Indeling HD Linux > Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bassos

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2004
Zoals sommige weten ben ik kort geleden aan de slag gegaan met Ubuntu (7.04). Maar ik wil graag ergens kunnen zien hoe mijn HD (30gb) ingedeeld is. Wat voor bestanden er allemaal op staan enz. Waar kan ik dat ergens zien?

Of kan iemand mij vertellen hoe het ingedeeld is bij Ubuntu?

Als je partities bekijken en bewerken bedoelt, moet je gparted of qtpart hebben

Ja en nee, ik heb namelijk het gevoel dat ik een gedeelte mis van mijn harde schrijf. zo het kunnen dat daar nog windows of iets dergelijks op staat? Ik mis iets van 3,? gb...

Kan dat je linux swap zijn misschien?
Anders moet je bedenken dat harddisk fabrikanten met hun zut die ze verkopen rekenen in gibibytes en da's iets anders dan gigabytes
Lees ff wikipedia er over na: http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabyte

Het zou inderdaad mijn swapfile kunnen zijn, maar hoe kan ik dit controleren? Tijdens de installatie van Ubuntu gaf hij aan dat de HD 30 GB groot is. En nu als ik in Ubuntu kijk naar de ruimte van de HD dan geeft hij 26,5 GB aan als groote van de HD.

Maar nogmaals hoe kan ik nu zien hoe mijn HD is ingedeelt qua ruimte?

Gparted geeft het volgende weer (zie bijlage).

De donkerblauwe partitie is de root volgens mij? (hda1)

De lichtblauwe partitie kan ik niet thuis brengen? (hda2)

En de bruine partitie is de swapfile? (hda5)

Maar als ik er zo goed naar kijk dan lijkt het of de swapfile (hda5) en de (hda2) een en dezelfde partitie zijn.

Laatst bewerkt:
Dat is ook zo, je swap partitie is een logische partitie. (extended)
Vroeger dacht men dat 4 partities voor een harde schijf wel genoeg zouden zijn, maar dat bleek te weinig daarom heeft iemand met het idee van van logische partities gekomen. En dit heeft zo'n "raar" effect.
Je hebt dus nu 2 partities.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan