import gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cindy B.

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2002
Hallo,
Dagelijks krijg ik 2 Excel file's binnen. Deze file's zijn altijd hetzelfde qua lay out:
de gegevens van cel A13 t/m AS300 wil ik importeren in Access.
De Excel file's hebben als documentnaam:
elec_2006_huidige datum
gas_2006_huidige datum

Wie kan mij op weg helpen om deze gegevens te importeren, zonder dat ik elke dag hoef te kopiëren en plakken vanuit Excel naar Access?

Groetjes
Cindy

Niemand??? Uiteraard ben ik zelf ermee verder gegaan en heb nu een macro gemaakt met "TekstOverbrengen". (het zijn nl. .csv bestanden)
Hieraan een importspecificatie gehangen.

Bij bestandnaam heb ik nu: C:\Elec
Maar dit pakt hij niet. De map is alleen-lezen krijg ik als melding.

Wie weet hoe ik dit op kan lossen? Want ik wil dus alle bestanden (die dagelijks een andere bestandsnaam hebben) in deze map zetten zodat dit dagelijks geïmporteerd kan worden.

Ik hoop echt dat iemand mij verder kan helpen!!!!
groetjes,
Cindy

Excelbestand standaard koppelen

Hoi Cindy,

Ik heb een gelijksoortig probleem. Het is eenvoudig op te lossen.
In het tabelscherm klik je op je rechtermuisknop en kies je voor tabellen koppelen.
Ga naar de map en kies onderaan voor bestandsoort excel. Ga naar het betreffende bestand en druk op koppelen. Vervolgens kan je hem stap voor stap koppelen. Deze koppeling blijft er gewoon standaard in staan en ververst steeds automatisch als je bv een query draait. Je hoeft dus helemaal niets meer te doen.

Als je er niet uitkomt hoor ik het wel.

Succes!

Dit werkt inderdaad wel, maar mijn bestandsnamen zijn elke dag anders. Dus hij moet automatisch koppelen naar steeds een ander bestand (ze staan wel allemaal in dezelfde map, en hebben ook allemaal dezelfde lay out).
Werkt jouw manier dan ook?

Groetjes,
Cindy

Dan wordt het lastiger. Je zou een excel-macro kunnen maken die de bestandsnaam steeds verandert. Alleen zal je hem dan dagelijks moeten uitvoeren. Ik weet dat er programmaatjes zijn die je kan instellen en die dagelijk de opgegeven macro's draaien.
Misschien iets voor het excel-forum. Probeer ook eens via www.download.com op het zoekwoord macro.

Maar je zou er natuurlijk ook een dagelijks ritueel van kunnen maken....

Groetjes,

Halmar

Deze opmerking kwamik in het Excel-forum tegen, maakt de dagelijkse handeling iig wat eenvoudiger....:

Quote:
Origineel gepost door steven.sylvia
Dames/Heren,

Ik heb een macro die ik vaak gebruik. Ik wil deze macro graag starten m.b.v. een drukknop die ik in een werkbalk plaats.
Ik wil dus geen knop in het werkblad!

Kan dat?????

JA.

Via
-BEELD - WERKBALKEN - AANPASSEN (onderaan)
-Op het tabblad Werkbalken kies je voor NIEUW
- Er verschijnt een menu'tje waarin je een naam aan je menu kunt geven.
- Klik op OK
- Ga naar tabblad OPDRACHTEN en kies een knop.
- Sleep die knop naar je menu.
- Rechtermuisknop op de knop en kies voor MACRO TOEWIJZEN.

hhmmm, nou het wordt er nog niet eenvoudiger op. Ik denk toch meer dat ik het in een Access macro moet zoeken. Deze heb ik tenslotte al, nu alleen nog zover zien te krijgen dat hij steeds naar een andere bestandsnaam kijkt.

Ook wil ik alle gegevens in 1 tabel houden, via koppelingen krijg je telkens een nieuwe tabel, dat is ook niet helemaal wat ik zoek.
Dit moet toch kunnen lukken???? Iemand anders suggesties??

Bedankt alvast, Halmar, voor je meedenkwerk!

Cindy,

- zet in Access 2 tabellen klaar met de juiste layout maar zonder records, stel elec_2006_import en gas_2006_import
- bij het importeren van de twee exel-files kies je voor het wegschrijven in een bestaande tabel en selecteer dan de juiste
- laat verder al je processen los op de twee tabellen en maak ze aan het einde weer leeg

Los dit je probleem op?

Oplossing uit de praktijk

Soortgelijk probleem heb ik op de volgende manier opgelost:
In de database heb ik een macro achter een knop zitten die bestand importeert in een tijdelijke tabel, enkele queries er op los laat en de uiteindelijke resultaten via een toevoegquerie toevoegt aan de definitieve tabel. De Exelbestanden die binnenkomen hebben dezelfde naam + datum. De macro is geschreven op alleen de naam (in jouw geval bv elec_2006).
Wat je moet doen als een bestand binnenkomt: 1.de datum verwijderen uit de naam 2. de macro draaien 3. Naam Exel bestand weer voorzien van de datum (en ik voeg er altijd aan toe OK zodat ik weet welke ik al geimporteerd heb) en klaar. Is denk ik ook sneller dan iedere keer een koppeling leggen oid. Misschien heb je iets aan dit huistuinenkeukenIdee. Suc6.

ideen te over

er vanuit gaand dat alle excel files altijd in dezelfde directory staat:

1. scan directory op te importeren bestand(en)
2. voeg bestand toe aan een eigen tabel
3. markeer het bestand als gemarkeerd.

het klinkt afgezaagd: dit vereist enig programmeerwerk en ik weet niet hoe goed je daarmee bent. Voor de kenners van VB(A)/

1. via filesystemobject directory inlezen. De directory sla je ergens op zodat je die niet iedere keer hoeft in te stellen.

2. koppeling leggen dus als tabel in access hangen. Een alternatief voor niet-tabulaire data is het excelbestand in code openen (automation) en door de rijen lopen. De gevonden records voeg je toe aan je eigen tabel.

3. bestandsnaam aanpassen. Ik kies zelf altijd de veilige optie door het bestand eerst te kopieren naar de nieuwe naam, en dan het bestand met de oude naam verwijderen (killen)

hiermee bereik je dat je met 1 druk op de knop alles automatisch kan laten gebeuren. De hierboven aangegeven oplossingen werken natuurlijk ook; het is maar net wat je kan en hoeveel tijd je erin wil steken.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties! Ik ga ermee aan de slag. Als ik er niet uitkom meld ik me weer!
groetjes,
Cindy

Toch nog even een bedankje op dit bericht. Ik heb hem helemaal superwerkend. Het zal dan wrs. wel een huistuinenkeuken manier zijn (die van AnneMarie), maar het werkt perfect! Bedankt daarvoor!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan