• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

In een rij het cijfer 5 vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lode2008

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2010
In een rij bv rij 1 , om de drie kolommen het cijfer 5 vinden en hun aantal optellen.
Ik vind het niet in de gratiscursus
vb in a1 en b1 niet en in cel c1 staat 5,
d1 en e1 niet en in cel f1 staat 5, dus het aantal in die rij is 2 maal het cijfer 5
maar in de andere kolommen, a, b d,e kunnen ook het cijfer 5 staan, maar dat mag niet meegeteld worden.
In een kolom is het gemakkelijk met aantal.als en dan de range bv =aantal.als(a1:a10;5)
maar hoe moet je het doen in een rij en slechts laten optellen om de drie kolommen.
Lode

de aantal.als functie kun je ook gewoon in rijen gebruiken hoor

dan word het zoiets als

Code:
=aantal.als(a1:f1;5)

in het door jou beschreven voorbeeld geeft dat gewoon de uitkomst 2

Zo?
Code:
=SOM((E3=5);(H3=5);(K3=5);(N3=5))
Succes,

Laatst bewerkt:
Deze formule kloptIk heb ook
Code:
 weggelaten en via =som((a3=5);(d3=5))    gedaan en het werkt
Case ok
Dank U
groetjes
lode

De oplossing van Thankyou is prima, maar niet zo praktisch als het bereik erg groot wordt (bv. 100 cellen).
Dan kun je bv. gebruiken:
Code:
=somproduct((c3:n3=5)*(rest(kolom(c3:n3);3)=2))
waarbij je dan het bereik c3:n3 aan het nieuwe bereik (ongeacht de grootte daarvan) kunt aanpassen.

Ja de formule van "ZAPATR" is veel korter en vooral op nog geen twee minuten in gebracht. DANK U ZAPATR.
Ik heb gisteren avond nog de formule ingebracht van THANKYOU die ik ook wil bedanken, maar voor 51 adressen heeft dat heel wat tijd gehad.
Zo leren we ( allez ik van jullie) nog van elkaar wat de boel heel interessant en aangenaam maakt. Ik vraag me steeds af, waar leer je dat allemaal. Cursussen, zelfstudie, of aanbod ergens gelezen en hoe te vinden.
Allebei BEDANKT en groetjes
Lode

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan