• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

in excel zoeken naar dubbele (of nog meer) rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

labbix

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2010
Hallo

Omdat ik gisteren zo snel en effectief geholpen ben met een excel probleem, nog een vraagje:

Hoe kan ik zoeken naar gelijke rijen en dit ook laten aanduiden (dus de gelijke bijvoorbeeld in dezelfde kleur zetten ofzo).

Hieronder een voorbeeld waarin rij 2 gelijk is aan rij 6 en aan rij 11, en rij 4 gelijk is aan rij 8. hoe kan ik dit dus zichtbaar laten maken?

Probleem is dat ik meer dan 1000 rijen heb en ik er dus de dubbels (of trippels, ...) uit wil
halen.

3 5 1 3430 3 4 3 0 5 4 5 7 7212 7 2
3 2 1 3420 3 4 2 0 3 2 3 7 1276 1 2
3 7 1 3542 3 5 4 2 3 1 2 7 8100 8 1
3 3 2 3421 3 4 2 1 3 2 3 5 7300 7 3
3 9 1 3421 3 4 2 1 3 2 5 5 4300 4 3
3 3 2 3421 3 4 2 1 3 2 3 5 7300 7 3
3 5 2 3421 3 4 2 1 5 2 3 7 8100 8 1
3 5 3 3421 3 4 2 1 5 4 5 5 7300 7 3

Het gaat trouwens ook om meer kolommen dan hier boven aangegeven.

Alle info welkom!

Laatst bewerkt:
Een optie is om alles te sorteren
Dan staan alle gelijke rijen onder elkaar

Een tweede mogelijkheid via de countif formule.

Bijlagen

Dag Willem

Op de voorgestelde manier kom ik inderdaad de dubbels tegen, maar deze manier maakt niet duidelijk welke dubbel bij welke dubbel hoort. Zo krijg ik in de eindkolom dikwijls het getal '2', wat duidt dat de voorgaande kolom inderdaad 2 keer voorkomt, maar zegt me niet waar. En als je dan rond de300 dubbels hebt, is het nog een hele klus om te zien welke bij welke hoort. Bestaat er toch een manier om dit te zien?

Hallo,

Als je de getallen per rij optelt, en dan op de kolom met de totalen sorteert, heb je volgens mij al heel wat dezelfde rijen bij elkaar?!

Kees

Beste labbix ;)

Ziehier een bestandje met samengevoegde cellen en dan filteren van klein naar groot op kolom Q

Zo heb je al een beter overzicht van de dubbele waarden.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Hallo

Heb een deel van het bestand bijgevoegd, en gedaan wat Willem me eerder gezegd had.Kolom A bevat een reeks van proeven (normaal genummerd van 1 tot ... met onderverdeling A en B voor probleemgevalletjes) sorteren kan ik dus niet op het geheel, want deze volgorde moet behouden blijven.

In kolom AP en AQ zie je de "dubbels", maar waar zelfs de 2 voorkomt, blijkt het toch geen dubbel te zijn...

Maar ik wens dus echt wel de dubbels eruit te krijgen, maar hoe?
Ik heb speciaal nummer 370 en 372 (zie kolom A) gelijk gemaakt voor deze test, maar toch komt het er niet uit als dubbel??

Bijlagen

@keesbl

Heb je hier ook aan gedacht:
A1 = 1 B1=2 C1 = A1+B1=3
A2 = 2 B2=1 C2 = A2+B2=3
De som is gelijk maar de rijen zijn verschillend.

En als je dan rond de300 dubbels hebt, is het nog een hele klus om te zien welke bij welke hoort. Bestaat er toch een manier om dit te zien?

Nu heb je 2 rijen die gelijk zijn, maar wat wil je er dan nog verder mee doen?

Ik heb speciaal nummer 370 en 372 (zie kolom A) gelijk gemaakt voor deze test, maar toch komt het er niet uit als dubbel??

kijk naar de formule in cel AQ23
Code:
=COUNTIF($AP$4:$AP$[COLOR="Red"]22[/COLOR];AP[COLOR="SeaGreen"]23[/COLOR])
Het bereik staat tm rij 22 dit moet rij 23 zijn

En natuurlijk ook in de andere formules in kolom AQ

Laatst bewerkt:
popipipo,

Daar had ik aan gedacht, het was ook maar een suggestie voor OP om te kijken of dit mogelijkheden biedt om tot een oplossing te komen.

Kees

Beste keesbl ;)

Uw formule in cen AQ4 moet zijn

=AANTAL.ALS($AP$4:$AP$23;AP4)

ipv.

=AANTAL.ALS($AP$4:$AP$22;AP4)

Selecteer het ganse bereik en dan aangepast sorteren en duid kolom AP aan.

ondanks dat ik nauwgezet heb gevolgd wat jullie voorstelden, lukt het me nog steeds niet hoor.
Kunnen jullie hetzelf eens proberen op de door mij eerder meegegeven file en zien of het jullie daar wel lukt?

Beste labbix ;)

Ik kan het in een bestandje zetten, maar daarna zal je nog met problemen zitten.

Zoals je zegt dat je meerdere malen een 2 krijgt en dat geen dubbelen zijn.

Dit komt volgens mij dat Excel maar naar de eerste 15 cijfers kijkt en daarna niet meer.
Zijn de eerste 15 cijfers gelijk en daarna verschillend dan zal Excel dit aangeven als zijnde gelijk aan elkaar.

Ik denk dat je naar een andere oplossing moet zoeken.

Bijlagen

wat ik ondertussen ontdekt heb, is dat hij met de voorgestelde methode inderdaad naar dubbels zoekt, maar de fout die hij maakt met bijvoorbeeld cellen AP12 en AP16 is dat deze indentiek zijn, behalve op de laatste 4 cijfers na, is excel dus beperkt en kan het maar 23 cijfers aan?

Het aangepast sorteren is me trouwens ook niet gelukt, krijg volgende opmerking: selectie uitbreiden of doorgaan met huidige selectie, als ik dan kies voor doorgaan met huidige selectie plaats hij plots zaken van andere kolommen erin? Enig idee wat er fout gaat?

Het probleem is dat excel niet meer dan 15 significante cijfers overweg kan.
De laatste cijfers maakt hij gewoon een 0 van en zodoende ziet hij ze als gelijk.

Beste labbix ;)

Alles selecteren vanaf A4 tot AQ23.
Aangepast sorteren.
En sorteren op kolom AP.

Laatst bewerkt:
Dag Danny

Onze antwoorden hebben elkaar blijkbaar gekruist en was er inderdaad ook net uit dat excel beperkt is in het vergelijken van de getallen en ik zal dus inderdaad naar een andere oplossing moeten uitzien.

Maar heb echt wel geen idee hoe het dan wel zou kunnen.

Mochten jullie alsnog een oplossing weten, dan hoor ik het graag, anders doe ik inderdaad voort op de voorgestelde manier en heb ik toch al de zekerheid dat de eerste 15 cijfers al dan niet gelijk zijn, dan wordt de rest van de cijfervolgorde met het blote oog nakijken, maar als ze inderdaad onder elkaar gesorteerd staan, is dit wel mogelijk mits een kleine inspanning.

Toch al een grote dank u voor de hulp tot nog toe.

Groeten

Beste labbix ;)

Uit hoeveel cijfers bestaat de uitkomst in kolom AP als alle cellen zijn ingevuld ??

Vanaf B4 tot M4 is dit 15 cijfers
Kan er in deze reeks ook een waarde komen groter dan 10 met uitzondering van kolom E ??

Ik zal dan proberen een bestandje in elkaar te steken voor een dergelijke oplossing.

Toch maar de tabel sorteren op kolom AP en daarna in kolm AQ vergelijken of de waarde van 2 cellen boven elkaar gelijk zijn of niet.
Zie bestandje, sorteer maar eens op kolom AP

Bijlagen

Beste popipipo ;)

Toch maar de tabel sorteren op kolom AP en daarna in kolm AQ vergelijken of de waarde van 2 cellen boven elkaar gelijk zijn of niet.
Zie bestandje, sorteer maar eens op kolom AP

Mooi gevonden :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan