In Word 2003 curser één positie terugshuiven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
L.S.

Vroeger in WordPerfect was het mogelijk om op dezelfde regel zaken onder elkaar te zetten met een functie die 'verschuif' heette geloof ik. Zo kon je 'normaalkubieke meter' intikken zoals het hoort: m30; de '3' dus in superscript en de '0' eronder in subscript. Hiervoor is het dus nodig dat na het intikken van de '3' er één positie wordt teruggeschoven. In Word kan ik deze functie nergens achterhalen en via Google evenmin - de verkeerde vraag mogelijk. Iemand een idee?

geroet,
mrt

Hoi,

Deze functionaliteit zit niet in Word, althans niet standaard. Je kunt hiervoor een autocorrectie-fragment maken:

- Begin in een blanco document
- type een spatie, vervolgens m30 en hierna weer een spatie (dit is belangrijk om achteraf te voorkomen dat je al je tekst na de laatste 0 in subscript óók in subscript blijft typen).
- maak de 3 en de 0 op zoals je wilt
- let op: selecteer nu exact m30 en géén spatie (reden: zie hierboven).
- neem hem nu op als autocorrectie-fragment en (let opnieuw op) plaats een vinkje bij 'tekst inclusief opmaak'

PrtScrn.jpg

Wanneer je hierna m30 intypt wordt dit aangepast wanneer je op de spatiebalk of enter drukt.

Je redenering dat dat 'vroeger' wel in WP zou zitten betwijfel ik sterk.
Ik ben nog van een 'oudere' garde, en heb als bedrijfstrainer de nodige kennis van deze programma's (WP, Lotus etc.) en ook de migratietrainingen gegeven naar het MsOffice-verhaal. Maar jou bewering komt me wel heel onwaarschijnlijk voor.

Laatst bewerkt:
Dag Tée,

Zie onderstaande link; nadat ik het zelf al had gevonden kreeg ik het vandaag van een derde toegestuurd.
Wat betreft WP: misschien dat ik het binnenkort nog eens ga installeren om precies aan te geven hoe het daarin moest; ik ben vrijwel zeker dat het daar een fluitje van een cent was. Ach, het was sowieso een onovertroffen programma!

HTML:
http://word.tips.net/PagesT000508_Superscript_and_Subscript_at_the_Same_Place.html

gegroet,
mr

Hoi,

Die link werkt niet.
En voor mij hoef je wp niet te installeren om iets te 'bewijzen' hoor, ik geloof je zondermeer ... als jij dat zegt.
Ik denk dat mijn autocorrectie-optie overigens ook heel goed werkt.

Ik ga ook lang genoeg mee om precies te weten hoe de verschuif in WP werkte, en Plotinus heeft echt wel gelijk met de verschuiffunctie. En net als Plotinus ben ik ook van mening dat Microsof, al ontwikkelen ze Word nog 600 jaar door, ze nog steeds niet in de buurt gaan komen van wat WP ooit heeft gemaakt...
Maar daarmee los je de vraag natuurlijk niet op. En die is eigenlijk wel simpel op te lossen, door gebruik te maken van het veld Advance (<Invoegen>, <Velden>). Je typt eerst de tekst, zet de 3 in subscript (sneltoets <Ctrl><Shft>+) en de 0 in subscript (sneltoets <Ctrl>=). Vervolgens schuif je de 3 iets omhoog met de code {ADVANCE \u 1} en de 0 naar links+beneden met {ADVANCE \d 2}{ADVANCE \l 3} en als laatste weer {ADVANCE \u 1} om de tekst weer op normale hoogte te krijgen. Heb je de tekst vaker nodig, dan is een Autotext fragment inderdaad wel zo makkelijk. Da's een optie die WP dan toch weer niet had ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan