dienen zij een PDF van mij automatisch te ontvangen... en ik moet weten wat ze besteld hebben

Eigenlijk klinkt het heel eenvoudig... maar dat is het waarschijnlijk niet.
Om met je laatste zin te beginnen, het is geen 123'tje, php kennis is vereist.

Je kan de iDeal status "betaling succesvol afgerond" alleen in php ontvangen. Er zijn, voor zover ik weet, geen Javascript of Email oplossingen i.v.m. veiligheid. Je stuurt het formulier dus naar een php bestand, bijv: bestellen.php . In dat bestand doe je de gehele betaalafhandeling en afhankelijk van de Mollie statuscode doe je wel/niet een verkoop.
Code:
<form method="post action="bestellen.php">

Ik heb me inmiddels wel ingeschreven bij Mollie.nl mocht dat relevante informatie zijn.
Mollie (payment provider) is goed bruikbaar en helpt met een API voor de betalingen.
Bij Mollie zal de website aan een aantal voorwaarden moeten voldoen anders wordt het test-account niet live geactiveerd.

Je vindt hier de Mollie PHP API. In mapje "Payment" vind je een paar voorbeelden.

Bestand bestellen.php bestaat minimaal uit
- valideren van de velden van het formulier
- verzamelen van alle data voor de Mollie transactie
- data naar Mollie versturen
- ontvangen Mollie status verwerken
- afhandelen van de verkoop, afhankelijk van de status

Conclusie: dit is ondoenlijk in Dreamweaver en PHP kennis is vereist.
Om het Mollie account live te krijgen is ook kennis van security vereist.

Aanvulling.
Je kan ook door Plink te gebruiken betaalverzoeken als url link aanmaken die je dan in combinatie met Mollie als payment provider afhandelt.

Laatst bewerkt:
Kan je beter een website in Wordpress maken, daar kan je Woocommerce installeren waarbij je producten kan invoegen die downloadbaar zijn.
Met Mollie maak je dan contact en mensen betalen met iDeal. Wordpress via een hosting met een SSL certificaat maakt het veilig, althans dat is de bedoeling.

Ik heb uiteindelijk mijn website toch maar met wordpress gemaakt, met een template met een webwinkel. De plugin Woocommerce geïnstalleerd en Mollie voor betalingen met ideal.. En het SSL certificaat is toegevoegd.
Dat was redelijk eenvoudig en het werkt prima; de eerste betalingen zijn al binnen :)

Ook al was de vraag eenvoudig, het was inderdaad veel werk geweest om het te implementeren.
Dank jullie in ieder geval voor jullie hulp.

Groet.

Laatst bewerkt:
Blij dat het op deze manier gelukt is, en niet via de lange uitleg-weg ;)

nadat iemand wat heeft besteld, zijn gegevens heeft ingevuld en betaald, dienen zij een PDF van mij automatisch te ontvangen... en ik moet weten wat ze besteld hebben.
Eventueel de laatste stap, als het gaat om een product wat verstuurd moet worden, is een koppeling met bijvoorbeeld SendCloud (klik) mogelijk. De combinatie Mollie, SendCloud en labelprinter heb ik een tijd terug opgezet en het werkt makkelijk en snel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan