• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

in- en uitschakel regeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

johan1234567890

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 jun 2016
Hi,

Is het mogelijk om in een ALS functie nogmaal een ALS functie te plaatsen en zo een soort in- en uitschakel regeling te maken? Ik heb namelijk een verwarmingselement wat bij een bepaalde temperatuur moet inschakelen, vervolgens als de temperatuur voldoende is opgelopen moet het uitschakelen. Als de temperatuur weer voldoende gezakt is moet het weer inschakelen enzovoort.
Ik heb de volgende functie inmiddels toegepast:

ALS(T<10;verwarmen;ALS(T<15;verwarmen;niet-verwarmen))

De begintemperatuur is 0 graden celsius, dus het element zal eerst moeten verwarmen tot 10 graden celsius en vervolgens verwarmen tot 15 graden celsius en dan weer moeten uitschakelen. Dit werkt prima, maar als de temperatuur ook maar een klein beetje onder de 15 graden celsius komt, schakelt het weer in, in plaats van terugzakken tot 10 graden celsius.

Wedervraag:

Stel dat: T = 13
Hoe laat je Excel weten dat hij teruglopend van 15 of oplopend van 10 is?

EDIT: zowel de formule van TO als Ginger geeft altijd "verwarmen"

Laatst bewerkt:
Edit: mijn bijdrage voordat ik de vorige 2 posts zag:

Dan moet je tussen 10 en 15 graden weten wat de vorige waarde was:
ALS(T<10;verwarmen;ALS(T>15;niet-verwarmen;vorige waarde))

Laatst bewerkt:
Inderdaad,

En dan wordt het zo:
Code:
=ALS(T<10;"verwarmen";ALS(T>15;"niet-verwarmen";ALS(T>[COLOR="#FF0000"][B]V[/B][/COLOR];"opwarmen";"niet-verwarmen")))
Waarin V de vorige waarde is

Nu hebben we volgens mij 2 verschillende "vorige waarde":
die van mij is de vorige stand (verwarmen / niet-verwarmen), althans dat bedoelde ik
in de vorige formule is V de vorige temperatuur en dan zet ik er een vraagteken bij.

Stel de temperatuur is boven de 15 graden gekomen dus er wordt niet verwarmd.
Dan daalt de temperatuur tot bijv. 12 graden en gaat dan weer spontaan stijgen (de zon komt binnen).
Dan is het m.i. niet de bedoeling dat de verwarming ineens aan gaat.
Althans dat is mijn bescheiden mening.

Het is niet heel energiebewust om de temperatuur met 5 graden te laten schommelen.... ;)
Volgens mij kan je beter tot 15 graden laten verwarmen en die temperatuur constant houden. (maar ja, dát was de vraag niet... :D)

@johan1234567890, Na het lezen van de reactie van MarcelBeug (die ik enkele keren opnieuw moest lezen om 'm goed te doorgronden >>> maar zéér goed opgemerkt!!!) kwam ik tot deze conclusie... op welk niveau ben je eigenlijk bezig? Een Excelfunctie kan sowieso geen schakelingen veroorzaken. Probeer je iets op programmeerniveau te doen?

Laatst bewerkt:
Lees dit ook uit nieuwsgierigheid.
Is er een mogelijkheid dat de topicstarter
...een vba laat meelopen die mbv een thermostaat/pt100 de temperatuur kan weergeven in het excel werkblad?
...een vba laat meelopen die adhv een cel met commando`s "verwarmen" / "niet verwarmen" een verwarmingstoestel aan stuurt?

Laatst bewerkt:
Je zult ergens de vorige status (wel of niet verwarmen) moeten vastleggen.
Deze status zul je moeten gaan vergelijken om een nieuwe status te verkrijgen.
Was bij een temp van 13 de status 'verwarmen' en de temp is nog steeds geen 15 dan blijft de status 'verwarmen'
Was bij een temp van 13 de status 'niet verwarmen' en de temp is nog steeds geen 10 dan blijft status 'niet verwarmen'
De nieuwe status moet de vorige daarna vervangen.

Dit kun je niet met formules doen daar heb je VBA voor nodig.

Bedankt voor de reacties.

Waar het mij eigenlijk om gaat is om met deze formule in kaart te kunnen brengen wanneer de verwarming in- en uitgeschakeld zal worden en hoeveel tijd er tussen zal zitten. Als ik bijvoorbeeld een zwaarder verwarmingselement pak zal het opwarmen minder lang duren, enzovoort. Gewoon om hobbymatig een beetje inzicht te krijgen in welk effect een bepaald verwarmingselement heeft en hoe vaak dit dan zal in- en uitschakelen in een bepaald tijdsbestek.
Ik zie nu dat ik het niet heb vermeld, maar ik ging er inderdaad vanuit dat de formule steeds de daadwerkelijke temperatuur zal meenemen als T en hier is natuurlijk een tijdsinterval aan gekoppeld.

Wat ik me dus vooral afvraag is of het met een ALS formule op deze manier mogelijk is om ervoor te zorgen dat na het verwarmen bij 15 graden celsius de verwarming uitschakelt en vervolgens pas weer ingeschakeld wordt bij 10 graden celsius?

In post #6 heb ik uitgelegd dat je niet de daadwerkelijke temperatuur moet meenemen, maar de stand (in- of uitgeschakeld).
En de formule staat in post #4.

Ik heb een en ander verwerkt in bijgaand bestandje met een simulatie over 100 perioden, waarbij je de onder- en bovengrens kunt aangeven (de vermelde 10 resp. 15), de gemiddelde temperatuurstijging/-daling per periode bij aan resp. uit, met bijbehorende standaarddeviaties.

De temperatuur begint bij de ondergrens - 1 en volgt daarna (E9 naar beneden) een verloop met willekeurige getallen conform de opgegeven parameters. Met functietoets F9 kun je nieuwe getallen trekken.

De gevraagde formule voor in-/uitschakelen staat in de gele vakjes in kolom F.
Her en der heb ik wat namen gedefinieerd en als kers op de taart: een grafiek van het temperatuurverloop.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan