• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

in een kolom maximaal aantal (rood) gekleurde cellen beperken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
hallo beste forumleden,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om in een deel van een excel kolom (onderdeel van een jaarplanner) van maximaal 50 cellen een VBA code te plaatsen, zodanig dat er maximaal een x aantal cellen gevuld mag worden met een bepaalde kleur.
Deze kleur betekent nl. een vrije dag (nu is de kleur rood, maar mag eventueel ook een ander kleur zijn, dat maakt volgens mij voor het resultaat niet uit) en er mogen per 50 werknemers maximaal (hudige situatie) 5 mensen tegelijk vrij zijn.
De vrije dagen worden met Commandbuttons en hieraan gekoppelde VBA code gekleurd.
Ik zou dan graag per dag (= een gedeelte van een kolom) 'blokkeren' als 5 cellen rood zijn, of het kolomgedeelte afwijkend kleuren als 5 cellen rood zijn.

Gerald

Het kan ook zonder VBA.

Voor elke werknemer met verlof: type een "V", en zie.

Zie bestandje.

Bijlagen

Beste Harry,

Dat werkt inderdaad ook!
Maar kan je dan ook (met de commandbuttons) tegelijk met het kleuren van de cel waar je op dat moment in staat, de letter "v" in die cel zetten, vast wel. Dan kan ik jou formule gebruiken bij datavalidatie, anders zou je dus bij datavalidatie iets met een formule en de color.index moeten uitvogelen.

Gerald

Harry,

heb het zelf als uitgevogeld hoe je een v in de bewuste cel zet en dat aan de commandbutton 'geplakt'. Ik zal je formule gebruiken voor de datavalidatie. Bedankt voor je supersnelle reactie.

Groet,

Gerald

Laatst bewerkt:
Beste Harry

Ik blijf mij verbazen over de oplossingen die mogelijk zijn in Excel.

Deze is simpel maar bedenk hem maar.:thumb::thumb:

Harry,

Het werkt volgens mij niet als je met VBA code de cel vult, dan kan je meer dan 6 v's plaatsen. Als je handmatig een v zet werkt het wel.

Gerald

Het werkt volgens mij niet als je met VBA code de cel vult, dan kan je meer dan 6 v's plaatsen.
Is wel mogelijk, hangt er maar vanaf hoe je het programmeert.
Een oplossing is altijd eenvoudiger te geven als je een voorbeeld plaatst hoe je het precies hebben wil.

Zapatr,

Hierbij een voorbeeldje met uitleg hoe ik het graag wil.

Gerald

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb iets geknutseld dadt volgens mij werkt.
per kolom wordt er gerekend met het aantal "V" tjes. en als die >6 worden dan zorgt een macro dat de laatste actie teniet wordt gedaan.

zie bijlage.

groeten, Romé

Bijlagen

Zapatr,

elke dag van het jaar (behalve zondagen) kunnen per dag maximaal 5 cellen gevuld worden met:
rode achtergrond en letters vd (=vrije dag), mbv command button "vrije dag" plaatsen of
groene achtergrond en letters vk (=vakantie), mbv commandbutton "vakantie" plaatsen.
voor vakantie geldt dan (liefst) nog dat je een hele periode (2 of meer dagen aansluitend) met groene achtergrond en de letters 'vk' kunt vullen mbv de commandbutton 'vakantie'.
Als er op dezelfde dag mensen ziek zijn (dat kan je niet plannen), wordt dat wel ingevuld, maar deze cel (paars en letters zk) tellen niet mee bij het bepalen van het maximum van 5 mensen per dag.

Als ik met gegevensvalidatie werk, dan gaat bovenstaande alleen op als ik handmatig de letters vk of vd invul en niet als ik de buttons gebruik.

Hopelijk snap je mijn uitleg. Deze wijkt inderdaad wel iets af van de aanvankelijke vraag, is dus uitgebreider.

Gerald

Sorry, maar ik begrijp nog steeds je vraag niet in samenhang met het bestand dat je geplaatst hebt.
Het bestand toont de gegevens van 1 werknemer, terwijl je het in je vraag hebt over meerdere (maximaal 50) werknemers, waarvan er (bijvoorbeeld) op 1 en dezelfde dag maximaal 5 vrij mogen nemen.
Hoe wil je dat laatste (vrije dagen van meerderewerknemers) in dat bestand met de gegevens van 1 werknemer verwerken?
Heb je niet per ongeluk het verkeerde bestand geplaatst?

Zapatr,

Je hebt helemaal gelijk!! STOM, STOM, STOM!!!!:o :o :o
Verkeerde bestandje, is het overuren bestand van mijzelf wat ik in een eerdere post geplaatst heb.
Hierbij het juiste, met excuses.

Groet,

Gerald

P.S. ingepakt en xlsm bestand.

Bijlagen

In je tekst op blad1 geef je aan dat zowel vrije dagen als vakantiedagen rood gekleurd moeten worden, maar via de buttons laat je ze resp. rood en groen kleuren. Ik ben er maar vanuit gegaan dat je de rode en groene kleur wenst te handhaven. Bijgevolg mag dan per dag het aantal rode en groene cellen tezamen niet meer dan 5 bedragen; daar is in de bijlage dan ook rekening mee gehouden.
Om meerdere cellen tegelijkertijd te kenmerken als vrije dag (vd) of vakantiedag (vk), moet je uiteraard meerdere cellen tegelijkertijd selecteren en daarna op de betreffende button klikken.
Succes er mee.

Zapatr,

Geweldig, dit is helemaal wat ik (en m'n lokatiemanager) willen. Bedankt voor je meedenken, VBA kennis en het uiteindelijke excel bestand!
Toch veel meer programmeerwerk (waar ik veel te weinig van weet) dan ik dacht!!!

Nogmaals bedankt,

Met vriendelijke groet,

Gerald

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan