In te vullen cel laten kijken naar een andere cel om te zien welke weekdag het is.

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankie111

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2014
Beste

weet iemand hoe ik volgend probleem met vba kan oplossen. Zie bestand in bijlage.
Ik zou de lijst elke maand automatisch willen invullen met een macro.
Het probleem dat ik heb is dat ingeval het een zaterdag is dat hij niets moet invullen en op zondag dient hij in de kolom "dienst 1" het getal "2" in te vullen.
Ik geraak er niet uit hoe ik de in te vullen cel moet vergelijken naar de weekdag in de kolom A. Wie kan helpen?
Alvast bedankt.

Bekijk bijlage prestaties.xlsm

Waarom met VBA en niet met een simpele formule?
Code:
=ALS(WEEKDAG(A5;2)=7;2;"")
Deze kun je gewoon doortrekken.

Waarom met VBA en niet met een simpele formule?

Het probleem is iets complexer. Van verschillende mensen dient er een rooster opgemaakt te worden. Het kan zijn dat iemand werkt op 1dec in dienst 1 terwijl het rooster van een andere collega op dienst 3 begint en nog een andere collega begint op 1 dec in dienst 2.
Al naargelang de cel je selecteert wou ik de rooster laten invullen met het desbetreffende uurrooster wat elke week verspringt volgens het schema dienst 2 -->dienst 4 --> dienst 3 --> dienst 2 -->en zo terug opnieuw.
De zondagen in zijn in iedere dienst hetzelfde.
Als ik weet hoe ik met vba dit zou kunnen vergelijken zoals in je formule die je aanhaalt dan geraak ik er vermoedelijk wel uit, maar ik heb momenteel geen idee met welke formule ik dat zou kunnen doen.

Echt niemand die dit met een vba-scriptje kan oplossen of me op de goed weg kan zetten? :shocked:

Je kunt de formule heel simpel vertalen; ALS=IF en WEEKDAG=WEEKDAY. De ';' vervangen door ',' en je hebt de VBA formule.

Je kunt de formule heel simpel vertalen; ALS=IF en WEEKDAG=WEEKDAY. De ';' vervangen door ',' en je hebt de VBA formule.

ik heb het opgelost met volgende code.
Graag had ik de waarde van rij 5 iedere keer zien veranderen tov de rij waarin de waarde geschreven werd.
Ik verklaar nader, bij waarde in rij 6, naar weekdag in A6 kijken, volgende rij naar A7 kijken, enz tot op het einde van de maand, maar het zij nu zo. Nu moet je beginnen bij de rij 5 welk enkel naar A5 kijkt om zo verder automatisch de sheet in te laten vullen. Maar hier met deze oplossing kan ik ook leven.:)
Code:
Dim mijnWaarde As Date
mijnWaarde = Sheets("blad1").Range("A5")
Dim MyDate, MyWeekDay
MyDate = mijnWaarde
MyWeekDay = Weekday(MyDate)
If ActiveCell.Column = 3 And ActiveCell.Row = 5 Then
GoTo vmaa:
ElseIf ActiveCell.Column = 4 And ActiveCell.Row = 5 Then
GoTo lmaa:
ElseIf ActiveCell.Column = 5 And ActiveCell.Row = 5 Then
GoTo nmaa:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug