• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

* in matrixformule

Status
Niet open voor verdere reacties.

kusje

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2005
Met de formule SOM.ALS(A1:A10;C1;B1:B10) kan ik in cel C1 als variable bv Piet* typen. Als in kolom A de medewerkers staan en in B hun salaris kan ik hiermee het salaris van alle "Pieten" (Piet Jansen en Piet Pietersen etc) optellen.
Met de matrixformule {SOM(ALS(A1:A10=C1;B1:B10))} lukt me dat vooralsnog niet.
Iemand een idee?

Laatst bewerkt:
Mij lukt het wel.

Je voert de matrixformule toch wel in met Ctrl+Shft+Enter in plaats dat je de accolades er met de hand inzet.

Mvg

Piet

Je gebruikt wild cards.
Dat had je er niet bijverteld, althans dat had ik niet begrepen. Het valt al mee, dat dit werkt bij de eerste formule.
Bij de tweede lukt het bij mij ook niet. Er zal dan wat anders verzonnen moeten worden.

Mvg

Piet

Laatst bewerkt:
Volgende matrix formule is te gebruiken:
Code:
=SOM(ALS(ISFOUT(VIND.SPEC(C1;A1:A10;1));0;B1:B10))
dus bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER.

p.s. wel de * weghalen, dus alleen een (gedeelte van) een naam invoeren.

Ik begrijp hem. Je sluit eerst de records uit die niet aan de voorwaarde voldoen en de rest tel je op. Gevaar is als je het salaris van alle mensen die Piet van hun voornaam heten wilt optellen, maar er zit ook een Koos Vanpieteren tussen, deze er ook bij wordt opgetelt.

Ik ben er zelf even mee aan het knutselen geweest Paul.

{=SOM(ALS(ISFOUT(VIND.SPEC(C1;LINKS(A1:A10;LENGTE(C1));1));0;B1:B10))}

Hiermee ben ik een heel end geholpen!

:thumb:

Als het alleen om de voornaam gaat dan kan het simpeler met deze formule:
Code:
=SOMPRODUCT((LINKS(A1:A10;LENGTE(C1))=C1)*(B1:B10))
Niet bevestigen als matrix formule, maar gewoon met enter.

Je kan ook met een extra (verborgen) kolom werken.

En dan de SOM.ALS functie, de DBSOM functie, of een draaitabel nemen.

Wigi

OK beiden. Mooie oplossingen, maar mijn voorbeeldje was natuurlijk een eenvoudig tabelletje. In werkelijkheid moeten er nog het een en ander met andere kolommen doorberekend worden. Vandaar dat ik een matrixformule nodig had.
Ik ben net nog ff wezen experimenteren met wildcards in matrixformules, maar daar kan je beslist een heuse studie naar het gedrag ervan starten.

Ik ben iig een stuk verder! bedankt en ik zal deze afsluiten.

kusje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan