• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

in 2 kolommen zoeken in 1 excel-sheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sammy2711

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2009
Ik heb 120000 nummers, die kunnen niet onder elkaar in een excel-sheet.
Ik heb dus er 2 kolommen voor gebruikt met iedere ongeveer 64000 nummers onder elkaar.

Ik wil dmv van invoeren van een cijfer (1 tm 120000) laten zoeken in die 2 kolommen.
Daar moet uit de kolom ernaast informatie uitgehaald worden.

Ik heb dus 1 kolom met 64000 nummers en dan een kolom met tekst, daarnaast nog een kolom met nummers en dan een kolom met tekst.

Wie kan mij op weg helpen met een formule in excel om hem zo te laten zoeken.

Ik ben natuurlijk al druk bezig geweest met de formule (VERT.ZOEKEN) maar kom er niet helemaal uit. Dus graag jullie hulp....

Groetjes,
Sammy:)

Je zou eerst met een =aantal.als kunnen kijken of hij in kolom 1 staat. Zo ja >>hier vert.zoeken op toepassen. Zo niet >> vert.zoeken op de andere kolom.

Ik zal even mijn bestandje toevoegen.
Dan is het wat duidelijker.

Excel-sheet in bijlage is een soortgelijk voorbeeld. Anders krijg je een sheet van ongeveer 10mb die ik erop moet knallen.

Ik hoor graag jullie bevindingen
Gr.
Bjorn

Of zoiets? Matchen met MATCH en dan indexmatchen naar waar het staat. Zie voorbeeld.

Bijlagen

Of zoiets? Matchen met MATCH en dan indexmatchen naar waar het staat. Zie voorbeeld.

Dat ziet er goed uit denk ik!!:thumb:

Kan jij daar ook een formule voor maken mbt mijn excel-sheetje?
Dan kan ik het wel toepassen op mijn HELE grote sheet....

Gr.
Bjorn

Zover ik kan zien is het een goede.
Hopelijk krijg ik hem ook toegepast op mijn grote sheet.....:D

Jemig wat een formule.....

BEDANKT!
Ik laat nog even weten of ik het werkend heb gekregen..

Of

=ALS(ISFOUT(VERSCHUIVING(A1;VERGELIJKEN(E1;A:A;0)-1;1));VERSCHUIVING(C1;VERGELIJKEN(E1;C:C;0)-1;1);VERSCHUIVING(A1;VERGELIJKEN(E1;A:A;0)-1;1))

waarbij de te zoeken waarde in E1 staat

kleine aanpassing in de formule gemaakt en het werkt!

Bedankt voor het meedenken en helpen met de juistte formule.

Alleen aan het einde van de formule staat een verwijzing naar een cel?!
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen?

Gr.
Bjorn

Dat is mij duidelijk. Maar aan het einde van de formule wordt naar een lege cel verwezen.

Ik ben benieuwd waarom naar die cel?

Gr.
Sammy

Eventueel kan deze formule ook:

=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;eigendom!$A$2:$B$61;2;0));VERT.ZOEKEN(zoeken!A2;eigendom!$D$2:$E$61;2;0);VERT.ZOEKEN(A2;eigendom!$A$2:$B$61;2;0))

Succes,
Martin

Dat is mij duidelijk. Maar aan het einde van de formule wordt naar een lege cel verwezen.

Ik ben benieuwd waarom naar die cel?

Gr.
Sammy

Post de formule eens , kleur of onderstreep welk deel je niet begrijpt en naar welke cel verwijst de formule .

Het laatste argument van de functie VERGELIJKEN, het criteriumtype_getal, is optioneel. Je hoeft het niet in te vullen. Excel verondersteld dan dat je een 1 hebt ingevuld. Er zijn drie mogelijk waarde voor het criteriumtype_getal:

1 Excel zoekt naar de grootste waarde die kleiner of gelijk is aan de zoekwaarde; de zoek-matrix moet oplopend zijn gesorteerd;
0 Excel zoekt naar een waarde die exact gelijk is aan de zoekwaarde;
-1 Excel zoekt naar de kleinste waarde die groter of gelijk is aan de zoekwaarde; de zoek-matrix moet aflopend zijn gesorteerd.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan