In groepsfoto iedere persoon een kader geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

snel0026

Verenigingslid
Lid geworden
10 feb 2002
Ik heb een grote groepsfoto met plm. 65 personen.
Ik wil graag daarbij een overzicht waarbij iedere persoon een kader krijgt waarin je zijn of haar naam kan zetten (of een nummer, verwijzend naar de naam).

Weten jullie daar een programma voor?

Dat kan met elk programma wel, zelfs met Word :). Kwestie van die foto in een leeg document zetten, en daar kadertjes op zetten met daarin de gewenste teksten. PowerPoint kan ook (zelfs nog iets makkelijker). Maar wat wil je er mee bereiken? Dan wel: wat is het doel? Naar de mensen mailen, afdrukken, op een website zetten zodat de kadertjes aanklikbaar zijn en je meer informatie ziet? Ik noem maar wat.

Sowieso wordt het erg lastig om dat netjes te krijgen, want zoveel personen op een foto betekent doorgaans dat er érg weinig ruimte is voor extra informatie met een kader, zeker met leesbare tekst. Dan praat je over een hele grote afdruk.

Wat vaak gedaan wordt: een kopie van de foto gebruiken in Outline vorm, en daar met nummers de personen identificeren en daaronder een lijstje met wie waar staat. Dan hou je e.e.a. in ieder geval leesbaar. Door alles in de foto te zetten, hou je heel weinig ruimte over om dat leesbaar te houden.

Laatst bewerkt:
Iets begrepen van de uitleg? Anders kan een voorbeeldbestandje wonderen doen.

Je zou een programma moeten hebben die de techniek van het 'zweven' heeft. Je zweeft over het hoofd/portret van de persoon en dan krijg je een tekstvak met omschrijving, net als in Wikipedia toegepast wordt.

Of op Schoolbank.nl. Daar vind je veel groepsfoto's met een hover functie. (de technische naam voor 'zweven';)). Een beetje het idee dus dat ik in mijn eerste antwoord gaf. Overigens is een 'hoverfunctie' op een passieve afdruk uiteraard onmogelijk. Dus zolang TS niks van zich laat horen, kunnen we speculeren tot het graf, maar is dat alles overbodige inspanning. En die doe ik met deze temperaturen liever niet 🥵

Excuses voor mijn late reactie.

Het is een foto met zo'n 60 kinderen dus wat jij voorstelt is nogal wat werk.

Je zou een programma moeten hebben die de techniek van het 'zweven' heeft. Je zweeft over het hoofd/portret van de persoon en dan krijg je een tekstvak met omschrijving, net als in Wikipedia toegepast wordt.
Dit betekent dat ik een heel duur programma moet aanschaffen. Want bijvoorbeeld Photoshop biedt die techniek niet. Maar ik blijf wel naar zo'n programma zoeken.

Of op Schoolbank.nl. Daar vind je veel groepsfoto's met een hover functie. (de technische naam voor 'zweven';)). Een beetje het idee dus dat ik in mijn eerste antwoord gaf. Overigens is een 'hoverfunctie' op een passieve afdruk uiteraard onmogelijk. Dus zolang TS niks van zich laat horen, kunnen we speculeren tot het graf, maar is dat alles overbodige inspanning. En die doe ik met deze temperaturen liever niet 🥵
Daar heb ik nog niet aan gedacht, maar dat ga ik in ieder geval verder bekijken. Ik zou dan deze schoolfoto kunnen uploaden en dan iedereen daar naar toe linken.

Ik heb van Ggerritje via een andere weg een ander idee gekregen. Met GIMP en gebruik van filters.
Dat ga ik eerst proberen.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Voor nu allemaal bedankt voor het meedenken.

Wim

Met Excel kan het ook:
Ziet er goed uit.

Kun jij me uitleggen hoe ik in een foto kaders kan aanmaken en welke makro je gebruikt om het gekaderde gedeelte van tekst te voorzien bij aanraken met de muis?

Ik heb het iets gemakkelijker gemaakt om namen te koppelen aan de plaats op de foto.
Klik op de neus van de bewindspersoon een geef zijn/haar naam op.
De xy positie en naam worden dan op Blad1 geplaatst.
Als je vervolgens met de muis over de foto beweegt en de muispositie binnen 7 eenheden van de neuspositie geraakt dan verschijnt de naam. Zie de code achter het formulier.

Bijlagen

Ik heb laatst bij een foto met meerdere mensen een rondje met een nummer op de borst geplakt.
Dat kan met "faststone capture->edit->draw text, line->step/F5-toets".
En een lijstje ernaast met nummers en namen.

4499415.jpg

Laatst bewerkt:
Je zoekt wél een foto uit om het proces mee te duiden, zeg :D.

Je bent een nummer...;)

Ach, over een half jaar weet niemand meer waarom deze foto is gemaakt en wie er op staan :). Dan hebben we gelukkig het lijstje van ahhulpje nog.
Sterker nog: ik zou het nú al niet meer weten :D. Al komt #15 me we enigszins bekend voor :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan