in VB zoekfunctie maken gekoppeld aan een acces database

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevin90

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2009
kan me iemand wat meer uitleg geven van hoe ik eraan kan beginnen en me wat codetaal meegegeven

zou graag een bestand maken waarin ik dan de chasisnr van wagen kan intikken en dat die dat dan opzoekt in de gegevens die opgeslagen staan in acces bestand
en dat als hij de wagen gevonden heeft via chasisnr dat dan in zelfde bestand onder de zoekfunctie dan de gegevens komen te staan

kan iemand me helpen ?

belangrijkste wat ik zeker zou willen weten : een zoekfunctie maken in acces database , codetaal enz ...

dank u

Welke versie van VB? En wat lukt er niet met de standaard voorbeelden gegeven door microsoft zelf?

versie 2010

open een nieuwe pagina in vb , en dan probeer ik via data , add new data ... -> database , dataset , new connection , dan data source (change) zet ik die op acces file , breng ik men acces database in en als ik op ok wil klikken krijg ik de melding :

The'Microsoft.ACE.OLEDB.12.0' provider is not registered on the local machine

wat kan ik daaraan doen ?

mvg

Vind je de opmerking "werkt niet" zelf ook niet een beetje kort door de bocht?

Als je een 64 pc heb moet je in 2010 in configuratie manager het platform op x86 zetten.

en hoe kan ik dat doen ? in vb zelf of ergens in acces ofzo ??

en waar staat dat dan ergens ?

mvg

heb vb 2010 , heb in het in de optie BUILD geen .... manager te zien zoals u mededeeld , niet in basis en ook niet in expert instellingen enkel build windowsapplication

nu na de installatie office system driver : data connectivity components , krijg ik nu een andere melding na de inbreng van acces database

namelijk : unrecognized database format ........ .accdb

hulp ?? ;-)
dank u

Nee die debug staat bij mij bovenaan met enkel start debug , pause teken en stop teken , maar heb op men laptop even de 2012 gezet en daar staat dat wel allemaal wat u zegt maar helpt nog niet steeds mijn allereerste foutmelding nog ... Mvg

Sorry ik kan je dan niet verder helpen misschien iemand die beter met acces database is

heb office 2010 eraf gedaan en 2007 geinstalleerd en nu gaat acces database toevoegen zoals niets ..

maar wat ik nu nog wilde weten , ben dus in vb iets aan het proberen maken en wat ik nodig heb is :

een tekstvak om iets in te tikken en een zoekknop dat dan het ingegeven woord in het tekstvak gaat opzoeken in die database

maar welke codes moeten er hier allemaal gebruikt worden ?

dank u

mvg

Hi Ooit dit gehad van pizara hopelijk kan je er iets mee

Code:
Public Class Form1

'Maak de ODBC Database variable
    Dim ODBC_Connectie As Odbc.OdbcConnection

'Geef aan welke databron je gaat gebruiken en geeft het volledige pad naar de database op
    'Database staat in de \ZoekBox\ZoekBox\bin\Debug map
    Dim Connectie_String As String = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=db.mdb"

'Creeer de Dataset variable
    Dim ds As New DataSet

Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load

'Maak de huidige dataset leeg
        ds.Clear()

'Ga naar de Sub 
        Haal_SQL_Query_Op()

End Sub

'Zodra er een toets wordt ingedrukt in het tekstkader wordt deze Sub geactiveerd
    Private Sub TextBox1_TextChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles TextBox1.TextChanged

'Maak de huidige dataset leeg
        ds.Clear()

'Ga naar de Sub 
        Haal_SQL_Query_Op()

End Sub

Private Sub Haal_SQL_Query_Op()

'Verbind met de database volgens de opgegeven databron
        ODBC_Connectie = New Odbc.OdbcConnection(Connectie_String)

'Open de database
        ODBC_Connectie.Open()

'De SQL 'zoekfunctie' zoek naar alles in Naam of Achternaam waar de tekst van de Textbox1 in voorkomt.
        Dim SQL_Query As String = "SELECT * FROM Adresgegevens WHERE (Naam LIKE '%" & TextBox1.Text & "%' OR Achternaam LIKE '%" & TextBox1.Text & "%') ORDER BY Id, Naam;"

'Open de dataadapter om deze daarna te vullen met SQL Querydata
        Dim da = New Odbc.OdbcDataAdapter(SQL_Query, ODBC_Connectie)
        Label1.Text = da.Fill(ds, "Naam") & " records gevonden"

'Vul de DataGrid met data uit de DataSet
        DataGridView1.DataSource = ds
        DataGridView1.DataMember = "Naam"

'Sluit de database
        ODBC_Connectie.Close()
    End Sub

End Class

op je form
een datagrid
een tekstbox
en een label