• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

In volgorde zetten met voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

robmeijel

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2006
Ik ben op zoek naar een manier om een aantal getallen in oplopende volgorde te zetten wanneer een andere cel aan een bepaalde voorwaarde voldoet. Ik heb bijvoorbeeld:

2 v
5 x
6 v
3 v
7 x
1 v

De volgorde moet worden opgebouwd uit de getallen waarvan de voorwaarde "v" is. De uitkomst moet dus zijn:

1
2
3
6

Hoe is dit te doen?

Dankje, dit werkt zoals ik het wil.

Alleen heb ik nog een probleempje, stel dat het geheel uit meerdere gegevens bestaat die verschillende volgorden kunnen hebben of namen, hoe hou ik deze bij elkaar?

Bijvoorbeeld:

2 v 20 Henk
5 x 11 Truus
6 v 13 Jan
3 v 33 Klaas
7 x 44 Pieter
1 v 23 Els

Nu wil ik een lijst welke voldoet aan "v" en welke is gerangschikt op basis van de eerste kolom, maar de gegevens in de rijen moeten blijven corresponderen.

Resultaat:

1 23 Els
2 20 Henk
3 33 Klaas
6 13 Jan

Hoe is dit te doen?

Zie bijlage Rob

Je voegt een extra kolom in, en sorteer dan daarop.

Wigi

Bijlagen

Zie bijlage Rob

Je voegt een extra kolom in, en sorteer dan daarop.

Wigi

Het is eigenlijk de bedoeling dat het dynamisch gebeurd, dus zonder laterna handmatig te sorteren. Ook is het zo dat de waarden die bij elkaar horen niet in dezelfde rij staan. Dus op een of andere manier moeten ze aan elkaar gelinkt worden. Is hier een manier voor?

Ook is het zo dat de waarden die bij elkaar horen niet in dezelfde rij staan. Dus op een of andere manier moeten ze aan elkaar gelinkt worden. Is hier een manier voor?

Hoe ga je nu Excel laten weten wat bij wat hoort? Artificiële intelligentie?

Is het in werkelijkheid ook telkens 6 rijen hoog en 1 rij tussen?

Geef dan eens een juist voorbeeld over hoe het in werkelijkheid is. Je moet begrijpen dat als de cellen niet op dezelfde rij staan, dat dan extra informatie nodig is om dat uit te maken. Extra informatie kan zijn: telkens hetzelfde aantal rijen ertussen.

Ik kan voor het gegeven bestand wel iets in mekaar boksen, maar als het in het echt weer anders is, dan zijn we daar ook niet zo heel veel mee.

Wigi

Geef dan eens een juist voorbeeld over hoe het in werkelijkheid is. Je moet begrijpen dat als de cellen niet op dezelfde rij staan, dat dan extra informatie nodig is om dat uit te maken. Extra informatie kan zijn: telkens hetzelfde aantal rijen ertussen.

Ik kan voor het gegeven bestand wel iets in mekaar boksen, maar als het in het echt weer anders is, dan zijn we daar ook niet zo heel veel mee.

Wigi

Hierbij het bestand. In sheet 2 staan 28 mogelijkheden. Voor het nummer staat een vinkje of een kruis. Nu wil ik op sheet 3 de mogelijkheden waar een vinkje voor staat weergeven in oplopende volgorde van de bijbehorende Mr. Hierachter wil ik dan de bijbehorende kr en de naam van dat blok, dus bijvoorbeeld "TREK, niks, niks"

Bijlagen

Ik denk wel dat het formules gaat lukken.

Alleen moet je eerst blok 15 en blok 19 nog verbeteren. Er komen foutwaardes aan bod.

Morgen zet ik een oplossing als je eerst de verbeterde versie hebt bijgehangen.

Wigi

Ik denk wel dat het formules gaat lukken.

Alleen moet je eerst blok 15 en blok 19 nog verbeteren. Er komen foutwaardes aan bod.

Morgen zet ik een oplossing als je eerst de verbeterde versie hebt bijgehangen.

Wigi

Hij mag daar foutwaardes aangeven. Dat ligt aan de ingevoerde waarden. Dat komt omdat daar in de formule een wortel staat en bij de nu ingevoerde gegevens wordt het geheel onder de wortel negatief. Bij andere waarden hoeft dit niet zo te zijn. Maar ik kan het wel even aanpassen.

Hij mag daar foutwaardes aangeven. Dat ligt aan de ingevoerde waarden. Dat komt omdat daar in de formule een wortel staat en bij de nu ingevoerde gegevens wordt het geheel onder de wortel negatief. Bij andere waarden hoeft dit niet zo te zijn. Maar ik kan het wel even aanpassen.

Probleem is dat de formules duidelijk moeilijker worden als er rekening moet worden gehouden met foutwaarden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan