Includen met HTML

Status
Niet open voor verdere reacties.

Master JE

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2008
Hallo,

Ik heb een navigatiebalk gemaakt. Maar als ik een ding wil veranderen dan moet ik alle pagina's langs lopen om het te veranderen. Is het een makkelijke manier voor op alles in een keer te wijzigen?

MVG,
Master JE

<iframe> gebruiken of PHP met een include() i.c.m. met $_GET-variabelen.

oke in php ben ik niet zo goed. Maar hoe doe je dat precies met iframe?

in elke pagina:
HTML:
<iframe src='menu.html' width='100' height='100' frameborder='0'></iframe>
en in het menu (menu.html) maak je dan zulke links:
HTML:
<a href='eenpagina.html' target='_parent'>link</a>

:thumb:

ps. geloof dat het '_parent' was, kan ook een andere zijn.

Niet helemaal, je komt een eind maar het zal niet werken zoals jij zegt :D
HTML:
<iframe name="contentFrame" src='menu.html' width='100' height='100' frameborder='0'></iframe>
Niet vergeten het name attribuut ;)

Daarna aanroepen via target="contentFrame" (oftewel de naam van je iframe)

Niet helemaal, je komt een eind maar het zal niet werken zoals jij zegt :D
HTML:
<iframe name="contentFrame" src='menu.html' width='100' height='100' frameborder='0'></iframe>
Niet vergeten het name attribuut ;)

Daarna aanroepen via target="contentFrame" (oftewel de naam van je iframe)

Zeg, weet je zeker dat dit klopt? Ik heb toen ik begon ook een aantal sites gemaakt met iframes en volgens mij klopt wat jij nu doet niet. Het klopt wel dat je een name attribuut moet meegeven, maar in de link moet je dan toch niet de naam van het frame waar je menu in staat gebruiken. Dan opent ie de pagina in het frame waar je menu in moet staan.

@Devil: nee, want het menu staat in het Iframe, niet de content zelf... of zie ik het verkeerd?
Het ging er juist om dat het menu in een iframe stond, en niet de pagina. Hoewel het zo ook kan (en het wel logischer is :p) ;)

@Master JE: je moet eigenlijk zelf even bepalen hoe je het wilt doen. Je kan het namelijk op 2 manieren aanpakken:
- IN de 'index.html' staat het menu, en een Iframe. Via het menu pas je het Iframe aan. Voordeel is dat alleen het iFrame hoeft te verversen.
- in elke pagina staat een iFrame op de plek van het menu, en via het menu pas je de pagina aan. Het nadeel daarvan is dat de hele pagina moet verversen.​

:thumb:

@Devil: nee, want het menu staat in het Iframe, niet de content zelf... of zie ik het verkeerd?
Het ging er juist om dat het menu in een iframe stond, en niet de pagina. Hoewel het zo ook kan (en het wel logischer is :p) ;)

Je hebt inderdaad gelijk, ik heb de vraag op de andere manier (de logisch ;)) gelezen.
Mijn excuses hiervoor Vegras, jouw code zal ongetwijfeld op de gevraagde manier werken :)

Mijn "ideologie" gaat uit van een template met daarin een menu en een "frame" waarin de content veranderd, met die gedachte heb ik dus ook deze vraag beantwoord.

Eens afwachten wat de TS zegt.

excusses zijn nergens voor nodig.

Zoals je al zei, de TS moet het zelf beslissen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan