In thuisnetwerk wordt de toegang tot desktop pc geweigerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariner

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Berichten
53
Ik heb een klein thuisnetwerk , bestaande uit 1 desktop PC en 2 notebooks. Tot voor kort functioneerde dat prima.
Nu heb ik het volgende probleem:
Als ik ,op mijn laptops,mijn werkgroep de icoon van mijn desktop pc aanklik krijg ik steeds de melding:
// Naam desktop is niet toegankelijk. U hebtmogelijk niet de juiste machtiging voor deze netwerk bron. Neem contact op met de beheerder van de server als u wilt weten of u toegangs machtigingen hebt.
Toegang geweigerd.

Ik heb inmiddels van alles gedaan en gecheckt zoals: Pingen van en naar mijn desktop. alles ok.
De desktop en mijn notebooks worden ook overal herkend in de werkgroep.
Van af mijn desktop kan ik wel mijn beide notebooks aanspreken, maar dus niet omgekeerd.
Heb een pas geinstalleerde security suite weer gede-installeerd, en zonder firewall gewerkt maar ook dat hielp niet.
En het heeft allemaal gewerkt, weet alleen niet meer wanneer ik voor het laatst via het thuisnetwerk gewerkt heb van notebook naar desktop. Zeker enige weken geleden anders zou ik een system restore kunnen doen.
Ik zelf denk dat het een soort van authorisatie probllem is, immers alle verbindingen tussen alle pc's in netwerk doen het en ze worden ook herkend.
Zou niet weten hoe dit op te lossen of aan te pakken. Wie kan mij hierbij helpen?
mariner:(
 
Nog even een correctie op voorgaand verhaal.
Ik kan niet pingen van notebook naar desktop (time out).
Van desktop naar notebook lukt wel.
mariner
 
Post hier op het forum even de volgende informatie (van zowel de desktop als de 2 laptops invididueel):

Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all

Kijk tevens (vooral op de desktop computer) na of misschien de Windows Firewall of een andere firewall actief is.
Nakijken wat de status is van de Windows Firewall:
Start -> Uitvoeren -> firewall.cpl

We horen het wel.

Tijs.
 
Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: Notebookpeter
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-16-36-47-B5-BE
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.35
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
Lease verkregen . . . . . . . . . : woensdag 21 maart 2007 11:44:51
Lease verlopen . . . . . . . . . : zaterdag 24 maart 2007 11:44:51


Ik heb een netwerkje met vaste kabelverbinding. Internet en netwerk verbindingen lopen via een router. (Zyxel Prestige 600 series)
Verder Windows Home op het ene notebook, en winxp pr op desktop en andere notebook.
De gegevens van desktop zal ik via mijn desktop verzenden.
mariner
 
Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Peter Jansen>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : peter
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce Networking Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 00-15-F2-50-C2-0A
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.33
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
Lease Obtained. . . . . . . . . . : woensdag 21 maart 2007 11:55:43
Lease Expires . . . . . . . . . . : zaterdag 24 maart 2007 11:55:4


Hier dus mijn desktop copie
mariner
 
Nog gekeken of op een van de computers (vooral de desktop-computer) Windows Firewall (of een andere firewall) actief is?

Tijs.
 
Quote bovenste posting:Heb een pas geinstalleerde security suite weer gede-installeerd, en zonder firewall gewerkt maar ook dat hielp niet.
mariner
 
Ok, volgende poging:
1. Log in op alle drie de machines op een accountnaam die je daarop aangemaakt hebt, waarbij gebruikersnaam + wachtwoord exact gelijk zijn aan elkaar.
2. Probeer daarna (als het na 1 nog niet werkt om te bladeren door alle pc's in de werkgroup), nog steeds ingelogd op die gelijkgeschakelde account, op ip-niveau verbinding te maken vanaf de laptop naar de desktop computer, via:
Start -> Uitvoeren -> \\192.168.1.33

Succes,

Tijs.
 
Ok,
maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je wilt bij 1. De 3 pc's hebben ieder hun eigen naam, daar kan ik volgens mij niets aan veranderen in de werkgroep zonder dat er een fout melding komt. Ik gebruik geen wachtwoorden in mijn pc's. 2 van de drie pc's hebben de zelfde gebruikers naam, met administrator bevoegdheden.
Alleen de laptop van mijn vrouw heeft haar eigen gebruikers naam.
Maar tussen de beide laptops heb ik geen enkel probleem, ook met verschillende gebruikersnamen.
Tussen mijn laptop en desktop met zelfde gebruikersnaam en zonder wachtwoord is er qwel een probleem.
ga nu eerst punt 2 nalopen.
mariner
 
Via start-uitvoeren en dan ip nummer geeft het zelfde resultaat. Wederom een toegangs weigering.
mariner:(
 
3 dingen die je na moet kijken:

1. Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl
Rechtsklik op je netwerkkaart, en kies Eigenschappen
verifieer dat je bestands- en printerdeling geïnstalleerd hebt staan en dat die is aangevinkt
2. Zodra 1 in orde: Zorg ervoor dat je effectief tenminste 1 ding deelt vanaf de desktop (een map of printer).
3. Start -> Uitvoeren -> services.msc
Kijk na of de Workstation service draait en of de Server service draait. Zouden allebei én gestart, en op opstarttype Automatisch moeten staan.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Zowel op mijn laptop als op mijn desktop zijn Bestand en printer sharing aan gevinkt.
Mijn printer wordt gedeeld door mijn laptop en mijn desktop, sterker nog ik kan wel printen vanaf mijn laptop. Dit terwijl de printer aan mijn desktop gekoppeld zit.(USB)
Tevens op lap-en desktop zijn bij services Workstation gestart. (Automatisch)
mariner
 
Ik kom er van hieruit niet uit. Misschien/hopelijk heeft iemand anders nog iets dat je onderzoeken kunt.

Tijs.
 
In ieder geval bedankt. Ik ben bang dat , als ik het wil oplossen, iets drastisch moet gaan doen. Een herinstallatie of zoiets. Misschien kan ik ver terug in de tijd met System Restore.
Of anders een oude image terug zetten.
Zit hier eigenlijk niet op te wachten want dan ben ik weer zovele nieuwe dingen/instellingen kwijt.
Hopenlijk komt er nog een andere goeroe die dit leest met een oplossing.:D
mariner:D
 
Het probleem is nog steeds niet opgelost. Heb nog een paar erg tijdrovende en/of drastische dingen die ik kan doen. Maar daar heb ik nu ff geen tijd voor.
Als iemand nog iets weet, dan gaarne.
mariner:confused:
 
Het probleem is nog steeds niet opgelost. Heb nog een paar erg tijdrovende en/of drastische dingen die ik kan doen. Maar daar heb ik nu ff geen tijd voor.
Als iemand nog iets weet, dan gaarne.
mariner:confused:

mss even rare opmerking, maar heb je een wachtwoord ingesteld op de account waarmee je toegang probeert te krijgen
in xp zijn accounts zonder paswoord nml standaard uitgeschakeld voor networkaccess

greetz
 
ok, bedankt.
Met of zonder paswoord maakt geen verschil. In beide gevallen het zelfde probleem.
mariner
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan