in php 2 vars opgeteld, uitkomst in database plaatsen om uit te lezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

thapriest

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2009
Beste,

Ik heb een optelsom gemaakt van 2 variabelen, namelijk vluchtprijs en accommodatie prijs.
In de weergave werkt dat al erg mooi , maar ik vroeg me af of ik die uitkomst ook vast kan zetten in de database?

De losse vars worden namelijk al wel in de db gezet, maar hoe ik dat met die uitkomst variabele zou moeten doen??

Code waar ik de 2 vars ophaal en optel.

PHP:
//Als er op verzenden wordt geklikt doe dan:
if ($_SERVER["REQUEST_METHOD"] == "POST") {
//Ophalen van de vluchtprijzen
$querie="SELECT Prijs FROM vluchten WHERE id='".$_POST['country']."'";
$resultaat = mysql_query($querie) or die (mysql_error()) ;
while($rekord=mysql_fetch_assoc($resultaat)){
$Prijs=$rekord['Prijs'];
}

//Eerst kijken wat er gezet is, aan de hand daarvan een query zetten, welke query moet hij pakken
    if (isset($_POST['country']) && isset($_POST['star'])) {
        $query = "SELECT * FROM accomodations WHERE land_id='".$_POST['country']."' AND klasse='".$_POST['star']."' AND active=1  ORDER BY klasse, naam ";
    }
    elseif (isset($_POST['country'])) {
        $query = "SELECT * FROM accomodations WHERE land_id='".$_POST['country']."' AND active=1 ORDER BY klasse, naam ";
    }
    elseif(isset($_POST['star'])) {
        $query = "SELECT * FROM accomodations WHERE klasse='".$_POST['star']."' AND active=1 ORDER BY klasse, naam ";
    }
    else {
        $query = "SELECT * FROM accomodations ORDER BY klasse, naam";

}
    // hier beginnen met lijst te declareren
    $lijst = NULL;
    // hier de query dus uitvoeren
    $result = mysql_query($query) or die(mysql_error());
    while ($record = mysql_fetch_assoc($result)) {
        $land_id = $record['land_id'];
        $code = $record['code'];
        $alias = $record['alias'];
        $naam = $record['naam'];
        $plaats = $record['plaats'];
        $intro = $record['intro'];
        $vanafPrijs = $record['vanafPrijs'];
        $infoAlgemeen = $record['infoAlgemeen'];
        $infoFaciliteiten = $record['infoAlgemeen'];
        $klasse = $record['klasse'];
        // de lijst wordt hier telkens aangevuld, slechts een .= nodig hierbij
		//Vluchtprijs optellen bij acommodatieprijs
$optellen = $Prijs + $vanafPrijs;

Laatst bewerkt:
Deze variabele in de database zetten is toch een simpele "INSERT INTO" query...? En, waarom zou je dit willen doen? Is het voor een offerte of iets dergelijks? Zo niet, zou ik gewoon laten staan zoals je het nu hebt. Anders moet je namelijk heel veel if statements gaan schrijven, om iets uit een bepaald veld te trekken. Bij een duidelijke omschrijving wat je wil, kan een gerichter antwoord gegeven worden ;)

het gat erom dat automatisch de prijjzen opgeteld worden, om dat er per land op vluchtprijs een verschil zit, en deze wil nog wel eens wijzigen, als dat dan gebeurt wil ik eenmalig de gewijzigde prijs in moeten voeren, die dat dan voor alle accommodaties per land bij de variabele kamer prijs optelt.

dus stel dat na vandaag de vlucht geen 500 , maar 600 gaat kosten, wil ik dat niet hoeven invoeren voor alle 30 accommodaties in nederland. Maar slechts 1x, en die wordt dan auto opgeteld bij de kamerprijs.

Dat doet hij dus nu ook wel in het gedeelte waar ik hem ophaal, maar ik dacht dat het slimmer zou zijn deze waarde ook vast in de databse te hebben?

Juist niet, want nu hoef je als het goed is de vluchtprijs maar 1x te wijzigen, en als je al die berekende waardes ook opslaat dan moet je die ook weer allemaal gaan aanpassen.

NOOT: Als je de vluchtprijs meer dan 1x moet wijzigen in de database dan klopt je database model niet.

Ok, dan weet ik weer voldoende, houden we het lekker zo als het is... dank jullie wel.
Ik hoef m nu maar eenmalig aan te passen.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan