importeren vanuit excel - links naar foto's

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikselle

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2009
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum maar ook beginneling wat betreft ACCESS. Heb de eerste cursus bij VDAB gevolgd. Ziehier mijn vragen:
Ik heb vanuit Excel een personeelsbestand geïmporteerd in Access 2000. In dit excelbestand werd een veld voorzien waarin een verwijzing naar een foto van de persoon in kwestie voorkomt.
1)Hoe kan ik nu zorgen dat deze verwijzing resulteert in een ole-object in mijn tabel?
2)Worden deze foto's dan enkel zichtbaar in een formulier of kan dit ook met een soort tumbnail in de tabel.
Alvast bedankt.

OLE objecten maken je database nodeloos groot. De maximum grootte van een Access 2003 database is 2GB. Mijn advies is neem een link op naar een bestand op de harde schijf.

Bedank voor je reactie Guus. Maar ik beschik over een groot aantal gegevens die ik importeerde vanuit excel. Eén veld bestond daar uit hyperlinks met verwijzing naar foto's in dezelfde directory..
Wat ik nu wens te doen is een formulier te maken waarin ik deze foto's kan tonen. Ik heb begrepen dat het beter is een link te leggen i.p.v. de foto's op te nemen.
In het veld met (de vroegere) hyperlinks staat nu de naam van de foto en het veld werd automatisch als textveld gedeclareerd. Als ik nu het path naar de foto in dit veld zet, dan krijg ik nog steeds geen foto in mijn formulier. Heeft dit iets met properties of zo te maken? Sorry, ben nieuw in access!

Als je in het tekstveld het volledige pad van de foto hebt staan + uiteraard de naam van de foto, kun je op een formulier een afbeeldingsobject maken, en de volgende code achter het formulier zetten:

Private Sub Form_Current()

On Error Resume Next
Me![ImageFrame].Picture = Me![Foto]

End Sub

Hierbij is ImageFrame de naam van het afbeeldingsobject, en Foto de veldnaam van het veld met de lokatie van de foto.

De voorbeeldcode plak je als volgt achter het formulier:
1. open het formulier in de ontwerpmodus.\
2. druk op <Alt>+<F11> (of: <beeld>, <eigenschappen>, tabblad gebeurtenissen, <bij aanwijzen>, knop met de 3 puntjes)

In de VB editor plak je vervolgens de code.
Uiteraard zullen de object- en veldnaam bij jou wel anders zijn, dus die moet je wijzigen in bijgaande code.

Ik heb er een voorbeeldje bij gedaan, om je een idee te geven. Als je op het formulier frmBedrijven de bestandsnamen van de foto's aanpast, zou je wat moeten zien. Kom je er niet uit: geef maar weer een brul...

Michel

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan