• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

In gegevens validatie de keuze die je al gemaakt hebt groen kleuren

Status
Niet open voor verdere reacties.

davylenders123

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2010
Ik heb een bestand waar ik een gegevens validatie in gemaakt heb.
Deze gegevens validatie bevat onze klanten

De meeste klanten komen elke dag terug enkel daarvan komen maar een paar keer per week voor.
Mijn vraag is of je in het gegevens validatie drop down menu de kleur van de klanten(letterkleur) kan laten wijzigen in bv groen als je deze al ergens hebt gekozen via gegevens validatie op tabblad blad 1
Zodat je weet welke klant je vandaag al hebt ingevuld en welke niet.

De validatie staat in rij 7 en 8 12 en 13 enz

Het bestandje heb ik serieus uitgedund voor het hier te kunnen posten maar normaal moet je kunnen zie wat ik er mee bedoel.

Weet helemaal niet of dit wel mogelijk is , maar vraag het hier toch maar even .

Of is hier een ander oplossing voor ?

Bekijk bijlage test planning wagens.xlsm

Laatst bewerkt:
En een gegevens validatie die je maar eenmaal kunt gebruiken op je blad per dag, wel op voorwaarde dat je elke dag met een leegblad begint

Jeanpaul 28

Dit is geen optie omdat het kan zijn dat een klant op meerder wagens binnen komt dus is het ook nodig dat we ze nadien nog kunnen gebruiken.

Maar hoe kan je dit dan inregelen dat je ze maar 1 maal kan gebruiken , zou ook wel graag weten hoe je dat kan doen.

Jeanpaul28

In tabblad bron daar komen nog geen namen te staan in de kolom keuzenlijst al staat er in de kolom wel de formule.
Enkel tot de rij 21 werkt het, de namen die eronder komen te staan worden niet mee genomen in kolom keuzenlijst.
Heb het bereik van de validatie aangepast tot rij 50 maar geeft dan in blad 1 geen namen weer maar wel de lege vakken.
Zou tot rij 70 moeten kunnen werken.

zet deze formule in [C2]
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(A:A;KLEINSTE($B:$B;RIJ(A3)-RIJ(A$2)));"")
en trek door naar onder ik heb het tot rij 30 gedaan, meestal geef ik het ook een ander kleurtje, dan zie je als je namen bijvoegt of kolom B e C de formule bevatten

Bijlagen

Jeanpaul 28

Sorry dat ik nu pas terug reageer maar heb niet eerder tijd gehad om er verder mee aan de slag te gaan.
Eerst wil ik u al wel eens bedanken voor je hulp al :thumb:, ben toch maar met u oplossing aan de slag gegaan en voor mijn bestand en ga er zo normaal wel komen. Door gewoon de klanten die door meer wagens worden afgehaald de zelfde naam te geven gevolgd door een nummer.

Ik heb er nog wat zaken aan toegevoegd.
Als je nu het keuzen menu open doet is deze geselecteerd op de eerste klant dit was eerst een lege cel onderaan.
Dit heb ik opgelost door een rij bovenaan toe te voegen en gegevens validatie aan te passen.

Dan heb ik bij bron kolom toegevoegd .
Zou voor dit bestand 3 verschillende gegevens validatie nodig hebben .
1 15-25 klanten (gele)
2 2-8 klanten (blauwe)
3 wagens (oranje)

De eerste 2 werken ook en neemt hij alles wat erin staat. Dus als ik alles heb gekomen is de grijze lijst ook leeg zodat je ziet dat alles gebruikt is en gegevens validatie is leeg.
Echter bij de 3 de krijg ik het niet in orde . Daar blijven er 4 nummerplaten staan al heb ik ze al wel gebruikt op het eerste blad.
Wat heb ik daar verkeerd gedaan ?

Bekijk bijlage laatset versie 2 zo.xlsm

Echter bij de 3 de krijg ik het niet in orde . Daar blijven er 4 nummerplaten staan al heb ik ze al wel gebruikt op het eerste blad.
Wat heb ik daar verkeerd gedaan ?
Test volgende eens: pas het bereik van "DataReeks" aan zoals in bijlage.

Bijlagen

• DataReeks.JPG
    DataReeks.JPG
    50,5 KB · Weergaven: 52
ik heb rij 7+8 en 12+13 aangepast met 3verschillende validaties, kijk verder ook eens naar je lay-out , en zorg er voor dat de klantnaam in klantlijst1+2 uniek zijn anders kunnen er klanten uit de validatie wegvallen

Bijlagen

JeanPaul28

Hoe kan ik in de gegevens validatie het bereik bepalen door bij bron
=KlantenNotUsed1
=KlantenNotUsed2
=WagensNotUsed
in te vullen zoals je hebt gedaan.

Moet ik daar eerst ergens anders iets voor doen ?

Sorry maar deze materie is helemaal nieuw voor mij.

De gegevens validatie past zich zelf aan de lengte, dit door de formule die in naambereik staat

JeanPaul28 & WHER

Bedankt voor jullie hulp.
Heb net een test gedaan en het doet nu wat het zou moeten doen met de gegevens validatie.

B E D A N K T :thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan