• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Indelen waarden in klassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

XcelMan

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2008
Hallo iedereen,

Ik heb verschillende waarden onder elkaar in een kolom staan (bijv.: 5,7,10,20,400).
Nu heb ik een formule nodig die deze waarden in kan delen in klassen o.b.v. percentages die ik zelf instel.

Bijv.:
klasse A = bovenste 10%
klasse B = tussen A en B
klasse C = onderste 70%

Dit is eigenlijk hetzelfde wat je bij voorwaardelijke opmaak kunt doen met de 'stoplichtjes'.
(zie bijlage).

Wie kan mij helpen? Alvast ontzettend bedankt!!

Bijlagen

Een normale als functie werkt niet voor?
Zie nl dat je maar drie argumenten hebt.

vb:
Code:
=als(A1<10;"10%"; als(A1>400;"70%";"tussen A en C"))

Beste XcelMan :thumb:

Heb je bestandje aangepast met de klassen A,B en C.
Je hoeft enkel het kleinste en het grootste percentage naar keuze aan te passen in de cellen F2 en G2.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Klassenindeling in Excel

Beste Danny,

Ik zie dat je goed bent in Excel. Ik krijg het niet voor elkaar om in de bijlagen de klasseindeling te maken. Ik voer steeds iets fout in in de formule. Wat ik graag wil laten'berekenen/hercoderen is de klassenverdeling:

<22 = Laag
23-41 = Gemiddeld
>42 = Hoog

Heb jij hier de juiste formule voor? Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, LirineBekijk bijlage Resultaten vragenlijst met klasse-indeling.xlsBekijk bijlage Resultaten vragenlijst met klasse-indeling.xls

Formule voor 2e rij.
Code:
=ALS(B2>=42;"Hoog";ALS(B2<22;"Laag";"Gemiddeld"))

Deze formule kun je naar beneden slepen voor de overige rijen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Super bedankt!

Super bedankt voor je hulp Roncancio! Ik had al zoveel opties geprobeerd, maar steeds verkeerd. Deze vergeet ik nu niet meer.

Gr, Lirine.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan