In Wordt gekoppelde velden met Excel laden traag op een netwerkshare.

Status
Niet open voor verdere reacties.

NosmoKing

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2016
Ik krijg het volgende probleem niet opgelost.

Ik heb een Word document met daarin 97 gekoppelde velden uit een Excel bestand. (Office 2010)

1) Werking met het Word en Excel bestand op een lokale (C of D) schijf:

Als ik dat Word document open dan wordt bij het openen gevraagd of de koppelingen ge-update moeten worden. Klik je op ja dan wordt dat ook keurig gedaan. Op de achtergrond wordt het Excel bestand geopend. Je ziet dan ook een ~$naam.xlsx bestand verschijnen. Alle 97 gekoppelde velden worden vlot aangepast.

2) Werking met het Word en Excel bestand op een netwerk schijf:

Als ik dat Word document open dan wordt bij het openen gevraagd of de koppelingen ge-update moeten worden. Klik je op ja dan wordt dat ook gedaan, maar het duurt ongeveer 5 minuten voordat alle gekoppelde velden zijn aangepast. Op de achtergrond wordt het Excel bestand blijkbaar voor elke koppeling geopend en weer gesloten. Je ziet dan ook telkens een ~$naam.xlsx bestand verschijnen en weer verdwijnen.

Waarom is de werking blijkbaar verschillend op een netwerk share ten opzichte van een lokale schijf?

Als test heb ik daarna het Excel bestand eerst handmatig geopend en daarna pas het Word bestand met de koppelingen. Omdat het Excel bestand dan al geopend is gaat het invullen van de gekoppelde velden in het Word bestand nu wel snel zoals in situatie 1. (het Excel bestand wordt nu niet telkens afgesloten en herstart)

3) Werking met het Word bestand op een netwerk schijf en het Excel bestand lokaal op de C of D schijf:

Op deze manier werkt het ook snel. Het Excel bestand wordt dan ook op de achtergrond geopend en niet meer telkens na elk veld afgesloten.

Het is natuurlijk de bedoeling dat die Word en Excel bestanden op het netwerk komen te staan. Op dit moment is dat niet werkbaar, te traag. Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken?

Laatst bewerkt:
Kijk eens bij programma's en onderdelen of de Office File Validation addin is geïnstalleerd.
Zoja, verwijder deze dan.

Bedankt voor je snelle reactie.

Nee, de Office File Validation addin is niet geïnstalleerd.

Echt niemand een idee welke richting ik moet zoeken? :( Het constant openen en weer sluiten van het Excel bestand is eigenlijk het probleem. Maar waarom gebeurd dit wel op een netwerkschijf en niet op een lokale schijf?

Zonder voorbeeld bestanden kost het mij teveel tijd om het probleem te reproduceren, en ik ben er zelf sowieso nooit tegenaan gelopen. Althans: niet op een manier dat het opvalt bij de gebruikers. Dus als je er een voorbeeld bij kunt doen, dan scheelt dat al een hoop tijd voor ons. Heb je overwogen om het Excelbestand eerst naar de temp map van een gebruiker te laten kopiëren, dan de links bij te werken in het Word document, en bij sluiten van het document het Excel bestand weer te verwijderen? Is een beetje een omweg, maar wellicht een bruikbare.

Ik kan je de bestanden opsturen, maar ook als ik begin met een leeg Excel en leeg Word bestand en dan in Word een aantal koppelingen met het Excel bestand leg merk ik al meteen snelheids verschil wanneer het Word en Excel bestand op een netwerk share staan en het Excel bestand niet geopend is. Als ik op voorhand het Excel bestand open en dan pas het Word bestand met de koppelingen dan is er niets aan de hand en gaat het net zo snel als beide bestanden op een locale schijf staan.

Als je maar een paar koppelingen (4 of 5) tussen het Excel en Word bestand hebt dan zul je er niet veel van merken. In ons geval zitten er ruim 90 koppelingen in en dan duurt het op het netwerk zonder eerst het Excel bestand te openen in plaats van 10 seconden, tot 5 minuten om allee velden te updaten.

Het verschil lijkt te zijn dat lokaal het Excel bestand eenmaal op de achtergrond wordt geopend (je ziet bij Taakbeheer - Processen eenmaal een Excel proces starten) terwijl met de bestanden op het netwerk het Excel bestand voor elke koppeling in het Word bestand wordt geopend en gesloten (je ziet bij Taakbeheer - Processen telkens een Excel proces starten en sluiten). Daarom werkt het wel snel op het netwerk als je op voorhand zelf al dat Excel bestand geopend hebt. Dat is op dit moment ook de work-around voor ons.

In veel gevallen zal de gebruiker eerst het Excel bestand openen, daar rekengegevens invullen om daarna het Word bestand te laten invullen met de berekende gegevens. Dus vaak zal het Excel bestand al open staan. Maar ook vaak niet, en dan denkt men dat Word is vastgelopen en dan bellen, frustraties je kent het wel. :D

Ik zal straks even de documenten als bijlage hier bijvoegen. Stel dat het fenomeen zich bij jou niet voordoet dan weten we meteen dat er een oplossing bestaat.

Ik zie dat ik hier maar bestanden tot 100 kb kunt uploaden daarom hier een wetransfer link waar je de twee bestanden kunt downloaden.

https://dlvadvies.wetransfer.com/do...8fca4ac20788c15011f2fc9d20161117144706/9fd1cb

De gekoppelde velden in het Word bestand naar het excel bestand zijn in eerste instantie zonder pad verwijzing om ze universeel te maken. Zolang beide bestanden in dezelfde map staan kan Word het Excel bestand vinden. Na de eerste keer opstarten zijn alle koppelingen van de juiste pad verwijzing voorzien en absoluut.

Initiële link : { LINK Excel.SheetMacroEnabled.12 "BBA bron voor PVE.xlsm" "Data voor PVE!R3K2" \a \t \u }

Link na eerste keer openen van het Word bestand { LINK Excel.SheetMacroEnabled.12 "\\\\UDENV002.dlv.intern\\tijdelijk\\BBA bron voor PVE.xlsm" "Data voor PVE!R3K2" \a \t \u }

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan