in query bedragen sluitend maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

idrmer

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2003
Hoi, wie kan mij met het volgende helpen.
ik heb in acces 2 kolommen met bedragen af en bij, die zou ik sluitend willen laten werken
dus er moet een 3e kolom bij die de verschillen laat zien op een regel.
in excel geen probleem, maar in acces is dat wat lastiger

mvg Jan

Dat doe je met een query. Ik weet niet hoe je tabel er uit ziet, maar stel je hebt de volgende kolommemen;

Naam Debet Credit:

Maak een query.

Zet de kolommen Debet en Credit op Som.

Som Debet - Som Credit.

In een formulier.

Naam in het hoofdformulier en de bedragen Debet en Credit in een subformulier. In de voettekst Som[Debet] en Som[Credit] en Som[Credit]-Som[Debet]

mvg
Charles

hoi, ik doe er een voorbeeld bij in acces, het moet in de query net zo werken als in excel, dus per regel sluitend maken, de kolom sluitend heb ik weggelaten, mij lukt dat niet
mvg Jan

Bijlagen

Heb even een voorbeeldje gemaakt van uit een database die ik had gemaakt.

mvg
Charles

Bijlagen

bedrag in query sluitend maken

Hoi Charles, bedankt ik hoop dat je niet geirriteerd raakt. Helaas is dit dit niet wat ik bedoel. Als je wilt kijk dan in excel dan zie dat er per regel het bedrag sluitend wordt gemaakt. Deze formule kijkt dus naar de voorgaande regel.
Ik heb hiermee een bedoeling.
mvg Jan

Bijlagen

Volgens mij kan dit niet rechtstreeks in een Access tabel, dit zul je moeten doen via een formulier. Je wilt namelijk het totaal van de vorige regel gebruiken als input voor de volgende regel.
Want,
totaal = Vorig totaal + Mutaties

Wanneer je de gegevens invoert via een form is dit simpel te maken, of heb je te maken met bulk aangeleverde gegevens? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om de data in een array te stoppen en vervolgens per regel de totalen moeten berekenen.

in query bedrag sluitend maken

Hoi floor heb je hiervan een voorbeeld aub.

mvg Jan

Hoi Charles, bedankt ik hoop dat je niet geirriteerd raakt. Helaas is dit dit niet wat ik bedoel. Als je wilt kijk dan in excel dan zie dat er per regel het bedrag sluitend wordt gemaakt. Deze formule kijkt dus naar de voorgaande regel.
Ik heb hiermee een bedoeling.
mvg Jan

Hoe je de actuele stand op regelniveau moet bijhouden zou ik niet weten. De actuele stand houdt ik bij in de voettekst, zoals dat bij bankafschriften gebeurd. Is dit niet wat je zoekt, dan kan ik je helaas niet verder helpen. Misschien kan Floor E je hierbij verder helpen.

mvg
Charles

Waar wil je een voorbeeld van hebben, van het Array of van het formulier?

Arrays zijn niet gemakkelijk en moet je in VBA maken. Er is hier een hoop informatie van op internet te vinden. Simpel gezegd, met een array plaats je een tabel of query in het geheugen (een recordset) en kan bijvoorbeeld via een loop op regelniveau (record) wijzigingen kunt doorvoeren waarbij sprake kan zijn van variabelen.
Voorbeeld van een Array:

Code:
Dim strSql As String
Dim rst As New ADODB.Recordset 

'Query in SQL code:
rst.Open "SELECT DISTINCT [Tbl01].ArtikelID FROM [Tbl01-Artgeg]", CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic, adCmdText 'open recordset 

Do Until rst.EOF = True 'Start loop totdat End Of File is bereikt (einde recordset)

'code om iets te doen

rst.MoveNext   'Naar volgende regel in recordset
Loop
rst.Close 'recordset sluiten

Hoi Floor, bedankt voor je reactie.
Zou je dit werkend in een formulier willen maken, dit gaat boven mijn pet.
mvg Jan

Hoi Floor,
ik zag een criteria staan vorig record,
zou het mogelijk dat je hiermee bedragen per regel in een query sluitend maakt?
Dus theoretisch [bij] - [af] - voorgaande regel [af]
mvg Jan

Code:
Zou je dit werkend in een formulier willen maken, dit gaat boven mijn pet

Sorry, dit kan ik niet doen. Mijn tijd is beperkt (net opnieuw vader geworden).

Zoals ik al eerder aangaf zijn arrays redelijk ingewikkeld maar kan je er wel een hoop mee doen. Op internet is daar ook redelijk veel over te vinden. Je kan met arrays waardes uit de tabel ophalen en bewerken en weer terug plaatsen. Nog een extra tip:
je zal rekening moeten houden met het begin (BOF = begin of file). Er is dan geen vorig record en misschien is er al reeds een start bedrag. Je kan dan bijvoorbeeld eerst een msgbox maken die het beginbedrag vraagt.

in query bedrag sluitend maken

Oke jammer, maar gefeliciteerd met het vaderschap

Bedankt! Korte en gerichte vragen beantwoord ik wel maar compleet bouwen gaat me gewoon teveel tijd inzitten. Maar ik heb je al op de goede weg geholpen met het voorbeeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan