• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Import .csv verkeerde datum notatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Er1kP1

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2019
In Google sheets worden bij het importeren van een .csv bestand sommige datums niet gezien als getal maar als geschreven datum.

In B1 importeer ik https://www.national-lottery.co.uk/results/lotto/draw-history/csv maar bij enkele maanden verschijnt geen getal maar datums bijvooorbeeld 30-Mar-2019 en 01-May-2019. In kolom A wil ik alle datums (van kolom B) in hetzelfde formaat via opmaak instellen maar dat lukt me niet. Zie bijlage.

Hoe kan ik de gegevens van kolom B omzetten naar een bruikbare datum?

Bijlagen

• Import CSV datum notatie probleem.jpg
    Import CSV datum notatie probleem.jpg
    277,1 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt:
En wil je dat in Excel oplossen, of in Google Sheets? Want dat is niet duidelijk. Alhoewel: je hebt de vraag in het Excel forum gepost :).

In Google sheets. :D

Mijn fout, ik zag geen apart Google Sheets forum maar wel hier diverse vragen mbt Google sheets. Daarom hier geplaatst. :o

D'r is, in dezelfde groep als waar je het Excel subforum hebt gevonden, een forum voor Google apps :). Zit dus gewoon in het <Office> forum, maar je moet wel een paar regeltjes lager lezen.

Thx voor jouw opmerkingen. Oproep aan een moderator om het te verplaatsen.

Hopelijk kan iemand dan wel mijn vraag beantwoorden.

Ik zou na het openen van de csv een macro runnen die de volgende Vervang acties uitvoert:
1. Vervang "-mar-" door "-03-"
2. Vervang "-may-" door "-05-"
3. Vervang "-oct-" door "-10-"
De andere maanden hebben dezelfde 3-letterige afkortingen in UK en NL
Je kan ook gaan proberen met andere Regional settings in windows, maar dat heeft meteen effect op alle apps die je gebruikt onder windows.

Start Excel met een nieuw, leeg dus, document.
Klik op Gegevens.
Klik op Uit tekst/CSV.
Selecteer het csv bestand.
Zorg dat Scheidingsteken staat op Komma.
Klik onderin het dan verschenen scherm op Laden.

Voila :)

Met Excel tenminste ;)

Laatst bewerkt:
Google spreadsheets is er redelijk flexibel in. In de tab 'Plaatjes' een aantal screenshots met waar je rekening mee moet houden en of kan spelen. In de tab 'Resultaat' alle data netjes zoals het hoort.

Bijlagen

Iedereen bedankt voor de tips. :) Weer wat bijgeleerd.

De werkwijze van VenA (de spreadsheetinstellingen naar VK wijzigen) heeft het probleem opgelost. :thumb:

Dit werkt niet alleen bij eenmalig .csv importeren maar ook bij functie =IMPORTDATA("https://www.national-lottery.co.uk/results/lotto/draw-history/csv") dus super!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan