• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

In draaitabel lege kolommen verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

yolandal

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Hallo, ik zit al de hele ochtend te googlen op een antwoord, maar kan het gek genoeg niet vinden.
Ik heb een kruistabel met rijen en kolommen, en wil de kolommen die geen waarde hebben, gewoon verwijderen, niet zichtbaar hebben.
Ik vind wel veel antwoorden op de lege waarden op 0 te zetten, maar dat wil ik niet, ik wil de hele kolom die geen 'match' heeft er gewoon uit hebben.
Ik heb alle opties die mij bekend zijn nagelopen, maar niets werkt.

Wie kan mij helpen?
SC_20160221_120211.jpgSC_20160221_120211.jpg

Een extra kolom opnemen in je brontabel met een geschikte formule kan een oplossing zijn.
Op dat veld kun je dan filteren.
Voor een meer gedegen advies, plaats een voorbeeld-excelbestand.

Voorbeeld

Als ik het goed begrijp is het dus geen kwestie van een instelling of wijziging in de kruistabel?
Ik kan me toch niet voorstellen dat kruistabellen normaal zoveel 'lege' kolommen bevatten?
Anyway, hierbij het document. Graag jullie advies. Bekijk bijlage Acupunctuur.xlsx

Als ik het goed begrijp is het dus geen kwestie van een instelling of wijziging in de kruistabel?
Ik kan het niet helemaal uitsluiten, maar ik kan de instelling niet vinden.

Een andere opzet van je brontabel (de klassieke tabelvorm) maakt de draaitabel in ieder geval een stuk hanteerbaarder:

Bijlagen

Hi Timshel, ja dat is inderdaad een andere opzet! Heb ik wel geprobeerd, maar niet zo goed als jij nu hebt gedaan.
Ik ben nog wel benieuwd naar die instelling die je niet kunt vinden.
Ik neem aan dat je begrijpt dat ik per aandoening een hapklare brok wil hebben van de acupunctuur punten, dus zonder witruimtes.
Alvast heel erg bedankt voor je tijd en meedenken met dit projectje van mij!

Nou, ik ben nu bezig met jouw opzet, en ik denk dat ik het mezelf veel te moeilijk heb gemaakt.
De gewone filterfunctie voldoet goed, daar kan ik een selectie mee maken en alleen de punten zien.
Heel hartelijk dank!

Timshel, ik heb nog een na-vraag.
Inmiddels ben ik met jouw nieuwe opzet bezig, maar ik merk dat het invullen van de lijst nu veel meer tijd kost.
Bij mijn oude opzet kon ik gewoon vinkjes zetten, en de punten eenmaal vermelden.
Nu moet ik zowel de symptoom als de acupunctuurpunt apart weer invullen in de rij.
En is/wordt de rij heel erg lang omdat er meerdere symptomen bij meerdere punten horen (en andersom).
Hoe heb jij de opzet zo gekregen dat je dat in één keer hebt gedaan?

Laatst bewerkt:
Ik heb een macrootje gemaakt om de brontabel te maken.
Die macro was in principe voor eenmalig gebruik, maar met een paar kleine aanpassingen kun je hem structureel gebruiken.
Je kunt de tabel "Punten" blijven gebruiken om vinkjes te zetten. "Punten" kan ook uitgebreid worden of ingekrompen naar rechts en naar onder. Als je vervolgens de macro aanroept met CTRL-SHIFT-T wordt de "Brontabel" bijgewerkt.
Dat de lijst erg lang wordt behoeft geen probleem te zijn. Met een filter kun je precies die informatie eruit halen die je nodig hebt.

Bijlagen

Hoi Timshel, super bedankt voor het meedenken en mee'werken'! Jammer dat je niet m'n buurman bent... haha

Graag gedaan Yolanda. :thumb:
Wil je de vraag op opgelost zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan