In hoeverre mag dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaspertjeh

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2010
Goedenavond Helpmij-leden,

Er bestaat op het internet een site voor scholieren (scholieren(dot)com) waar je boekverslagen, huiswerk kunt uploaden voor school waar andere mensen weer gebruik van kunnen maken. Nu is mijn vraag; mag ik een site maken, onder een andere naam, waar leerlingen ook hun boekverslag en huiswerk kunnen uploaden zodat andere daar weer gebruik van kunnen maken? Krijg ik dan geen problemen met scholieren(dot)com dat ik van hun idee gebruik maak? :confused:

Alvast bedankt!
Groeten,
Jasper

Zoiets lijkt me geen probleem.

Een voorbeeld: Heb je enig idee hoeveel helpsites er bestaan zoals Helpmij.nl ?

Eens is er iemand mee begonnen en anderen hebben het idee overgenomen.

Het is verstandig om wat variatie aan te brengen met nieuwe ideeën, zoals ook met spreekbeurten, fouten in boeken, recensies over wat er als belangrijk wordt ervaren of verslagen van lessen voor de leerlingen die ziek zijn wanneer een soortgelijke site dat niet heeft, want 1:1 kopiëren van een idee/principe is volgens mij lang niet altijd toegestaan. Natuurlijk wel als het idee van een site simpel is en erg voor de hand ligt. Hier zou je de jurisprudentie moeten bestuderen want uitspraken van rechters zijn in dit soort geschillen richtinggevend omdat de wet er niet of nauwelijks in voorziet. Probeer in ieder geval - anders - te zijn zodat niemand kan zeggen dat je imiteert.

Wat is huiswerk? Heb je daarvoor vaak afbeeldingen of letterlijke tekst/vragen uit boeken nodig, dan moet je beseffen dat dit dan best wel onder copyright kan vallen. Doorgaans worden er behoorlijke vergoedingen geëist. Werk dus met eigen weergaven en citaten of verwijzingen. "De vraag over de afstand die de trein aflegt" bijvoorbeeld en wijs de bezoekers er ook op dat ze geen letterlijke tekst mogen overnemen. Veel geluk. Alfred

Hallo,

Super antwoorden! Hier kan ik echt iets mee.
Betreft de site; dit staat op de planning;
- huiswerk
- boekverslagen
- spreekbeurten
- fouten in boeken
- toetsen (hier kunnen leerlingen zelf een diagnostische toets maken)

Betreft het huiswerk; dit klopt. Hiermee kan ik inderdaad problemen krijgen. Toch heb ik hier iets op bedacht. Ik ga werken via het nummer-antwoord-methode waarbij leerlingen niet de vraag overnemen maar alleen het nummer van de vraag en dan een antwoord. Ik denk dat ik hiermee juridisch geen problemen krijg. Toch?

Bedankt!
Mvgr,
Jasper

@ Alfred 2

Weet u hoe het zit met samenvattingen van boeken? Mag dit zomaar? Wat is beschermd met auteursrechten? Mag ik zomaar een samenvatting van een boek online zetten wat er in elk hoofdstuk gebeurt?

Mvgr,
Jasper

Laatst bewerkt:
Zolang er op literatuur geen copyright staat, zou je dit mogen plaatsen.
Het wordt anders als het copyright door derden is verwijderd en op internet geplaatst en jij wilt dit ook plaatsen.
In principe plaats je dan nietsvermoedend iets waar dan dus wel copyright op staat. En dit is strafbaar.

Zie dit ongeveer zo, je koopt een nieuwe fiets voor 10 euro en later wordt je gepakt op diefstal. Hier red je jezelf nooit uit door te zeggen dat je hem gekocht hebt.

Zolang er op literatuur geen copyright staat, zou je dit mogen plaatsen.
Jawel, maar let op:
  • In principe zit er op alles (literatuur, boeken, foto's, afbeeldingen, enz. enz.) wel copyright: automatisch, dat hoeft er niet bij te staan.
  • Van alles over auteursrecht/copyright en internet: Spoedcursus auteursrecht en Auteursrecht op Internet van ICT-jurist Arnoud Engelfriet.

Verder: als bezoekers zelf dingen kunnen uploaden, kan jij onmogelijk controleren of ze iets niet gekaapt hebben.
  • Er zal minstens een "upload-reglement" moeten zijn waarmee elke inzender zich akkoord moet verklaren alvorens er geüpload kan worden. Daarin staat dan dat de uploader alleen eigen werk mag uploaden, enz.
  • En een "download-reglement", waarin de regels voor de bezoekers worden vastgelegd. Bv. dat uittreksels niet als in te leveren huiswerk gebruikt mogen worden.
  • En een disclaimer, waarin je aangeeft dat de verantwoordelijkheid voor de inhoud van geplaatst materiaal geheel en al berust bij de inzender, en dat jij daar geen invloed op hebt. Maar dat als iemand meent het auteursrecht op een inzending te hebben, deze zich tot jou kan richten met het bewijsmateriaal; zodat je die inzending er af kunt gooien wegens "in strijd met het upload-reglement".
    Plus: de bezoekers er op wijzen dat door de plaatsing van een inzending niets gezegd wordt over de kwaliteit ervan!
    Vergelijk bv. de Gebruikersvoorwaarden van scholieren.com.

En ja, als ik schoolmeester zou zijn, zou ik het niet zo waarderen dat er allerlei uittreksel-sites bestaan:
  • Leerlingen worden aangemoedigd literatuur niet te lezen.
  • Leerlingen raken niet geoefend in het zelf maken van een uittreksel.
  • School- en examen-resultaten worden schijnresultaten die weinig zeggen over wat een leerling nu echt kan/weet.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hallo Jaspertjeh,
Ja, volgens mij mag je samenvattingen maken en doorgeven want je maakt dan gebruik van het recht op informatie. Het moet dan niet zo worden dat je de bedoeling van de auteur ondergraaft door bijvoorbeeld alleen te zeggen dat de butler het gedaan heeft.

Antwoorden zijn evengoed beschermd door copyright als de vragen! Net als bij het recht op informatie mag je hiervan wel een voorbeeld geven zodat mensen weten hoe moeilijk als het is maar je mag ze niet letterlijk woord voor woord overnemen wanneer deze achterin het boek staan en mensen het boek daar dan niet meer voor nodig hebben. Zorg er dus voor dat de bezoekers die daarvan gebruik maken steeds het antwoord in een duidelijke uitleg en met hun eigen bewoordingen geven. Zo zie je waarschijnlijk dat ze de antwoorden niet letterlijk hebben gekopieerd. Aan de andere kant, bij huiswerk gaat het dus per definitie om zelf gevonden en geformuleerde antwoorden denk ik. Het is al lang geleden dat ik op school zat en toen waren de proefwerken heel vaak zoals: schrijf alles op wat je weet over dat boek of dat onderwerp.

Als je van een boek een samenvatting of bespreking maakt van één of twee A4tjes is er geen enkel probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan