• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

In 1 kolom de komma notatie omzetten naar punt

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Berichten
278
Goedenmorgen,

We gebruiken Excel bestanden om prijzen te uploaden naar verschillende marketplaces in Europa.

In dit bestand (zie bijlage) staan verschillende prijzen, waar de NL prijs bijvoorbeeld gewoon als 4,55 geupload kan worden. In de UK moet daar echter een punt tussen staan, dus 4.55.

Is het mogelijk om in ditzelfde bestand beide notaties te gebruiken? Dus Kolom E moet eigenlijk omgezet worden naar de notatie met een punt ertussen. De andere kolommen moeten dus een komma blijven houden.

Het gaat om bestanden van duizenden regels lang, dus ik wil graag zoveel mogelijk automatiseren (ipv via Ctrl+H alle komma's te vervangen voor punten, wat enkele minuten duurt).

Alvast bedankt!

Groet,
Jelle
 

Bijlagen

  • Helpmij komma naar punt.xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 15
Als iemand in de UK dat Excel document opent wordt dat als het goed is helemaal automatisch door Office geregeld.
 
Code:
Sub M_snb()
   sn = Sheet1.Cells(1).CurrentRegion.Columns(5)
   
   For j = 1 To UBound(sn)
      sn(j, 1) = Replace(sn(j, 1), ",", ".")
   Next
   
   Sheet1.Cells(1).CurrentRegion.Columns(5).NumberFormat = "@"
   Sheet1.Cells(1).CurrentRegion.Columns(5) = sn
End Sub
 
Bij openen in UK zou correct geformateerde NL sheet gewoon in het lokale opmaak te zien moeten zijn lijkt me...

maar goed. Optie?
Code:
=SUBSTITUEREN(TEKST(AFRONDEN.NAAR.BOVEN(D2*1,2;2);"0,00");",";".")
 
Laatst bewerkt:
Bij openen in UK zou correct geformateerde NL sheet gewoon in het lokale opmaak te zien moeten zijn lijkt me...
Klopt, maar hij wordt dus niet in de UK geopend, omdat we vanuit hier de upload doen.


Optie?
Code:
=SUBSTITUEREN(TEKST(AFRONDEN.NAAR.BOVEN(D2*1,2;2);"0,00");",";".")

Lijkt inderdaad te werken. Dus is zeker een optie, thanks!
 
Code:
Sub M_snb()
   sn = Sheet1.Cells(1).CurrentRegion.Columns(5)
   
   For j = 1 To UBound(sn)
      sn(j, 1) = Replace(sn(j, 1), ",", ".")
   Next
   
   Sheet1.Cells(1).CurrentRegion.Columns(5).NumberFormat = "@"
   Sheet1.Cells(1).CurrentRegion.Columns(5) = sn
End Sub

Die werkt ook, dus ik ben weer geholpen. Bedankt weer!
 
Openen is toch iets anders dan uploaden?

klopt, maar het bestand wordt lokaal (in de UK) niet geopend. De prijzen worden via die upload meteen in het systeem gezet. En als er dus komma's in staan, slikt hij het bestand simpelweg niet :)
 
Als je het met formules zou willen (wat mij niet verstandig lijkt), is deze voldoende:

PHP:
=INT(E2)&"."&RIGHT(E2;2)


Waarom ctrl-H er minutenlang over doet

- calculation: manual application.calculation=-4123
- screenrefreshing =false
- eventprocedures uitschakelen: application.enableevents=false
 
Laatst bewerkt:
Als je het met formules zou willen (wat mij niet verstandig lijkt), is deze voldoende:

PHP:
=INT(E2)&"."&RIGHT(E2;2)

We werken in Nederlandse office, maar zo werkt hij inderdaad ook;
PHP:
=INTEGER(E2)&"."&RECHTS(E2;2)

(voor het geval iemand anders met Nederlandse Office ooit eens in deze topic terecht komt :))
 
Kijk nog even naar mijn toegevoegde opmerkingen over zoeken/vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan